Slowfeeding/begränsad fri tillgång, under sommaren?

I

Isislover

Ni som under vintern har era hästar på begränsad fri tillgång/slowfeeding. Hur kommer ni göra i sommar?
Jag vet att pålle lägger på sig för mycket om han är ute dygnet runt och moffar i sig. Förra året så hade jag en "bantarhage", dvs en nerbetad hage på ca 25*25 meter som han var i nattetid, med en egen koja att sova i. Där fick han en nattmacka (hö) och sedan lite frukost innan han fick gå ut i stora hagen igen. Det funkade ganska bra, förutom att pålle inte var helt fräsh så vi kunde inte motionera en massa...
Jag funderar på om man i år ska hänga upp det slowfeedingnät de nu har i hagen, i en bantarhage, så de kan noppra hö under natten. Frågan är bara, kommer de att moffa i sig massor med hö på nätterna och bli feta ändå...
Så, hur tänker ni andra göra? Har ni något annat bra tips på hur man kan hålla pålle i trim?
Jag hoppas ju på att vi får en härlig sommar med perfekt väder och perfekta ridvägar så man kan göra massor av härliga långritter för att bränna sommarfläsk. :p

Sv: Slowfeeding/begränsad fri tillgång, under sommaren?

Funderat på greenguard eller annan betesbegränsare? Då behöver du ju inte hålla på att byta hage till kvällen och hästen kan gå kvar med sina kompisar.

Jag har tyvärr en pålle som är helt omöjlig att få saker att sitta kvar på. Flugluvor och annat plockar han helt enkelt av sig, så jag är lite skeptisk till om han skulle låta den sitta kvar.
Jag har bara 2 hästar och de står hemma på gården, så det är eg inget direkt meck för mig att flytta mellan 2 hagar.

Ifjol blev det ett mellanting, en vinterhage som var såpass lagom stor/liten att det alltid fanns gräs att pilla med men aldrig så hästen riktigt blev mätt bara av gräset, och hyfsat rolig hage (kuperad, bra utsikt) för att hålla hästen stimulerad, sen stödfodrades den hela sommaren med hö i slowfeedingnät, insåg sen efter tips att jag fick lägga till en massa protein också. :o (luzern, krafft muskel) 5-8kg hö blev det utöver gräset, var nog inte så mycket näring i gräset för den gick ner i vikt snabbt.
Hade såklart varit roligare med fler hästar som sällskap, då gäller det ju att hitta andra med samma problem, eller helt enkelt sära på dom en-ett par gånger per dag och stödfodra mer till den ena, huvudsaken dom alltid har att pilla med. (Men inte glufsa i sig...)

Jag kommer fortsätta som jag gör nu med nät men då är hagen ren skog där det inte växer mycket näringsrik mat alls.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 077
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 167
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama