Slowfeedingnät och skodda hästar

bigganl

Trådstartare
Ni som använder nät och har skodda hästar: Hur har ni hängt era nät?
Jag vill ha era åsikter, tips och framför allt era lösningar och erfarenheter.

Jag har tänkt skaffa nät till mina två hästar. Det är en B-ponny som är oskodd och en stor häst med skor. Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Näten kan inte sitta för högt för att ponnyn ska kunna äta, men inte för lågt så att den stora kan fastna med skorna. Har tänkt sätta näten på väggen inne i eller på utsidan av ligghallen. Det finns också mycket träd i hagen att sätta dem i. Jag har funderat, vänt och vridit på detta så jag trasslar in mig i mina egna tankar :D
Hur har ni gjort? Gärna bilder.
funderar också på om det är bäst med två nät så de äter var för sig eller om jag ska ha ett större nät som de äter från båda två. Vad tycker/föreslår ni?
(har skrivit en tråd om näten tidigare, men glömde då fråga hur alla gör med skodda hästar, vilket är rätt viktigt i sammanhanget)

Sv: Slowfeedingnät och skodda hästar

Jag har sånt nät i boxen till min häst. Jag har hängt nätet på ca 1.5 meters höjd. Den lägsta delen på nätet är bara några decimeter ovanför golvet. Han har inga tendenser att krafsa på nätet än så länge. För tillfället har han inga framskor.
Kan man inbilla sig att en hov skulle fastna så går nätet sönder?

Har planer på att ha liknande nät i hagen senare. Det ska gå två hästar i den hagen och vi funderar på hur detta ska lösas listigast. Eventuellt två st stolpar med ett nät i varje och kanske en låg tunna runt varje nät. Har du en vägg att sätta det mot så är det väl det bästa.
Har du sett videofilmen på deras hemsida? Där har de visat listiga lösningar.

Nätet går inte sönder om skon fastnar. Jag vet en bekant som fick ta av skon på sin häst för att få loss den (man börjar ju inte gärna hålla på med knivar o saxar runt hoven om hästen skulle få panik...) så jag säger aldrig skodda hästar i kombination med SMHN.

Din häst kanske inte medvetet sparkar på nätet men tänk om den "råkar" sparka till och fastna i nätet? Inte så kul...

Jag har ju HayBars sedan tidigare, så hos stoet som har skor har jag fäst nätet på väggen bakom så det liksom "faller" ner i HayBaren.

Jag har en liten paint och en b-ponny, painten är skodd, jag hänger inte mina jättehögt då jag vill att de ska ha en någorlunda naturlig ätställning, men några dm över marken hänger de.
Utomhus har jag de hängande i träd. Ett balsnöre som jag sätter en karbinhake (alu från biltema) och sedan snor jag det runt en grenklyka och hakar i nätet.

Dock så lyckades min häst fastna med täcken i när sambon hade släppt ut en morgon och inte vänt hakarnas öppning inåt.

Kan även säga att mina hästar älskar näten!
Första dagen jag använde de så ratade painten högen på backen och gick direkt till nätet =)
Inomhus har jag satt dit ringar och samma karbinhakar i o de hänger ungefär på samma höjd.

Har aldrig sett att hästen sparkar däremot har den lilla skrapat lite på det (det ligger nästan på golvet i hans box).

I boxen löser man det ganska lätt genom att sätta plankor över ett hörn och hänga nätet innanför. ha så stora mellanrum mellan plankorna att hästen kommer åt att äta även mellan dem, men inte så stort att den kan fastna (tips är måttanvisningar för galler etc.)

Ute i hagen kan man ha en lastpall som man bygger väggar runt, och om man vill ett "lock" av några brädor som den kan äta genom. Har man träd fäster man plankor på samma sätt som i boxen, fast på alla sidor om träden förstås, så att det blir som ett "fack" att hänga ner nätet i. En kubiktank kapad på mitten och nätet i den, eller stora regntunnor för mindre nät fungerar också bra. Har man gallerburar för tidigare nämnda kubikdunkar (eller ved-förvaring) så kan man lägga näten i dem och hästarna kan äta genom hålen i buren.

Hästar som är barfota kan inte fastna i nätet med hovarna om man inte hängt dem väldigt underligt... (dvs så att den kan få ner hoven i öppningen och fastna där.)

Ja jag har kollat på filmerna och där har de byggt en ramp runt hönätet, men det känns inte så smidigt att ha, speciellt inte inne i ligghallen. Läste att de rekommenderar att nätens lägsta punkt ska vara minst 70 cm från marken, men jag undrar om det inte kommer för högt för den lilla ponnyn då.

Vågar du ha näten några dm över marken med en skodd häst? Det vågar inte jag. Det låter alldeles för riskfyllt. Tänk om de råkar sparka, leka eller så vid näten.

