Sliter snett

C

Cecely

Min häst är lite sne i sin kota och sliter hoven snett.
Men nu har jag märkt att hon inte är inåttåad längre....
Hon var alltid inåttad innan när hoven var mer jämn men inte längre.

Så nu undrar jag kan det vara så att det är det bästa för henne att låta henne slita hoven så som hon vill ha den?

Sv: Sliter snett

Efterssom du säger att hästen är sned i kotan kan det vara så att en "rak" hov sätter ligament och leder i spänn.
Prova med att behålla den vinkel som hästen själv skapar, men var vaksam så att hoven inte börjar flyta ut på den "långa" sidan.
Att verka hoven rakt o tvinga fram en felaktig tåvinkel är ingen bra ide.

Det kanske kan förklara varför hon blev halt på det benet efter att en hovslagare vatt där ute...

Jag filar faktist till den sidan som är lite längre med jämna mellanrum just för att det inte ska dra iväg alldeles.

Med dom problem du beskriver kan man bara hoppas att hovisen provgår hästen ordentligt innan den verkas, kollar man inte hur hästen rör sig o sätter hovarna blir hela verkningen en ren chansning.
Det är ju faktiskt så att det är INTE alltid bara att se till att kapa rakt av lika mycket på varje sida av hoven.
Och visst kan en häst bli halt av en helt felaktig hovisättning, prova att jogga med en badtoffla o en högklackad sko.....

Håller helt med Rude, att tvinga fram en "korrekt" benställning innebär en kraftig påfrestning på både ligament o ledbrosk.
PL

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 815
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 079
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?