Slöa hästar, dömda till att vara tröga och skänkeldöva eller går de att vända?

N

naijna

Många är vi väl som stött på de där slöa och skänkeldöva hästarna på ridskolan, de som bara går och inte gör ett dyft mer än vad de behöver.
Man kan gissa att de är lessa på deras jobb men frågan är om de går att vända? Och vad krävs isf? Har du lyckats vända en trött och omotiverad häst till det motsatta? Vad gjorde du?

Själv har jag ett sto som är precis så, ootroligt snäll och följsam men totalt tråkig att rida. Jag ser ju den där pärlan inom henne men har inte lyckats locka fram den än.

Hon har gått som avelssto och skogsmulle, den senaste tiden på lösdrift, kom till mig i somras.

Fram med era bästa tips nu!:bump:

Sv: Slöa hästar, dömda till att vara tröga och skänkeldöva eller går de att vända?

omväxling förnöjer.
Utmana dig själv och hästen. busa, bygg en relation. Ut och jaga råddjur. Rid kravlöst.
det tar tid,men värt det.

Sv: Slöa hästar, dömda till att vara tröga och skänkeldöva eller går de att vända?

omväxling förnöjer.
Utmana dig själv och hästen. busa, bygg en relation. Ut och jaga råddjur. Rid kravlöst.
det tar tid,men värt det.

Jo precis så tänker jag med, göra allt annat än att jobba.. (jaga råddjur har jag dock inte testat;)) men hon är en envis dam. De flesta hästar brukar älska att få galoppera fram på en äng men inte hon inte.

Hur lång tid ska man ge dem innan man ska börja fundera på om det kan vara något fel?

Om ditt problem är en häst som är "trött och skänkeldöd" så håller jag med Neinor- ut och busa med din häst! Liva upp den och gör roliga saker- galoppera i friskt tempo, hoppa roliga naturhinder, bada i nån sjö eller vad du nu kan komma på.

Ridskolehästar och andra nötta krakar blir ofta "skänkeldöda" eller "tröga" av överlevnadsskäl. Det är ett sätt att hantera all den ojämna ridning och den inkonsekvens som de utsätts för i sitt arbete och alltså något som egentligen är positivt- för hästens del förstås, men också för människan eftersom det är ett tecken på en intelligent och läraktig häst.

Det är sällan några problem för en kunnig ryttare att rida till en sådan häst med konsekvent och tydlig ridning där man fokuserar på att få snabb respons på sina hjälper och att givetvis vara lika kvick med att belöna hästen då den gör rätt samt lite uppfriskande och roliga övningar- typ ut och galoppera och busa runt.

("jaga rådjur" var för övrigt ett intressant förslag. Undrar om tanken är att man skall ta med sig bössan och rida ut och skjuta bambi? Eller ska man galoppa omkring och skrämma djuren på flykt? Oavsett vilket så är jag inte helt övertygad om att detta är det mest lämpliga sättet att liva upp sin häst på...:D)

Få ridningen till att bli något roligt för hästen igen! Strunta i tråkiga dressyrpass i paddocken och satsa istället på mysiga skogsturer med en hästkompis eller lite bushoppning i paddocken, sånt brukar pigga upp de flesta. :D

Att hästen är trög beror oftast på ryttaren, såvida hästen inte är skadad eller sjuk.
Vill du att hästen ska bli energisk och pigg inne på ridbanan så måste du öva där inne, men gör samtidigt ett omväxlande arbete med tex, uteritter och hoppning.
Dressyrpass behöver inte vara tråkiga, övar man aldrig på framåtbjudningen inne på banan så får hästen väldigt sällan en bra framåtbjudning inne på banan.

Det viktigaste är för dig som ryttare att renodla dina hjälper och att vara konsekvent. Att veta precis vad du vill ha ut av din häst

Ja i mitt fall kan man säga att hästen är minst sagt trög, på hemvägen är det lätt att få lite fart men annars får man verkligen jobba på att få henne att öka takten.

Jag varierar hennes ridning otroligt mycket, skogen, klättrar, rider ut utan krav på att gå i form eller liknande. Har testat att hoppa lite, longerar, tömkör.. går på promenader med en till häst och med dottern på hennes rygg (3år).

När hon kom till mig var hon väldigt omusklad, dålig kondis och snubblig. Nu börjar hon ta form, få upp kondisen lite men är fortfarande ganska snubblig, hon har dessutom ett stelt bakparti.. Kanske är det en kombination av detta. .

rid med nån annan^^ sällskap är gult värt:D
min 27åriga ponny har kronisk hosta och är lite stel i baken, då jag blev för stor för honnom så fick han bara gå i hagen och när kusinerna red så var han trög och ville inte alls. men sen min 5åriga granne började rida honom nån gång i veckan så blev han piggare och piggare för varje gång, började trick träna honom de veckorna grannen inte kunde rida, och han har blivit mer "vig" och fått fart på de gamla bakbenen igen. på ett år har han gått från trött och trist, till ett riktigt energi knippe för hans ålder. frihoppar honom lite då och då (lös hoppning på bana typ agillity) och han har aldrig varit så pigg på hinder som nu.
då jag red honom så gick det bara fort på hemvägen och hoppa tyckte han inte om heller.

testa yoga/trick träning!!! yoga för stel bak och trick för snubblig häst^^ (testa att ha hästen barfota, det brukar bota snubblighet hos dom flesta)

Senast ändrad:

rid med nån annan^^ sällskap är gult värt:D
min 27åriga ponny har kronisk hosta och är lite stel i baken, då jag blev för stor för honnom så fick han bara gå i hagen och när kusinerna red så var han trög och ville inte alls. men sen min 5åriga granne började rida honom nån gång i veckan så blev han piggare och piggare för varje gång, började trick träna honom de veckorna grannen inte kunde rida, och han har blivit mer "vig" och fått fart på de gamla bakbenen igen. på ett år har han gått från trött och trist, till ett riktigt energi knippe för hans ålder. frihoppar honom lite då och då (lös hoppning på bana typ agillity) och han har aldrig varit så pigg på hinder som nu.
då jag red honom så gick det bara fort på hemvägen och hoppa tyckte han inte om heller.

testa yoga/trick träning!!! yoga för stel bak och trick för snubblig häst^^ (testa att ha hästen barfota, det brukar bota snubblighet hos dom flesta)

8 av 10 gånger rider jag med sällskap.

Vad gör du när du tricktränar? Lät intressant!

Om hon är snubblig fram och stel bak skulle jag ta ut veterinär.

Hur som helst även om ni fram tills vet kommer är ute och rider. Rid ut på raka spår. Ta tillvara bjudningen du får hemåt. Tjata aldrig med skänkeln och bry dig inte om värt hästen har sitt huvud just nu. Så den inte får motstridiga signaler. Har den gått på ridskola så har den nog ofta nog fått fram- med skänkeln och ojdå stanna med tygeln....

Många är vi väl som stött på de där slöa och skänkeldöva hästarna på ridskolan, de som bara går och inte gör ett dyft mer än vad de behöver.
Man kan gissa att de är lessa på deras jobb men frågan är om de går att vända? Och vad krävs isf? Har du lyckats vända en trött och omotiverad häst till det motsatta? Vad gjorde du?

Jag kanske blivit bortskämd på min ridskola just nu vem vet, men jag tycker de "slöa och skänkeldöva" hästarna försvinner med åren. Dvs allteftersom man rider hm annorlunda så är de inte längre varken slöa eller skänkeldöva. I den mån jag har någon teknik när jag rider en häst som verkar kunna ha de tendenserna så är det att jag är lat, rejält lat, jag 1. vägrar driva hela tiden. 2. vägrar vara lyftkran åt någon annans huvud. Jag tycker de brukar fatta på nolltid, uhm, 10 min.

Haken är att jag inte bestämt mig riktigt för om det är bästa sättet egentligen. Ridlärare säger ju traditionellt sett att man ska driva mycket. Jag använder istället skänklarna bara när jag vill någonting. Annars får de bara vara där och göra inget. Hästarna brukar bli "lättare" i steget, det blir ingen kamp, jag förbränner ohyggligt många färre kalorier...:angel: det känns bättre på alla sätt, utom ev ett. Kanske kanske skulle hästarna gå mer samlat om jag "kämpade" mer. Jag vet inte, vet inte om jag bryr mig heller :laugh: gillar samarbete.

Nu kanske jag dessutom lägger nosen i blöt, vi har nog bara en häst som kallas slö och stel på ridskolan nu. Rider honom för tillfället och han är varken eller vad jag märkt. Så jag kan inte påstå att jag testat tekniken under hårda omständigheter direkt.

Ibland när jag rider ponnyerna däremot (ridlärare verkar tro att jag är lätt pga att jag är kort, haha) så har de ett värre problem som jag tycker är svårare, de är "luddiga", "lyder alltid men ej strax". Det låter mer som din häst. Men jag tror att det är samma teknik där, vara förvånad över det sena gensvaret helt enkelt och alltid förvänta sig ett strax på liten signal. I riktigt desperate straits så kan jag börja prata larvigt, -men kom Igeen tjejen, du kan ju, kämpa, det här är ju kul! lustigt nog funkar det ibland.

Senast ändrad:

bara enkla saker, som buga,böja halsen/krama böja bak huvudet för att ta godis under bakbenet, lyfta benen på komando osv
*buga; locka ned hästens huvud mellan frambenen och beröm/ge godis, locka längre och längre bak för varje gång, håll ena fram benet och locka bak, låt hästen luta sig lite bak och jobba med det tills hästen kan hålla benet själv och sätta ned benet i golvet.
(detta är bra stretcning)

*böja halsen/krama; locka hästen att ta godis från sin sida(typ bakom frambenet) stå sen vid halsen och locka bak huvudet vid sidan och vips! du får en kram:D dock så går detta inte med shettisar... för kort hals^^

*locka bak huvudet för att ta godis under bakbenet; lyft bakbenet och håll godiset under låret och låt hästen böja sig bak och ta det. bra ballans övning och streching

* lyfta benen på komando; peta ett ben tills hästen lyfter ge godis och beröm direkt, hästar brukar fatta denna övningen snabbt men man bör inte börja med den då det kan leda till att hästen viftar med frambenen så fort den vill ha godis eller tycker att nån annan övning är för jobbig.
har också testat att stegra men det är kanske inget för dig. tar då ena frambenet och smacka och lockar med godis över hans huvud, han tar då ett litet skutt med frambenet och stödjer det andra på mig, han har blivit bättre och bättre på det och hittar ballansen lättare nu än för nån vecka sedan. men det är en liten b ponny som jag stegrar ingen stor häst. så om du vill lära den stegra så krävs en annan teknik förmodligen.
lycka till^^

Själv har jag ett sto som är precis så, ootroligt snäll och följsam men totalt tråkig att rida. Jag ser ju den där pärlan inom henne men har inte lyckats locka fram den än.

Hon har gått som avelssto och skogsmulle, den senaste tiden på lösdrift, kom till mig i somras.

Ja i mitt fall kan man säga att hästen är minst sagt trög, på hemvägen är det lätt att få lite fart men annars får man verkligen jobba på att få henne att öka takten.

Jag varierar hennes ridning otroligt mycket, skogen, klättrar, rider ut utan krav på att gå i form eller liknande. Har testat att hoppa lite, longerar, tömkör.. går på promenader med en till häst och med dottern på hennes rygg (3år).

Förstår hon vad du vill? VET hon att man ska gå fram för ett litet tryck av skänkeln, en liten smackning eller en liten pet av pisken?

Hon kanske har lärt sig att man inte behöver gå fram förrän efter 10:e ökningen då skänklarna "sparkar", pisken viner i luften osv.?

Är hon lika okännslig vid all hantering? Ridning, longering, tömkörning, hantering från marken???

Kanske ska du försöka ta fram den strängare sidan av dig själv. Göra klart för henne att hon ska lyssna på dig. Inte efter 10ggr utan efter max tre. Ska du trava så skänkla just så lite som du vill ha det till när du är nöjd, (hon luffsar på utan att röra en fena förmodligen) lägg till en smackning och ett pet med spö, (hon hör dig, men vet att det är 8ggr kvar innan hon behöver röra på sig) Se nu till att du menar allvar! Hon ska FRAM punkt slut. (hon OJ vad nu då okey jag travar väll då.) När hon travar berömm massor.

När hon vet att du menar allvar så se till att aktivera henne när du rider så hon inte bara kan gå och drömma i sin egna värld utan är tvungen att vara vaken och uppmärksam på dig.
Självklart måste kondisen upp också och du måset vara vaken på hur mycket hon orkar.

Min nypensionerade löphäst inledde vår bekantskap med att jaga en hare. (Nej, jag satt inte kvar så länge...)

Min gammeltant har jagat hare med mig på ryggen....:angel:

Det var högst oväntat eftersom vi var ute ett helt gäng och red och precis då galopperade i full fart. Framför hovarna springer då en hare upp i full fart. De andra hästarna hoppar till och fortsätter galoppera, gammeltant tvärvänder och följer EFTER haren! Jaja, det är sånt som händer med en ponnybusig gammeltant.

Hon är vanligtvis ingen löpkanon direkt, hon tar det gärna i sin lilla takt. Vilket oftast är helt okej med mig, men hon tycker om när man rider ut mer än 3, då brukar hon efter att hon värmt upp sig bli superhet att rida. Är vi ensamma lufsar hon på, är vi 2 som rider är hon oftast slö. (typ, varför busa när bara en kompis kan se det?)
Själv rider jag helst i skogen och lallar runt, men jag har upptäckt att hon blir gladast om hon får gå på ridbanan kanske en gång i veckan. Hon är seg då också, men sen dagen efter när man rider ut DÅ är det rätt bra fart på henne.

Hon är lite egen iofs, men hon är världens bästa gammeltant. :love:

Jag har en häst som inte riktigt tar skänkeln ordentligt. Han har nog alltid varit lite sån och kommer nog alltid vara en sån man får påminna då och då om att svara kvickt på hjälperna. (en sån där häst som skulle jobbat på samhall om han var människa, lite seg i det mesta, men tack och lov kvick i fötterna vid hopning).
Min tränare har en ngt kontroversiell metod som jag har använt på honom. Först ett lätt tryck, får jag inte önskad reaktion tar jag ut skänklarna och smäller på rejält- beröm. (ta av sporrarna först bara.. ;))
Första gången tog det 10-15 gånger innan han blev kvick för skänkeln, numera räcker det om man påminner honom när det börjar bli lite lojt. Det viktiga (och svåra) är att absolut inte tjata emellan utan vara stilla när han gör rätt, säga till när han gör fel.

Jag tror inte jag hade kunnat utföra det på alla hästar jag haft, (iofs har jag inte haft ngn som svarar speciellt dåligt på skänkeln innan) men det ger verkligen effekt och blir så mkt skönare både för häst och ryttare att slippa tjatandet.

Det är det jag menar, fast jag lägger in en chans till för dom att lyssna.

Hårt och tufft i början kanske, men betydligt trevligare i längden än en trög döv häst som man sitter och sparkar på jämt.

Att få hästen känslig och lyhörd är ju inte speciellt svårt, det svåraste är väl att få hästen mer pigg och framåt.

Jag har/haft två sådana hästar.

Min första häst var fd ridskolehäst. På ridskolan innan var hon segare än segast (Galoppen gick, men inte framåt), på min ridskola var hon extremt slö, men gick ändå framåt.
Med tanke på segheten så var hon ju också väldigt skänkeldöv, spödöv och dessutom seg i munnen.
Känsligheten kom dock fram ganska fort. Hon var ingen "gå i form häst" men jag red galoppombyten, tvärstopp i galopp, "piruetter" osv, tack vare att hon var så pass känslig.
Dock har den hästen alltid varit seeeg. Det är bara den sortens häst hon är.
Att rejsa på fälten kunde tända till henne, och hon älskade att klampa runt i skogen, helst där det var så snårigt som möjligt. :p

Min andra häst var sjukt tråkig första gången jag red henne. Hon var lydig och så, men varje gång jag bad henne göra nånting så blev det typ "SUCK måååste jag? " .
Hon hade noll livsglädje och var allmänt tråkig.
Henne lullade jag bara runt med första sommaren. Skrittade mycket och red ut i skogen. Höll mig på en låg nivå utan krav på arbete och form. Det hjälpte absolut på henne, för efter sommaren hade hon fått livsglädjen tillbaka :)

Men vissa hästar är ju faktiskt "slöa och tråkiga" som individer, det är inte alltid man kan få dessa hästar att tända till (mer än vid speciella grejer).
Det man kan göra är att lyssna på häsetn. Tycker den inte om att gå i padocken? Rid inte i padocken så ofta, och när du gör det, gör det roligt, enkelt och varierande för hästen.
Tycker den det är tråkigta att hoppa? Hoppa i skogen, löshoppa, och hoppa lite småhinder med massa beröm.
Om den tycker det är tråkigt i skogen, variera ridningen där också.

Sen om hästen är stel och snubblig så bör du givetvis kolla upp hästen hos veterinär.
Jag förutsätter att du har skor på hästen? Annars bör du även ta på det.
Kolla även över foderstaten så hästen verkligen får i sig så mkt den behöver.
Om hästen Aldrig tänder till, så skulle jag nog vara lite orolig.
Jag har varit i kontakt med mängder med slöisar, men alla har tänt till på NÅT.

Va roligt att det är många som svarat :)

Kan börja med att säga att hon aldrig gått på ridskola/turridning. Utan endast varit avelssto och skogsmulle.

Hon är regelbundet kollad av en eqiuterapuet, vet har kollat henne med.. Foderstaten kollade jag igenom noga när jag tog hem henne och skor har hon (skos av en bra hovslagare som känner hästen).

Jag tror att de stela bakbenen kommer från att hon gått väldigt sällan och inte fått chansen att bygga muskler och behålla dem. Sen är hon 18 år (islänning).

Tänder till gör hon, löslongerar man så har man en häst som rusar allt vad hon kan och slår bakut i rena glädjeskutten. Idag hoppade vi och busade i backar och det var en riktig fart på henne :) Kul att se, det finns där någonstans inom henne.

Knepet är väl kanske att fortsätta att hålla igång henne, variera så mycket man kan och fortsätta med strechning och massage.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka