Sv: Sliter trav mer än galopp?
*KL*
Som mackan sagt beror det ju på skada. Men rent generellt så sliter galopp mindre, och eg konstigt att det så ofta rek skritt - trav - galopp. Är väl kanske lättare för de flesta ryttare & hästar att lugnt och stilla trava 'några steg' eller 'två minuter' än göra samma sak i galopp.
Min K, som ju skadade sig som ung och aldrig blev helt bra från sviterna av det, dvs hon fick nya ledinflammationer gång på gång. Som ett 'sista försök' valde jag att prova just att sätta igång i galopp, trots att hon var ung och inte så himla mycket riden. Vi skippade helt enkelt traven i igångsättningen, och gick från skritt till galopp. Hon var fräsch på första återbesöket, hon var fräsch på andra återbesöket och vet bara gapade. Sen när hon var igång så la jag in trav, men alltid efter galopp. Och det tag vi 'höll på' med det funkade det jättefint. Dock fick jag ju ställa av henne i 2 mån pga svalginfektion, och då rasade korthuset igen när hon blev avställd, så jag vet inte hur det skulle gått 'i längden'. K hade ffa problem med de låga lederna fram, även om grundproblemet från början var bak var det frambenen som tog den permanenta smällen.
Medan t ex min V som hade en hasledsdefekt med tillhörande 'kronisk' hasledsinflammation, som störde honom allra mest i galopp, hade det ju varit hål i huvudet att sätta igång i galopp.
Så man bör nog dubbelchecka med vet och just ta hänsyn till både skadan/sjukdomen samt hur hästen rör sig under ryttare i de olika gångarterna med som någon gav exempel på.