I boxen löser man det ganska lätt genom att sätta plankor över ett hörn och hänga nätet innanför. ha så stora mellanrum mellan plankorna att hästen kommer åt att äta även mellan dem, men inte så stort att den kan fastna (tips är måttanvisningar för galler etc.)
Här var ett konkret tips. :laugh:Jag ska inte ha näten i boxarna, men man skulle ju faktiskt kunna göra så i hörnen på ligghallen. Nu har min ligghall enbart två hörn så det funkar bara när jag har mina hästar här och inte om det kommer en till, men det är ju lättare att sätta brädor i hörnen. Både lättare att bygga samtidigt som det inte stjäl så mycket utrymme i hallen. Tål att tänkas på.
Ute i hagen kan man ha en lastpall som man bygger väggar runt, och om man vill ett "lock" av några brädor som den kan äta genom. Har man träd fäster man plankor på samma sätt som i boxen, fast på alla sidor om träden förstås, så att det blir som ett "fack" att hänga ner nätet i. En kubiktank kapad på mitten och nätet i den, eller stora regntunnor för mindre nät fungerar också bra. Har man gallerburar för tidigare nämnda kubikdunkar (eller ved-förvaring) så kan man lägga näten i dem och hästarna kan äta genom hålen i buren.
Jag har en bra bur som jag fodrat i tidigare. Problemet är att min stora häst har tuggat på locket till den så att det till slut blev hål rakt igenom. Fick ta bort locken då och när det är öppet tar hon höet uppifrån istället. Inte riktigt vad jag tänkt mig. Jag vill inte lägga näten i något utan ha dem upphängda. Det känns riskfyllt att lägga dem.
Hästar som är barfota kan inte fastna i nätet med hovarna om man inte hängt dem väldigt underligt... (dvs så att den kan få ner hoven i öppningen och fastna där.)
Barfotahästen är jag inte bekymrad över. Det är den skodda jag tänker på. Ska fundera lite på det där med hörnen.

Barfoasvaret var tänkt till den som undrade om barfotahästar också kan fastna ;)

Ni som har "gallerburar" - hur har ni gjort med de stora maskorna i gallret? Täckt för med något annat nät eller låtit dem vara? Maskorna jag tänker på är alltså ca 18*20 cm stora.

Jag har fått tag på en äldre bur. Där är rutorna ca 8x8 cm. Bur med stora rutor skulle jag inte våga ställa in hos hästarna. (den fyller ju heller ingen funktion för de kan få ut jättemycket ur de stora rutorna)

Faktiskt så är jag inte orolig. Jag har en hage på 3 ha, jag har aldrig sett dem leka vid utfodringsplatsen.
Samt att det är väldigt mkt sten och ojämt där med. Att de sedan ska sparka mot trädet eftersom nätet hänger mot stammen är inte osannolikt, men jag är inte orolig för det. De leker alltid i de mer öppna delarna av hagen samt har jag aldrig sett dem sparka mot varandra, utan de busar bara och jagar lite.
Så jo, jag vågar det. :-)

ja man känner ju sina hästar rätt väl och vet vart de brukar hålla till och hur deras vanor är. Jag har inte så stor hage som och den stora hästen (som är skodd) kan ibland vakta maten, vilket jag i och för sig hoppas blir ännu mindre om de har hö i näten hela tiden i stort sett. Det blev betydligt mindre vaktande när de fick sin ligghall där de har halm att tugga på hela tiden. Hon vevar också väldigt ofta med sina framben när hon blir ivrig eller tigger (utan resultat) och vevar hon vid näten så blir det inte bra. Att sätta brädor i hörnen som någon skrev och sen hänga upp näten på väggen ovanför lät som ett riktigt bra förslag.

Då hade jag också varit försiktig. Jag får hålla med om att det tipset verkar bra :-)
Blir nog att göra så i boxarna iaf :-)

Min häst fastnade i nätet när han var skodd en period i vintras. En gång inne, men då testade jag med dubbla nät, så han blev förbannad och krafsade på nätet, och en gång ute, vi hade näten i lådor som han klättrade upp i.

Näten går inte sönder. Första gången fick stallägaren skära loss nätet (min häst brydde sig inte så mycket om att han satt fast) och andra gången drag han själv av sig skon.

Annars har jag haft näten hängande i runt boxgallret, och han var aldrig på det med hovarna när jag bara hade ett nät.

Ingen av de andra hästarna fastnade när vi hade näten i lådor (men jag föredrar att hänga näten), och ingen annan fastnade i boxen heller.

Vi har byggt ett litet hus till höet där nätet är fäst i en bjälke i taket. Väggar som ska förhindra att hästarna kan få in fötterna. Inte krångligt att byta bal, nätet träs på innan balen är på plats! Såhär ser det ut:

sf.jpg

Man bör ju kunna bygga ett sådant ( om man orkar och vill ) som fungerar till båda dina hästar. Lite lägre väggar men inte såpass att stora kan kliva in. Det räcker ju med att göra en ram.

Jag tror man måste se till sina egna hästar. De flesta lösningar jag sett får mig att känna lätt panik men då har jag en pillrig häst som undersöker allt, gärna med hovarna. Hon lyckades få loss ett stort nät ur en tung trälåda. Hur fattar vi inte, det var bra fastsatt och sedan trassla in frambenen. Som tur är stod hon lugnt kvar och fick bli lossskuren av stallägaren.

ang burarna så tänkte jag på att ha näten inne i burarna, så att de alltså måste äta genom galler-rutorna och nätet.

Så här har jag gjort....

http://kveikja.wordpress.com/2012/03/29/uppdatering-om-varan-slowfeeding/

Orkar inte sitta o pussla in bilderna i inlägget(borde skynda mig till jobbet nu).

Inne i ligghallen och i boxarna hänger jag näten såpass högt att hästarna inte enkelt kan sparka dit med frambenen. Men det är bara enstaka gånger de får maten serverad inomhus.

En sak jag kan tipsa om är att köpa fler nät än de man tänkt hänga upp. De kan man packa näten i förväg o snabbt o smidigt fodra!

Tack för jättebra info :laugh:
En liten fråga, använder du den största storleken på nät även till den första varianten med den gamla krubban? Hur mycket hö får man i ett sådant om man tar det löst?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 506
Senast: Angel
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 554
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama