Sliter på manen? borsta eller inte borsta?

W

Warmblood

Hejsan,, min häst har en ganska lång och fin man men de blir så otroligt ful och sliten denna leriga årstid. speciellt då den älskar att rulla sig och gör det gärna flera gånger om dagen i den lerigaste pölen den kan hitta!:cry:
Så funderar nu på detta, vad tror ni sliter mest?
att borsta ur all lera i manen, ( självklart med pälsglans) eller låta den vara lerig?
några tips om hur man kan skydda manen?

Sv: Sliter på manen? borsta eller inte borsta?

Hmm jag skulle iaf inte vilja låta hästen gå med lerig man... Ser ju så slarvigt ut, hehe.. :angel: :cool:
Tycker att pälsglansen gör att det inte fastnar lika mycket lera i taglet, så använder du det så borde det bli lite bättre iaf.

Annars har jag nog inga supertips sådär, se till att hålla manen så ren som det går bara, blir inte precis lättare om det byggs på av flera lager lera..! :p

Jag klipper mina hästars både manar och svansar rejält kort i oktober ungefär. Kanske inte var det tipset du ville höra men det underlättar enormt och till våren har det växt ut igen.

jag bostar manen dagligen,en gång i veckan tar jag en mankam doppad i barnolja o kammar igenom,då blir inte manen så torr o risig.funkar på våra hästr.

Testa med att fläta manen i några stycken stora, tjocka flätor. Då blir det åtminstone inte lera i hela manen och den blir lättare att reda ut då du tar bort flätorna. Jag har testat detta under vintern på min frieser och hennes man höll isg ganska fin då. Jag har erfarenhet av att flätor inte sliter lika mycket som att borsta manen i tid och otid för att få bort all lera. Ibland funkar det med att bara skölja av manen också innan jag tar ur flätorna. Då får man bort all lera och manen hålls ren och fin.
Pälsglans fungerar ju givetvis också, men tyvärr upplever jag att då hästen har lång man blir tyglarna hala av pälsglanset och det är ingen höjdare :d

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 996
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 156
Senast: Rie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?