Slowfeeding fantaster se hit!

skuggan_

Trådstartare
Och hjälp en nybörjare:laugh:
Jag har en häst som efter ett antal foderstrupsförstoppningar måste blötlägga all mat som ges till tant häst. Vet har varit och kollat hennes tänder och hittar inget fel på dem. Jag ska beställa SMHN nät till tanten men jag undrar om det kommer att gå iom att allt måste blötläggas? Häst går inte på lösdrift eftersom det inte funkar för henne så då kanske man ändå inte får den önskade effekt som jag faktiskt vill uppnå efter en del googlande om slowfeeding?

Vad tror ni?:confused::)

Skuggan_

Sv: Slowfeeding fantaster se hit!

Kan du inte bara doppa näten då när de är fyllda? eller spola med slang?

Kan du inte bara doppa näten då när de är fyllda? eller spola med slang?

Det gör jag:laugh: Men jag har sett att dem stoppar i en hel bal och jag är inte helt hundra på att hon äter en hel bal om natten, man får väl testa sig fram antar jag!

Skuggan_

Du måste väl inte lägga i en hel bal om hästen inte äter det? Lägg bara det hästen ska ha?

En häst som fåt maten i ett slowfeeding-nät behöver inte ha fri tillgång...

Jag ger mina hästar portioner. Om de mot förmodan står inne på box över en natt så får de även där i sina nät sin egen portion, då är dom knappt hungriga när frukosten serveras. Ute i lösdriften fyller jag näten med portionspåsar och så har dom att göra i flera timmar. Ofta har dom "ätit färdigt" innan hösilaget är slut o så vilar dom någon timme innan dom äter upp... Det gör dom inte om dom får portionerna normalt.

Hästar blir inte mätta på mängden mat utan på antalet tuggningar, o det verkar stämma av vad mina hästar säger. Om du ger din häst i slowfeeding-nät på kvällen så har hon mkt kortare tid utan mat, vilket blir bra för hälsan! Och att vattna höet i nätet borde funka alldeles utmärkt! Köp flera små nät så kan du förbereda flera måltider :) Det är väldigt praktiskt. Mina nät hänger ute i ur o skur o hästarna har inga problem att äta det som blivit blött.

Slowfeeding handlar ju inte bara om näten som du kanske upptäckt men de är ju en stor del i det hela. Det går lika bra att ha hästen uppstallad om man använder sig av slowfeeding. Det finns små hönät som du kan använda till din häst. Vi har ett stort nät med en höbal i hagen och så har vi ett litet nät med hö i varje box också.
Mina hästar har hö i näten dygnet runt men det fungerar för dem, äter din häst för mycket då så kan du ge portioner.

Jag älskar mina nät, inget spill och nöjda och glada hästar! Mina äter hellre ur näten än löst hö som ligger på marken.

Lite trådkap här. Jag är så sjukt sugen på att skaffa dessa nät, både att ha i box och ute i hagen. Men nu till frågan. Det hö jag använder har väldigt hö energinivå, så jag vet inte hur mycket varje häst äter. T.ex äter min ridhäst ca nio kg som jag portionerar ut under dagen, tror ni att hästen äter mer eller mindre mängd? Förlåt för suddigt inlägg, hoppas någon fattar!

Min äter mycket större mängd foder med sitt nät än när hon fick det utfodrat flera gånger om dagen.

Till en början åt mina hästar betydligt mer än vad de borde men nu efter ungefär en månad är de nere i vad jag tycker är lämpligt. Min maxade b-ponny pillar i sig 2-2.5kg hö på en natt inne i boxen.

Min har käkat i sitt nät i 2 månader nu och äter lätt 6-7 kg silage på natten. Duktiga hästar du har. ;)

Mina två hästar äter ur när. De går på lösdrift. Har testat enkla nät, då äter de för mkt per dygn om de får äta fritt. Testat stoppa i en hel bal och låta snörena vara kvar på, då äter de långsammare men fortfarande för mycket. Så nu har jag dubbla nät (alltså två nät på varandra) och då äter de ganska precis det de ska ha tillsammans per dygn.

Skulle det ta slut tidigare än beräknat så har de halm i ligghallen att plocka med, och finns det kvar hö när jag ska fodra så plockar jag ur det och lägger löst i hagen så kan de äta upp det lite fortare om de vill. Då får de ändå rätt antal kilo per dag.

min häst äter från slowfeedingnät när han är inne (kvälls och nattmat), och äter frukost och lunch ute "på backen, i hagen".
Han äter fortfarande fort, men det går lite långsammare än innan iaf :) Jag måste blanda in halm i silaget (det som ska vara i nätet), för annars äter han väldigt snabbt. Lägger jag silage och halm i två "klumpar" i nätet så äter han upp allt (inkl halmen) rätt mkt snabbare än om det är ihopblandat.
Han kan tyvärr inte få fri tillgång på silage eftersom han är lättfött kallblod (nordsvensk bruks), men han står på halm så han äter ett antal kilon halm på natten.. (:crazy:)

KL
Jag gjorde ett litet experiment men min tant, dock har jag just nu inga slowfeeding nät men hur som haver. Jag gav henne ganska mycket hö i boxen på kvällen i näten(packade det ganska hårt så det skulle bli lite meck för henne) för att jag har läst att en häst som vet att maten inte tar slut brukar lugna sig.

Hon åt inte upp allt så det var ju bra tänkte jag då har hon i alla fall inte varit hungrig. Men hon vägrade äta samma hö senare den kvällen därpå? :p Haha jag har en kinkig tant. Jag tycker det är svårt att ge henne fri tillgång när allt hon äter måste blötläggas:( Och jag som vill göra det så naturligt för henne som möjligt. Hade jag kunnat ha henne på lösdrift så hade jag haft det, hon har nämligen gått på lösdrift i ca tre år men en dag när jag kom till stallet såg benen ut som elefant ben och då konstaterade hovis och vet att hon inte klarar det.

Glömde förresten, läste på svenska hovskolan att det är antalet tuggningar som gör hästen mätt inte mängden mat?

Hur hade ni gjort om ni hade varit tvugna att blötlägga all mat hon ska ha?

Skuggan_

Senast ändrad:

Mina två hästar äter ur när. De går på lösdrift. Har testat enkla nät, då äter de för mkt per dygn om de får äta fritt. Testat stoppa i en hel bal och låta snörena vara kvar på, då äter de långsammare men fortfarande för mycket. Så nu har jag dubbla nät (alltså två nät på varandra) och då äter de ganska precis det de ska ha tillsammans per dygn.

Skulle det ta slut tidigare än beräknat så har de halm i ligghallen att plocka med, och finns det kvar hö när jag ska fodra så plockar jag ur det och lägger löst i hagen så kan de äta upp det lite fortare om de vill. Då får de ändå rätt antal kilo per dag.

Det är alltså inte slowfeeding nät du har? Om jag har fattat din text rätt?:p

Kom på en fråga!

Ni hö experter hur länge kan det vara blöt utan att bli dåligt?

Skuggan_

Hur hade ni gjort om ni hade varit tvugna att blötlägga all mat hon ska ha?

Skuggan_

Är det pga foderstrupsförstoppningen som du måste blötlägga även hö?

Om hästen får hö ur ett finmaskigt hönät så kan den inte slänga i sig mat utan får mindre tussar. Jag funderar över om det verkligen behövs blötläggning isf?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka