Slö skritt

P

peroseng

Min häst har en väldigt slö skritt. Då man travar och galopperar och säger åt henne att gå fortare reagerar hon. Då man skrittar och säger att hon ska gå fortare händer ingenting hon skrittar med snigelfart. Vad kan detta bero på? Jag vet att hon kan skritta ordentligt då man skrittar hemåt mot stallet på långa tyglar går hon med energiska steg.
 
Sv: Slö skritt

Min häst har en väldigt slö skritt. Då man travar och galopperar och säger åt henne att gå fortare reagerar hon. Då man skrittar och säger att hon ska gå fortare händer ingenting hon skrittar med snigelfart. Vad kan detta bero på? Jag vet att hon kan skritta ordentligt då man skrittar hemåt mot stallet på långa tyglar går hon med energiska steg.

min kopmis häst är faktiskt likadan, och min häst är inte slö, men jaa stundtals behöver man faktiskt driva i skritten. :p
 
Sv: Slö skritt

Min häst har en väldigt slö skritt. Då man travar och galopperar och säger åt henne att gå fortare reagerar hon. Då man skrittar och säger att hon ska gå fortare händer ingenting hon skrittar med snigelfart. Vad kan detta bero på? Jag vet att hon kan skritta ordentligt då man skrittar hemåt mot stallet på långa tyglar går hon med energiska steg.

En promt dutt i rumpan kan behövas för att hästen skall lyssna på ditt tempo. Det är långt bättre än att sitta och och gunga och driva med säte och skänklar hela tiden.

Hälsning Maja
 
Sv: Slö skritt

ett tips är att driva växel vis med höger och vänster skänkel.. Det brukar jag göra när jag ska "öka" skritten
 
Sv: Slö skritt

ett tips är att driva växel vis med höger och vänster skänkel.. Det brukar jag göra när jag ska "öka" skritten

Precis! Och samma sidas skänkel måste komma precis när det bakbenet lyfts från marken.

Tänk också på att du inte kan driva med sätet i skritt. Det får bara motsatt effekt eftersom skritten saknar svävmoment. Enkelt förklarat: I skritten förlägger hästen sin vikt från den ena sidan till den andra (jämför t ex med när du går överdrivet bredbent så får du en känsla hur jag menar). En drivande impuls med sätet ges rakt framåt och kommer alltså att störa hästen i dess rörelser i stället för att få den att kliva på mer.

I trav och galopp kommer den drivande impulsen framåt precis i svävmomentet då man kan påverka hästen över dess rygg.

Och så måste man förstås vara väldigt konsekvent och aldrig tillåta att hästen går och slöar. När man sitter på är det arbete och den ska marschera.
 
Sv: Slö skritt

ett tips är att driva växel vis med höger och vänster skänkel.. Det brukar jag göra när jag ska "öka" skritten

Ja detta funkar jättebra på min häst med.
Men min häst luras ganska mkt också. När jag tycker att hennes skritt är väldigt seg så har hon oftast övertramp med en hov och när det känns normalt så har hon oftast övertramp med 2.
 
Sv: Slö skritt

Det är kanske det som jag gör fel. Att jag driver hästen framåt med sätet det funkar ju i trav och galopp jag har inte tänkt på att man kanske ska göra lite annolunda när man skittar.:idea: Min häst är en sån häst som gör som man säger om man gör rätt men hon gör ingenting i onödan. Jag ska läsa boken dansa med hästar och försöka förstå hur det ska kännas.
 
Sv: Slö skritt

Min häst har en väldigt slö skritt. Då man travar och galopperar och säger åt henne att gå fortare reagerar hon. Då man skrittar och säger att hon ska gå fortare händer ingenting hon skrittar med snigelfart. Vad kan detta bero på? Jag vet att hon kan skritta ordentligt då man skrittar hemåt mot stallet på långa tyglar går hon med energiska steg.

Var försiktig bara med att pressa på för mycket i skritten, den är den lättaste gångarten att förstöra och svårast att korrigera när den väl blivit dålig. Växelvis drivning som flera föreslagit är det bästa sättet att påverka skritten men om detta också funkar dåligt skulle jag ge dig tipset att inte fastna för mycket vid att hon bjuder dåligt i skritt. Inga långa pass på kort tygel när du rider "inne". Du kan ju istället rida henne på kort tygel och öva lite där hon bjuder som bäst, dvs vid uteritt på väg hemåt.
 
Sv: Slö skritt

Känner igen det där med att skritten kan gå aningen långsammare från stallet ibland än den gör hem :p Något som många glömmer är att ha tillåtande skritthänder (Om du inte rider på hellånga tyglar) Som sagt, en förstörd skritt går knappt att reparera. Brukar göra lite lätt öppna och några sidvärtssteg, då blir dom rätt tacksamma att få gå rakt fram sedan, kan hjälpa. Pröva också att fatta trav några steg, och sedan sakta av, så du ser att hästen faktiskt lyssnar på dig, och int etycker det är semester bara för att det är skritt på långa tyglar. Lycka till! =)
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 452
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp