Slits skor med broddhål snabbare?

Gimlan

Trådstartare
Jag har funderat på att beställa hem ett par lådor med skor. Dels går min ena med 10 mm bak, dels blir det billigare än om hovis står för skorna. Tänkte först att jag skulle beställa skor med fyra broddhål och sen använda dem året om men försäljaren påpekade att de slits snabbare än de utan hål så länge det inte sitter brodd i dem.
Vet nån om det stämmer? Och i så fall blir slitningen markant större?
Den som går med 10 mm bak har 10 mm just för att hon slite mycket skor. Samtidigt känns det surt att behövfa beställa fyra lådor liksom. Skulle ta ett tag att göra sig av med alla de skorna har två hästar, skodda runt om så skulle ju ta år att bli av med dem.
 
Sv: Slits skor med broddhål snabbare?

Skor med 4 broddhåll slits snabbare eller rättare sagt, hålen gör de skorna svagare.

Har du hört med hovslagaren om denne vill sko med dina skor? Det borde vara billigare för hovslagaren att köpa in skor av samma kvalitet så får du en noterbar vinst så blir det minst samma noterbara minskad vinst för hovslagaren, alternativt sämre kvalitet.
 
Sv: Slits skor med broddhål snabbare?

De flesta hovisar tar ju lite extra för att de lagerhåller skor så det blir billigare för mig att köpa själv, framförall om jag köper lådvis. Sen är det inte helt vanligt med 3x0 i 10 mm så det är inget den ene har hemma. Han skor dessutom mest travhästar så han badar inte i ponnyskor överhuvudtaget, brukar dock ha 3x0 8 mm. Den andra jag anlitar ibland har aldrig skor hemma alls.
Men är slitaget så mycket större med broddhål? Funderar på om det är såpass marginellt att eg kvittar.
 
Sv: Slits skor med broddhål snabbare?

Skorna slits klart mer eller snarare går lättare sönder när de blir slitna, men om du förlorar eller tjänar på att köpa skor med 4 broddhåll beror förmodligen mest på hästarna och din ridning. Är skorna slitna när du skor så kan du vara tvungen att sko tidigare om de inte är brukar vara slitna så spelar det förmodligen ingen roll.
 
Sv: Slits skor med broddhål snabbare?

Som Lobelia redan skrivit, de går sönder fortare. Framförallt om man har en häst som sliter i tån, då går de av. Man kan sätta i blindbrodd och låta dem slitas ner men om det blir någon ekonomisk vinst är tveksamt. Möjligtvis om man har gamla slitna blindbrodd som skulle kasseras. De håller ändå inte lika länge som de utan hål i tån.
 
Sv: Slits skor med broddhål snabbare?

Min sliter inte i tån, hon mer maler ner hela skon.
 
Sv: Slits skor med broddhål snabbare?

Jag köper själv skor eftersom min hovís är travtränare och mestadels skor travare. Jag beställer en gång om året från en av våra större internetbutiker, till ett mycket bra pris. Skorna säljs styckvis så jag räknar bara ut vad det går åt under ett år och så beställer jag.
 
Sv: Slits skor med broddhål snabbare?

Grejen är att det blir billigare med att köpa lådvis på det stället jag kollat. Varifrån handlar du? :) Är det Börjes så håller de skorna inte mer än några veckor på min dam... Tyvärr :/
 
Sv: Slits skor med broddhål snabbare?

Min hovis skor för det mesta med skor med 4 broddhål. Han har skott både nuvarande häst och förra hästen "hela tiden". Förra hästen kunde ha skorna en skoningsperiod (7-9 veckor) + ca 4-5 veckor. En gång (på två år) gick en sko av; då hade hon haft dem en skoningsperiod + ca 7 veckor. Nuvarande hästen skor jag ganska precis var 8e vecka, och han skulle kunna ha sina skor 4 veckor till egentligen (men mitt jobb är lite knepigt med tider, så skor i regel nya). Tänker då sommartid, när inga broddar är i och skyddar skorna från slitage.

Hur länge skor utan broddhål håller vet jag inte, men jag är nöjd med hållbarheten på mina. Ingen av mina hästar har dock vrålslitit på sina skor, trots varierad ridning (distansritt).
 
Sv: Slits skor med broddhål snabbare?

Jag tycker att skor med 4 broddhål slits markant snabbare än de med två eller helt utan. Red sönder en sådan (4 hål) förra veckan. Nu sliter min häst mer i tån och det gör ju att just där han sliter mkt finns det inte så mkt gods att slita på när det väl börjat bli tunnt där.
 
Sv: Slits skor med broddhål snabbare?

Rätt gissat, det är Börjes.
Men din häst måste vara en mästare på att slita skor! Mina hästar, som är kallblod i 700-kilosklassen, kan ofta ha skorna i två omgångar (dvs 3-4 månader). Ändå rider jag mycket på hårt underlag....
 
Sv: Slits skor med broddhål snabbare?

*KL*
Men är det verkligen så vanligt att skor går sönder av slitage? Uppriktigt nyfiken, för vi har inte med någon av de hästar vi haft i familjen varit med om att skor slitits till den grad att de gått sönder, eller ens varit i närheten, genom uttunning eller godsförsvagning. Nya skor har på våra hästar styrts av intervallen för verkning, inte av att skorna skulle bli så slitna att de är på väg att gå sönder - oavsett broddhål eller ej. Sen förstår jag ju att det beror mycket på vilket underlag hästarna går på, en häst som t.ex dagligen skrittas på asfalt är förstås en annan sak än en som bara rids på ridbana och i skogen.
Men i den mån broddhål försvagar en lindrigt sliten hästsko till den grad att det spelar roll i praktiken - vad i all världen gör ni med hästarna då, hur mycket rids de? :confused:
Vi har nog faktiskt inte sett någon skillnad som haft praktisk betydelse mellan skor med och utan hål.
 
Sv: Slits skor med broddhål snabbare?

Jag har en helt annan erfarenhet, jag får ibland sko oftare pga skolitaget. Jag rider normalt 45 min till 2 timmar ca 5 dagar i varierat tempo men ofta ganska friskt. Jag rider sällan på ridbanan och oftast på grusvägar, anlagda ridvägar, skogsstigar och lite asfalt. Jag har haft en hel del skor som varit ordentligt slitna.

På vintern räcker skorna ibland flera skoperioder.
 
Senast ändrad:
Sv: Slits skor med broddhål snabbare?

KL och svarar flera:
Japp, min lilla islandsdam på cirka 425 kilo (uppskattningsvis) sliter bakskor till förbannelse. Skos med åttaveckors intervall, skulle kunna skos lite mer sällan sett till hovtillväxten. Hon går med 10 mm bak, helst med extrahård specialsvets, DÅ håller de, annars icke. Hon har en lättare rörelsestörning, inom normalspektrat dock, hon skruvar bak. Svårt att se med blotta ögat med skruvar gör hon och detta bidrar tiil att hela skon bak mals ner till ett rakblad. Hon kan slita ner en sko HELT. Tårna sliter hon inte, varken fram eller bak. Slitaget fram är helt normalt.
Hästen rids fyra dagar i veckan 30-120 minuter varierat underlag. Ridbana ibland, mycket grusväg. Lite asfalt då och då.
 
Sv: Slits skor med broddhål snabbare?

Min ena häst skos under tävlingssäsong ca var 4:e vecka för att han sliter ner skorna till rakblad, det är bara någon mm kvar och går att böja för hand utan problem... Distanshäst på 8 milsnivå och tränar mycket på grusväg, väger 450 kg.
Han skruvar bak och har extra hårdsvets runt hela bakskon för att ens få dom att hålla 4 veckor.

Så ja, det finns hästar som verkligen sliter ner skorna helt och broddhål gör skillnad.
 
Sv: Slits skor med broddhål snabbare?

Ditt svar känns mycket tillförlitligt iom att även din skruvar, får beställa en radda olika skor helt enkelt. Tack!!
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: Miingla
·
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
689
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 431
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp