Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh, nu ser jag ju att det står faktiskt så på den rullande undertexten på svtplayHmm, jag tycker att det ser ut som att den behöver sänkas lite dock, den är ju inte i jämnhöjd med gatan ännu.
Kanske typ sänkas ned i hålen i vattnet?
Hmmm... Ville jämföra nu mellan foton.Låg den gamla brom på samma ställe men sas i markhöjd, och den stigningen som bron gör nu motsvarades av körning inne i slussenspiralen? (försöker relatera till mina föråldrade minnesbilder) Så den nya blir mer dominerande både av att den är större och högre? (kanske bredare också?)
Hittade denna bild nedan också. Om jag förstår dig rätt @MiaMia så verkar det som att du har rätt i att den blir högre. Men den blev ju iofs högre förut också, bara i ett virrvarr; in i en cirkel Måste säga att det håller på att växa på mig, det ser ju prydligare ut.Hmmm... Ville jämföra nu mellan foton.
Det ser ju snarare ut som att .... hela gatunivån där gamla slussen på söder låg höjs upp? Så att det blir en jämn plan yta istället för flera olika nivåer?
Men korsningen där på söder ser lite liten ut, är jag den enda som tycker det? Med tanke på den övre bilden alltså, det ser ju ut som att det behöver få plats med mycket bilar och bussar där.Hmmm... Ville jämföra nu mellan foton.
Det ser ju snarare ut som att .... hela gatunivån där gamla slussen på söder låg höjs upp? Så att det blir en jämn plan yta istället för flera olika nivåer?
Så kan du inte säga och inte visa dem
I svts bildtext står det ”Nu är bron på plats, härnäst ska den sänkas ner på stöden” så den kommer säkert längre ner straxHmm, jag tycker att det ser ut som att den behöver sänkas lite dock, den är ju inte i jämnhöjd med gatan ännu.
Kanske typ sänkas ned i hålen i vattnet?
Ser ut som två bilbroar ersätts med en större, högre och den andra blir en mer vattennära gångbro?Hmmm... Ville jämföra nu mellan foton.
Det ser ju snarare ut som att .... hela gatunivån där gamla slussen på söder låg höjs upp? Så att det blir en jämn plan yta istället för flera olika nivåer?
Jag tolkar den första raden precis som du. Två bilbroar blir till en istället och en gångbro. Jag kan tänka mig att det kommer att se mera enhetligt ut, och kanske trevligt med en gångbro.Ser ut som två bilbroar ersätts med en större, högre och den andra blir en mer vattennära gångbro?
Plus en ny gångbro bredvid järnvägs/Tbane(?)spåren. Ska den långa också skeppas i en del från Kina, segla under Guldbron och snurras på plats.?
Typ, som vatten med en bro över igen, inte som en väg med vatten under.Jag kan tänka mig att det kommer att se mera enhetligt ut, och kanske trevligt med en gångbro.
Men erkänn det hade varit coolt att se Montfred &co genomföra det projektet.Gångbron intill järnvägen kan jag tänka mig kan typ byggas på samma grunder som järnvägen eller åtminstone byggas i etapper istället..?
Ja lite så! Jag visste inte hur det såg ut där under typTyp, som vatten med en bro över igen, inte som en väg med vatten under.
Men erkänn det hade varit coolt att se Montfred &co genomföra det projektet.
Skuggigt, ogästvänligt och betongigt, har jag för mig.Ja lite så! Jag visste inte hur det såg ut där under typ
Det finns lite bilder på wikisidan om slussen. Bl.a. på de skador som slussen hade innan man rev detSkuggigt, ogästvänligt och betongigt, har jag för mig.
Det finns lite bilder på wikisidan om slussen. Bl.a. på de skador som slussen hade innan man rev det
Man förstår varför man tyckte att det var dags att renovera eller bygga nytt
https://sv.wikipedia.org/wiki/SlussenUnderhåll och ombyggnadsbehov
Under 1940- och 1950-talen skedde kontinuerliga underhållsarbeten. Bland annat byttes många av slussendäckets dilatationsfogar. Redan 1954 tätades och stängdes Blå bodarnas kupol av glasblock med gummifolie och asfalt på grund av läckage. I samband med underhållsarbeten på 1950-talet noterades för första gången Slussens bristfälliga grundläggning som visade sig i att vissa pålar hade sjunkit.[34]
Under 1970- och 1980-talen skedde underhållsarbeten av den bärande konstruktionens däck, pelare och balkar. Under 1980-talet tillkom separata cykelbanor som resulterade i breddning av Norra Järngraven och rivning av delar av byggnaderna norr om gatan. På 1990-talet kom larmrapporter om bristfällig grundläggning och tekniska problem gällande körbanor, däck och bärande konstruktion. Det tidigare kontinuerliga underhållsarbetet koncentrerades nu till akuta ”brandkårsutryckningar”.[35]
Delar av Slussens trafikapparat uppvisade på 2000-talet omfattande skador. Enbart 2003 togs 5 ton betong bort för att inte skada människor och fordon, och akuta reparationer kostade varje år 3–5 miljoner kronor.[36] Stockholms stad har genomfört omfattande materialundersökningar och mätningar. Bland annat har 515 av totalt 560 pelare mätts upp. År 2014 finns sättningar med upp till 250 millimeter som ökade med upp till 4 millimeter/år.[19]
En del av de gamla betongtrapporna revs och några ersatts av ståltrappor. Bland andra skador kan nämnas: läckande fogar, frostskador i betongen, korrosionsskador på stålpelare och stålbalkar samt uttjänad broisolering. Ständigt stöttades och förstärktes betongen med provisoriska stålkonstruktioner. Stora delar av Slussen sjönk långsamt på grund av undermåliga pålar. Sättningar har i första hand uppstått i Slussens östra del där så kallad frankipålning användes (se närmare under avsnitt "Konstruktion och grundläggning").
Hösten 2004 fick tjänstemännen i Stockholms stad uppdraget att arbeta fram ett referensalternativ, "Nybyggt bevarande", med klöverbladsmodellen som förebild. Förslagen ställdes mot varandra och tjänstemännen i fem förvaltningar (trafikkontoret, markkontoret, stadsbyggnadskontoret samt stadsdelskontoren i Katarina-Sofia respektive Maria-Gamla stan) föreslog i oktober 2005 att politikerna väljer nybyggnadsalternativet "Nya Slussen".[37]
Om jag fattar rätt så ska den där båtslussmiljön hamna "utomhus" igen.
Det vore trevligt tycker jag! Söderköping drar ju åt sig turister vid sin sluss texOm jag fattar rätt så ska den där båtslussmiljön hamna "utomhus" igen.
Blir nog inte som att stå vid Bergs slussar eller liknande ställen och titta, men förmodligen klar förbättring. Och lite får man väl ta hänsyn till skillnaden i förutsättningar när det är mitt i Sthlms värsta smet.Det vore trevligt tycker jag! Söderköping drar ju åt sig turister vid sin sluss tex
Iaf trevligare än vad det såg ut förut där under tänker jag!Blir nog inte som att stå vid Bergs slussar eller liknande ställen och titta, men förmodligen klar förbättring. Och lite får man väl ta hänsyn till skillnaden i förutsättningar när det är mitt i Sthlms värsta smet.