Sliter trav mer än galopp?

CBoggie

Trådstartare
Såg i en annan tråd att någon hade blivit rekommenderad av vet att galoppera istället för att trava vid igångsättning efter skada. (Efter skrittfasen, alltså.) Motiveringen var att det sliter mindre på hästen med galopp.

Håller ni med? Jag förutsätter då att man jämför en häst i balans i båda gångarter.

Sv: Sliter trav mer än galopp?

Det har jag också hört. Traven är mer statisk gångart, vilket jag hört ger högre slitage på både benen och ryggen.

Själv galopperar jag igång min häst, just för att bli av med överskottsenergi och att mina knän inte tål för mycket lättridning, trots Sprenger BB.

Ja, galopp är bättre än trav, förutsatt att ma kan rida i vanlig arbetsgalopp och inte sken... :p

Galopp och skritt är de minst slitsamma gångarterna, även vad gäller ryggen!

Japp jag håller med, under förutsättningarna du beskriver.

trav är ingen naturlig gångart utan används endast som övergång mellan skritt och galopp hos hästar i naturligt tillstånd. Detta parat med benens isättning gör galopp skonsammare om det som sagt sker i balans.

vad har hästen för diagnos?

Jag var mest nyfiken i största allmänhet, under kategorin "bra att veta". ;) Hästen i tråden jag såg tror jag hade haft kotledsinflammation, eller om det var en senskada.

det är en rätt stor skillnad på de två skadorna så om frågan ska vara relevant bör du ha koll på exakta konvalecens tillståndet.

Såg i en annan tråd att någon hade blivit rekommenderad av vet att galoppera istället för att trava vid igångsättning efter skada. (Efter skrittfasen, alltså.) Motiveringen var att det sliter mindre på hästen med galopp.

Håller ni med? Jag förutsätter då att man jämför en häst i balans i båda gångarter.

Har fått för mig att trav sliter mer på hästen än skritten och galoppen eftersom traven ej tillhör hästens naturliga gångarter.!:laugh:

Självklart! Galoppen sker i lugnt tempo under lättare sits, i form :)

Han gör ändå av med sin överskottsenergi då vi kan galoppera igång längre utan att mina knän pajjar, som i lättridning :)

Okej, om vi tar de två som exempel. Menar du att det skiljer sig vid igångsättningen då?

Jag har fått samma råd, då gällde det igångsättning efter inflammation i hasleden. Både veterinären och ET var överrens (de arbetar ihop). Förklaringen jag fick var samma som redan står i tråden, att hästen naturligt väljer galopp i stället för trav. För min del spelade jag som ryttare också in, då jag har lättare att få med bakbenen ordentligt i galopp, vilket ET vet som sett mej rida flertalet gånger :)

*KL*

Som mackan sagt beror det ju på skada. Men rent generellt så sliter galopp mindre, och eg konstigt att det så ofta rek skritt - trav - galopp. Är väl kanske lättare för de flesta ryttare & hästar att lugnt och stilla trava 'några steg' eller 'två minuter' än göra samma sak i galopp.

Min K, som ju skadade sig som ung och aldrig blev helt bra från sviterna av det, dvs hon fick nya ledinflammationer gång på gång. Som ett 'sista försök' valde jag att prova just att sätta igång i galopp, trots att hon var ung och inte så himla mycket riden. Vi skippade helt enkelt traven i igångsättningen, och gick från skritt till galopp. Hon var fräsch på första återbesöket, hon var fräsch på andra återbesöket och vet bara gapade. Sen när hon var igång så la jag in trav, men alltid efter galopp. Och det tag vi 'höll på' med det funkade det jättefint. Dock fick jag ju ställa av henne i 2 mån pga svalginfektion, och då rasade korthuset igen när hon blev avställd, så jag vet inte hur det skulle gått 'i längden'. K hade ffa problem med de låga lederna fram, även om grundproblemet från början var bak var det frambenen som tog den permanenta smällen.

Medan t ex min V som hade en hasledsdefekt med tillhörande 'kronisk' hasledsinflammation, som störde honom allra mest i galopp, hade det ju varit hål i huvudet att sätta igång i galopp.

Så man bör nog dubbelchecka med vet och just ta hänsyn till både skadan/sjukdomen samt hur hästen rör sig under ryttare i de olika gångarterna med som någon gav exempel på.

Jag blev rekommenderad att galoppera före trav under uppvärmning till ett ridpass samt att inte sitta och nöta för mycket i trav under ridpasset.
Hästen hade haft problem med hovledsinflammation pga framtunghet.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar