Slowfeeding med horsehage

hanoirocks

Trådstartare
Någon som provat horsehage i slowfeedingnät? Någon som vet UNGEFÄR hur många kilo en D-ponny får i sig på ett dygn med fri tillgång i ett slowfeedingnät? :)

Sv: Slowfeeding med horsehage

Det förlänger ju dock tiden dom äter, men fri tillgång kanske inte fungerar.

Min åt t.ex. inte alls lika mycket ute där hon även fick fri tillgång - fast utan nät. Hon var ganska mätt från
att stått och käkat hela natten, så hon åt kanske 8 kg ute, på 12 timmar.

Senast ändrad:

Det förlänger ju dock tiden dom äter, men fri tillgång kanske inte fungerar.

Min åt t.ex. inte alls lika mycket ute där hon även fick fri tillgång - fast utan nät. Hon var ganska mätt från
att stått och käkat hela natten, så hon åt kanske 8 kg ute, på 12 timmar.

ok! Jag har vanligt småmaskigt hönät nu och då tar det iallafall dubbelt så lång tid att få i sig maten :) Men ska ge slowfeedingnätet en chans!

Det beror helt på hur mathetsiga de är. Fjordingen fick i sig gott och väl 12 kg på 8-10 h, hade det varit mer hö i nätet hade han ätit det också. En annan ponny jag hade åt 3-4 kg på samma tid. Båda var lättfödda och matglada men fjordingen betydligt mer matglad. Mitt russ äter 1.5-2 kg nu över natten och oftast är det några strån kvar.

Min äter i samma tempo med slowfeedingnät som utan.. :S Dvs det går med en rasande fart. Inga problem proppa i sig 10 kg på 5 h, sen var maten slut så vetegudarna hur mycket han proppat i sig annars..

Min äter i samma tempo med slowfeedingnät som utan.. :S Dvs det går med en rasande fart. Inga problem proppa i sig 10 kg på 5 h, sen var maten slut så vetegudarna hur mycket han proppat i sig annars..

Haha jag är rädd för att min kommmer göra ungefär samma sak :D

Det beror helt på hur mathetsiga de är. Fjordingen fick i sig gott och väl 12 kg på 8-10 h, hade det varit mer hö i nätet hade han ätit det också. En annan ponny jag hade åt 3-4 kg på samma tid. Båda var lättfödda och matglada men fjordingen betydligt mer matglad. Mitt russ äter 1.5-2 kg nu över natten och oftast är det några strån kvar.

Jag har förstått nu att det är väldigt stor skillnad på hur mycket de får i sig! Det är väl bara o prova så får man se :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka