Slowfeeding

Unafraid

Trådstartare
frågan har säkert varit upp förut, men jag funderar på slowfeeding om man då har en tjockis, som det garanterat fungerar bra på. Kompisen är dock ett halvblod som bör få i sig 16-20kg/per dag, minst. Hon klarar lätt fri tillgång.

En bal med nät, kan det bli tokigt för den som får äta fria mängder?

Nästa fråga, har någon ett bra tips på återförsäljare av nät med 2,5cm rutor som inte kostar 2500kr? :D
 
Hittade ett balnät hos B*rjes (har inte koll på ifall man får skriva ut namnet eller ej, safear ändå) för 345;- . Har haft mitt i en månad nu och det har blivit ett hål som jag fått laga. Men man får väl vad man betalar för. ;)
 
Alltså, det tar nog LITE längre tid att äta genom nät, men vår tjockis hann ändå få i sig alldeles för mycket när han hade hela dygnet på sig att mala ;)
 
Kan tillägga att förra året hade jag bal i hagen och munkorg på ponnyn, det fungerade riktigt bra, men tänkte att det skulle nog vara trevligare för henne med nät. Tack för tipset! :)
 
det finns en liten risk att hästar "ger upp" om det är för jobbigt att få mat + de inte har så stor aptit från början. Min häst är sån. märker man att det blir så är det väl bara att byta metod igen.

Jag gillar inte småmaskiga nät till vardags, är orolig för nötningen på tänderna. Men många använder det ju och tycker att det är en jättebra lösning så det är nog lite individuellt
 
Jag har köpt ett vanligt lastnät. Det har större maskor så det gör väl inte så jättemycket nytta ätmässigt, men det gör att hästarna inte kan riva ut och trampa ner från balen på samma sätt, det minskar spillet.
 
Spill är inga problem, jag har en höhäck och två dammsugare :D jag kom på att halvblodet faktiskt har ätit ur nät tidigare, dock på den tiden hon stod uppstallad och fick Hö som vanligt i boxen.. men med det priset på Börjes så är det ju värt att prova! Tack för era tips! :bump:
 
jag räknar med att mina stora hästar äter ca 20kg/dag med nät - 4cm rutor - tycker det är ganska lagom stora maskrutor- det minskar ättiden men är ändå tillräckligt "lätt" för hästarna att få ut mat utan att behöva bita i nätet hela tiden - fast jag har mest nätet för att minska spillet - har ett par hästar som har en viss förmåga att "ösa" ut hösilaget på marken. med de mer "svårfödda" hästarna räknar jag hellre med att man tar in och stödfodrar med ex kraft. har köpt mina på laxen.com. lite "billigare" men ändå bra kvalitee. har du lättfödda hästar kan halm vara ett bra komplement, jag har halm i lösdriftshallen och hästarna står gärna där och äter helt frivilligt - men så har jag hittat en bonde som har väldigt fin kvalitee på sin halm :)
 
Spill är inga problem, jag har en höhäck och två dammsugare :D jag kom på att halvblodet faktiskt har ätit ur nät tidigare, dock på den tiden hon stod uppstallad och fick Hö som vanligt i boxen.. men med det priset på Börjes så är det ju värt att prova! Tack för era tips! :bump:
Är det nätet till rundbal du tänker på?
Jag köpte ett sånt på Börjes och det var knappt jag lyckades få på det nätet över mina rundbalar, det var väldigt snålt tilltaget i storlek. Så om du inte har väldigt små balar, köp nåt annat...
 
Är det nätet till rundbal du tänker på?
Jag köpte ett sånt på Börjes och det var knappt jag lyckades få på det nätet över mina rundbalar, det var väldigt snålt tilltaget i storlek. Så om du inte har väldigt små balar, köp nåt annat...
Har du något tips på något billigt? Annars kanske det går att skala några lager kanske? I och med att jag ska testa och se hur det fungerar så är jag inte så sugen på att lägga ut speciellt mycket pengar. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 872
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 522
Senast: Spike
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 925
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp