sliter skorna snett

L

lady2

Min häst sliter framskorna snett, hon hinner bara bli omskodd så börjar hon slita ner utsidan på skon. I övrigt är inte skorna slitna alls. Nån som vet vad det kan bero på?

Sv: sliter skorna snett

Det har jag faktiskt aldrig varit med om att en häst har gjort, men det låter ju onekligen som om ngt i benställningen/hoven inte riktigt är i balans. Vad säger din hovslagare?

min slet sina skor likadant, han är inåttåad...

Antingen hästen är inåt/utåt tåad så kan man verka lite mer på den sidan som hästen sliter mer på. Samtidigt så "riktar" man upp hoven, inte allt på en gång, utan lite åt gången. Kanske hälften ena ggn och rest den andra ggn. Givetvis broende på hur mkt hästen är sne.

Min häst är också inåttåad men sliter väldigt jämnt. Marktrång bak (yes kanon benställning :D ) men sliter jämnt där också.

Min gamla häst var också marktrång bak, där slet hon väldigt mycket på utsidan. Fram rakställd och slet också jämnt där.

Min häst sliter framskorna snett, hon hinner bara bli omskodd så börjar hon slita ner utsidan på skon. I övrigt är inte skorna slitna alls. Nån som vet vad det kan bero på?

Det beror på att hästen sliter mest på den delen av hoven som belastas mest.

Detta kan bero på flera orsaker, den kan vara felaktigt verkad, den kan ha en diagonal rörelsestörning som gör att den avlastar en kroppsdel och därmed överbelastar den diagonala kroppsdelen. Det kan även bero på det s.k. klassiska syndromet S.K. (läs obalanserad ryttare som det så fint heter)

Kort sagt,, denna individ tar inte upp belastningen i benets styvaste riktning för hade den gjort det så skulle den inte slita sina framskor på enbart utsidan.

Om vi förutser att detta enbart är "sko relaterat" så beror det på att individen vid skoning skos med lägre sida på den sida den sliter mest på.

Det förefaller ganska logiskt att den mest belastade sida slits mer än den mindre belastade sidan eller???

Prova att verka den mindre belastade sidan mera,, balancera upp skon i balanc med hoven och se till att skon ger ett större understöd över den tidigare överbelastade sidan.

Se allt så enkelt som en vågskål och försök uppnå att båda skålarna hamnar i jämnvikt.

Lycka till.

min skoare sa igår, då min häst sliter på skorna, på övre/yttre sidan, att det gör hon för att hon går så att hon svänger utåt med benen..vet inte vad detta heter på svenska. meloa på finska..

min skoare sa igår, då min häst sliter på skorna, på övre/yttre sidan, att det gör hon för att hon går så att hon svänger utåt med benen..vet inte vad detta heter på svenska. meloa på finska..

Utåt roterande kastbåge i svävningsfasen= på svenska biljarderar.

Meloa på finska??? Får mig osökt att tänka på meloner.:p

Sorry:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 113
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 301
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
583
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30