Slöjstjärtens fenor försvinner

tinna

Trådstartare
Jag har ett litet akvarium med två slöjstjärtar, två scalarer, fem neontetra och en mal. Alla verkar trivas, de äter och växer bra. Det som inträffat på senare tid är att fenorna på den ena slöjstjärten verkar ätas upp, av annan fisk eller vad? Vi hade en överbliven platy med men den gick hädan häromdagen.
Någon som varit med om liknande?

Sv: Slöjstjärtens fenor försvinner

Är det vanligt att scalarerna gör så? De har varit tillsammans flera månader utan att något hänt innan. Hur botar man fenröta?

Är det vanligt att scalarerna gör så? De har varit tillsammans flera månader utan att något hänt innan. Hur botar man fenröta?

Scalarer kan vara ganska tuffa mot andra fiskar. Orsaken att dom börjat kan vara att det är en hane och en hona och nu börjar dom bli lekmogna, alltså utstakar dom ett revir och en plats där dom ska lägga sina ägg.

Slöjstjärtarna är långsamma och har svårt att hinna undan.

Fenröta finns det preparat till som man köper i zooaffären.

Men jag tror det är scalarerna som är bovarna faktiskt.

/KT

OK, akvariet är ju inte å stort heller, ca 60 l. den ena scalaren var en "dvärg" ung 3-4 cm när jag köpte den. Nu är den 15-17 cm och egentligen för stor för mitt akvarium. Men vad ska jag göra, jag vill ju inte ta bort den. De ska ju, enl, zooaffären, inte bli större än lagom till deras boendeyta. Den har vuxit ifatt den andra som är betydligt mindre. Kan det ha med att göra att de tycker att de har för lite utrymme?

Du måste skaffa dig ett större akvarium. :grin:
Scalarer behöver stora utrymmen och 60 l är alldeles för litet även om du bara hade scalarerna. :crazy:
Scalarer behöver också höga akvarium (minst 50 cm högt) för att kunna utveckla sina fenor ordentligt.

Och jag tror som K-T att det är revirmarkering från skalarerna som gör att slöjstjärtarna blir bitna. De har ju intenstans att ta vägen.

Slöjstjärtar är dessutom en "kallvattenfisk" (släkt med guldfisken) och ska inte ha samma temperatur som scalarer.

Alla fiskar passar inte ihop, något som tyvärr inte så många zoobutiker upplyser om. :(

På höjden är det inget problem för det är ca 50 cm högt men det är smalt på djupet men brett.
De har funkat bra innan så det är därför jag blir lite konfunderad . Det har kommit så plötsligt.
Tar affären tillbaka fiskar? Jag vill ju inte ta bort scalarerna, de är riktigt praktfulla och fina så jag tycker det är synd.
Jag har tyvärr inte möjlighet att skaffa ett större akvarium.

På höjden är det inget problem för det är ca 50 cm högt men det är smalt på djupet men brett.
De har funkat bra innan så det är därför jag blir lite konfunderad . Det har kommit så plötsligt.
Tar affären tillbaka fiskar? Jag vill ju inte ta bort scalarerna, de är riktigt praktfulla och fina så jag tycker det är synd.
Jag har tyvärr inte möjlighet att skaffa ett större akvarium.

Ta bort sjöjstjärtarna då?

/KT

Alltså, jag menar, jag vill inte ta död på scalarerna. Men vad gör jag med dem??

Alltså, jag menar, jag vill inte ta död på scalarerna. Men vad gör jag med dem??

Ger bort till någon annan som har fisk och kan ta emot dom. Djuraffärerna brukar inte ta tillbaka fisk.

Sätt upp en lapp i din mataffär tex!

Brukar vara ganska många som har akvarium som hobby.

/KT

Hör med djuraffären, jag vet många zoobutiker som tar tillbaka fiskar, de har de bl a gjort här på jobbet.

OK, akvariet är ju inte å stort heller, ca 60 l.
Instämmer med övriga, du har på tok för litet akvarium. Slöjstjärtar kan bli upp emot 30 cm långa, om de får den omvårdnad de behöver.

Även jag gissar på att det är scalarerna som går på slöjstjärtarna och tar fenorna.

Liknande trådar

Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 516
Senast: Puffindog
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
8 241
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Jag har två scalarer i mitt akvarium, tillsammans med några platy, neontetror och en algätare. Från början var det lugnt, efter ett...
Svar
9
· Visningar
2 859
Senast: tinna
·
P
Övr. Djur Ska börja om med mitt akvarium nu och funderar därför lite på vad jag ska ha för fiskar. Akvariet i fråga är ett sexkantat...
Svar
10
· Visningar
2 327
Senast: L_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama