Slowfeeding till glupsk/icke glupsk häst

Taz

Trådstartare
Hej!

Undrar om ni har något tips att delge mig.

Jag använder slowfeeding nät i hagen, använder dom för att förlänga ättiden för hästarna.

Jag har två hästar i hagen, halvblod och fullblod, halvblodet äter mycket snabbare än fullblodet.
Jag började med två nät men när halvblodet ätit upp jaga han bort fullblodet och stod då och åt upp typ halva hans giva som var kvar i nätet.
Resultat: Halvblod 1 1/2 nät
Fullblod 1/2 nät

Provade då hänga tre nät istället så ett var ledigt hela tiden men halvblodet hann ändå äta mycket mer än fullblodet, halvblodet bestämmer och fullblodet viker sig och står och tittar på när han äter.

Näten hänger på en laduvägg.

Min fundering är kanske då att ha 4 nät men börjar fundera på om det ändå inte finns en annan lösning heheh (börjar bli dyrt också)....

Har ni någon lösning för det står still i mitt huvud nu :p

Sv: Slowfeeding till glupsk/icke glupsk häst

Häng näten så de går att komma åt från fler håll än ett, dvs så båda hästarna kan äta från det samtidigt utan att halvblodet kan köra bort fullblodet. Att halvblodet äter fortare än fullblodet är nog svårt att göra något åt. :)

Det allra viktigaste om man har en häst som vaktar är att maten aldrig får finnas på samma ställe så att den vaktande kan ockupera allt.

Utifrån vad som är beskrivet hade jag kombinerat nät och lös giva, då borde omöjligt halvblodet kunna vakta och äta från alla samtidigt.

Så jag hade testat 3 nät på längre avstånd från varandra och funkar inte det hade jag kört näten + 3 lösa högar på avstånd från varandra..omöjligt att en häst hinner vakta alla 6 högarna..och om den nu skulle lyckas med det hade jag särat på hästarna i värsta fall för det är inte normalt beteende att konkurrera ut så hårt om maten

Senast ändrad:

Jag har sex platser med åtta nät till tre (fyra) ponnyer som ändå är sams.

De hänger i träd och de hänger "löst" så de kan ätas på från alla håll.

Tillägger: Altså näten ska hänga så långt från varandra som möjligt så du kanske får sätta upp stolp om det inte finns träd i hagen men på ladugårdsväggen verkar de inte kunna vara/området är för litet att hästen lyckas vakta alltihop

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV