Har du sett någon studie på detta?
Som jag skrev ovan kan det vara stört omöjligt att få tag på halm på många ställen i landet.
Vad gäller onaturlig ätställning kan den ju skilja sig massor från häst till häst - "spejaren" som alltid tar en tugga och sedan tuggar den med höjt huvud à la ubåtsperiskop kan man ju knappast lära om oavsett nät eller annan lösning.
I stallet där jag har min häst inackorderad står 22 andra hästar.
Samtliga har ätit majoriteten av sin grovfodergiva (90%, vissa 100%) från småmaskigt hönät i två års tid.
Samtliga tränar för tränare i sin disciplin minst varannan vecka (även om de inte tävlar) och vi har dressyrhästar på Msv-nivå, hopphästar på ända upp till svår nivå och travhästar med flera hundra tusen kronor på kontot i stallet.
Alla gås igenom regelbundet av equiterapeut, massör och hästodontolog och INGEN av dem har uppvisat några som helst negativa förändringar på varesig hals- och nackmuskulatur eller tänder under den här tiden.
Vad gäller de dubbla näten har vi märkt att grovfodret räcker längre om man använder de olika facken istället för att stoppa allt i dubbelt nät.
Det "godaste" ytterst kan göra att hästen väljer att ta en paus när den måste jobba lite mer för att komma åt det inre fodret.