Slits vita hovar lättare än svarta?

B

Bamses husse

Jag vill kunna ha min ardenner oskodd, men så har jag hört att vita hovar är inte lika hårda och slits ner fortare, stämmer det?
Min häst har vita hovar med några svarta ränder i. :confused:
Jag tycker att han har mjukare hov än de som har svarta men jag har inte jämfört i samma ålder.
Hoven kanske blir hårdare med åldern?

Sv: Slits vita hovar lättare än svarta?

Bamses husse skrev:
Jag vill kunna ha min ardenner oskodd, men så har jag hört att vita hovar är inte lika hårda och slits ner fortare, stämmer det?
Min häst har vita hovar med några svarta ränder i. :confused:
Jag tycker att han har mjukare hov än de som har svarta men jag har inte jämfört i samma ålder.
Hoven kanske blir hårdare med åldern?

Hej du glade. Vi har inte märkt någon som helst skillnad på vita el. svarta hovar.Jag tror att det där bara är snack.Jag har märkt att vita hovar möjligen växer mindre än svarta. Så det lugna puckar. Du har ju riktigt bra kläm på det här med nätet.Ha en trevlig kväll.Vi har som du vet skördefest här. :banana:

åke skrev:
Hej du glade. Vi har inte märkt någon som helst skillnad på vita el. svarta hovar.Jag tror att det där bara är snack.Jag har märkt att vita hovar möjligen växer mindre än svarta. Så det lugna puckar. Du har ju riktigt bra kläm på det här med nätet.Ha en trevlig kväll.Vi har som du vet skördefest här. :banana:

:) Hej igen.
okej trodde kanske att det var ett bekymmer med vita hovar.
Jo tack jag börjar få kläm på det här med Bukefalos.
Rättså kul hittills, verkar som folk har en tendens till att skälla på varandra bara, annars verkar det vara en bra sida.Du får också ha en trevlig kväll och lycka till med skördefesten! :bump:

Hej!

Hästvård
Har du kollat i forumet hästvård? Där står det lite om bl.a barfota.
Här är det ju mest körning! :D

Men jag har för mig att själva hovarna svart/vit är lika, men de vita hovarna har en sämre tillväxtzon?

Det finns uträkningar som säger att en häst behöver gå på hårt underlag ca 15 km per dag för att bibehålla en normal hov och inte behöva verkas alls
Sida om barfotahäst

Mvh Lisa

Ja det har du rätt i, jag är ganska ny på denna saiten. :banana:

Jag har märkt att de vita slits fortare... :(

Förr sas det alltid att ljusa hovar/ben var känsligare än mörka. men jag tror mer att det handlade om typ mugg och liknande.... Jag ahr aldrig märkt någon som helst skillnad vad det gäller hornkvalitet på ljus/mörka hovar iallfall.

har för mig att den där myten är avlivad genom forskning, men som vanligt vet jag inte var jag hörde det. På de barfotaforumen jag är med i så menar man att det inte finns någon skillnad.

/jenny

hej. mitt ardenner sto har två vita bakhovar och dom är lika hårda som framhovarna som är svarta. men å andra sidan så har hon en bra hov kvalité på sina hovar.

min häst har vita hovar som är mycket starkare än de hästarna i stallet som har mörka, jag tror att det mer beror på rasen än färgen...

Tack alla, för svaren! :rofl:
Det känns hoppfull för min häst Bamse :banana:

Enligt all traditionell skolning både vet och hovslagarskolan får vi lära oss attpigmenterade hovar har precis lika bra hållfasthet som opigmenterade hovar och tvärtom.
MEN min mening är att det faktiskt ligger ganska mycket i att ljusa/opigmenterade hovar faktiskt är porösare och mjukare än mörka/pigmenterade. Och jag träffar ganska många hovar varje dag.
Hovslagare D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka