Slog i huvudet HÅRT! HJÄLP??

Adlitam

Trådstartare
Nyss när jag skulle släppa ut mina två pållar som vanligt på morgonen så hände en otroligt obehaglig sak.. Trodde jag stod och såg på när minishettisen min dog.. Jag hade släppt ut häst nr 1, gick in och skulle ta grimman på häst nr två. När jag öppnar boxdörren så stegrar han sig, ramlar snett bakåt och slår sidan på huvudet och just vid ögat HÅRT.
Han blev helt panikslagen :cry: Stegrade sig igen och ramlade, legade ner och sprattlade, reste sig igen men benen bar inte. Sedan "satt" han ner och vinglade från sida till sida för bakbenen bar inte.. När han väl tog sig upp så nästan sprang han runt i boxen, välte vattenhinken och det lät som att han gurglade nästan.. Otroligt obehagligt.

När han sedan stannar upp och står still så står han så några minuter. Jag kollade igenom honom men såg ingenting (ser inte så bra pga en massa päls men inget sår som blödde iaf). Och kände igenom huvudet men han reagerade inte på något speciellt ställe. Medans jag höll på så blev han otålig och ville gå ut osv som har brukar vara. Gnäggade åt andra hästen å så..

Lät han vila inne en stund sen släppte jag ut.. Han gick direkt till frukosten och började äta och verkar som vanligt. Men det kan ju hända att de kommer någonting efteråt.

Någon som varit med om nånting liknande:confused:

Sv: Slog i huvudet HÅRT! HJÄLP??

Jag hade en känslig häst förut som stegrade sig i boxen när jag skulle maska av och berättade det i förbigående för min dåvarande vet, hon blev väldigt orolig o sa att det kan ge nervskador och pålagringar i nacken/halsen, så kontakta vet, det lät som en rejäl smäll.

Min nu 4 åriga hingst sprang in i en husvägg som föl rätt rejält. Krampade i ungefär 10 h. Det bästa är att ge lugnande då så att de inte kan skada sig själva mer än de redan gjort, och hoppas på att det släpper.

På morgonen var han typ normal igen, om än VÄLDIGT stel i nacken, så han fick hjälp med att dia.
Veterinären var osäker på om han skulle klara sig.
Men han lever än idag! :)

Jag håller med ovanstående svar, ring veterinär om du inte redan gjort det.
Hur mår han nu?

kl

Jag brukar inte vara den som svarar i såna här trådar, men herregud, ring veterinär!!
Det skulle iaf jag gjort på en gång när jag stod och såg hästen bete sig på det vis du beskriver :eek:

hur har det gått idag?

jag själv är en riktig hönsmamma till alla mina djur så vet finns som snabbringning i min mobil :angel:

så jag hade ringt vet för råd, det skadar aldrig. och så blir man lugnare själv ;)

Nu är han som vanligt.. Äter, dricker och busar i hagen. Jag bor uppe i Norrbotten och vill man ha veterinär här är det distriktarna som gäller. Jag har INGA bra erfarenheter av dom.. Har endast ut dom om hästen ska vaccineras, annars åker vi till klinik om det är något. Ska hålla extra koll på honom nu och om de blir nånting ringer jag kliniken istället..

Bättre att ha kollat av distriktsveterinär än ingen veterinär alls. Det där lät ju nämligen som att han slog sig riktigt jäkla ordentligt. Vill det sig illa så kan hästen lida ordentligt även fast det inte syns.

Vi hade en fölunge som reste sig och landa på sidan när han skulle gå inne transporten. Han kunde inte resa sig och blev hämtad med Hästambulans och körd till klinik. Visade sig att han hade en fraktur på skallen. Tyvärr fick han tas bort 7 månader senare, då han aldrig återhämtade sig.

Nu är han som vanligt.. Äter, dricker och busar i hagen. Jag bor uppe i Norrbotten och vill man ha veterinär här är det distriktarna som gäller. Jag har INGA bra erfarenheter av dom.. Har endast ut dom om hästen ska vaccineras, annars åker vi till klinik om det är något. Ska hålla extra koll på honom nu och om de blir nånting ringer jag kliniken istället..

Men har du ringt och frågat åtminstone?

Bättre att ha kollat av distriktsveterinär än ingen veterinär alls. Det där lät ju nämligen som att han slog sig riktigt jäkla ordentligt. Vill det sig illa så kan hästen lida ordentligt även fast det inte syns.

Vissa distriktare är inte värda vatten. Så där håller jag inte alls med.

Jag hade ringt en bra klinik och rådfrågat om jag hade känt mig osäker på situationen.

Men har du ringt och frågat åtminstone?

Jag frågar detsamma... Det finns en risk att det kan komma nåt senare efter en sån smäll. Jag personligen hade, DIREKT, ringt veterinär. Ja, jag hade tagit ut veterinär för en första undersökning för att få klartecken att hästen kan transporteras...ja, jag hade bokat klinik för att undersöka hästen...jag hade verkligen tagit det på allvar om hästen slagit sig som TS beskriver det och framförallt med den följdreaktionen...

Kan bara hålla med ovanstående. Låter inte alls bra, & att hästen ser normal ut nu är inte = att faran är över. Ring åtminstone klinik & hör vad dom tycker!

Varför frågar du här på Buke istället för att ringa en veterinär??? För mig helt obegripligt!

Ringde kliniken igår, troligtvis fick han en ordentlig smäll i en nerv och därför tog det en stund innan bakbenen bar. Han är som vanligt och har inte märkt någon skillnad alls på honom efter händelsen, men ska kolla upp honom. Fick en tid nästa vecka på torsdag. Till dess sa dom att vi ska hålla koll så att han går som vanligt, kan svänga ordentligt och har ordentligt med vikt på bakbenen så att han inte avlastar på något sätt. Och såklart hålla koll så att han fortsätter vara som han brukar..

Jag skrev här bara en timme efter händelsen för att höra om någon varit med om samma sak. Det hände under helgen så om jag skulle ringt veterinär då hade det blivit distriktare, och det är det absolut sista alternativet.

Vi har några bra distriktare, men vi ringde ambulansen direkt när en tvååring stegrade och slog över, krampade och reste sig sen och kunde med hjälp vingla in i boxen. Lät som din och hade svårt att väja för krubba och vattenkopp men var lugn när jag höll om hennes huvud. In till klinik med ambulans. Ramlade i ambulansen och blev sämre igen. Röntgen med mera på plats. Blödning. Kämpade ett par dygn där innan vi på veterinärens inrådan valde att avliva.

Usch vad hemskt.. :( Ambulans å så finns inte här uppe tyvärr.. Hade varit en trygghet om det hade funnits. Händer det någonting så är det bara in i egen transport och iväg till klinik (om hästen kan transporteras). Annars är de distriktarna. Finns en bra privat veterinär men hon kommer inte lägre hit upp var jag bor, har provat ringa henne när min b-ponny fick fång i somras, men när hon hörde var vi bodde så kom hon inte. Då var vi tvugna att ta ut distrikt, och det var en distriktares fel att ponnyn fick fång från början. Har som sagt inga bra erfarenheter av dom :(

Det skulle vara otroligt skönt att ha en bra veterinär i närheten som man kan lita på ifall någonting skulle hända, tex nu när det här har hänt! Om det hade funnits så hade jag absolut inte tvekat att ringa direkt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 617
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 423
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 018
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat