Sliter mig i håret!

Ja det är hemskt! Men ska försöka trösta så han fattar att han gärna får vara nära. TACK för allt pepp, det hjälper massor för nu känner mig beslutsam att få bukt med detta!
Blir det inte bättre så kan du alltid skriva "Ha era besserwissrar! Det funkade inte! :mad:"

:rofl:

Jag tror att han ersatte en känsla som gav trygghet mot en annan. Det kan ju bli så ibland.

Bra formulerat, så är det verkligen! Just nu vet han nog inte ens hur han ska komma till ro och somna utan att hålla i håret.

Har nu genomgått steg ett i processen och förklarat att han inte får hålla i håret mer. Försökte trycka på att han är en så stoooor pojke nu och det verkade funka för han tog det bra och såg rätt stolt ut och valde en råtta som gosedjur. Han börjar bli lite trött och gosig och har tagit tag i håret några gånger men jag har bara upprepat att han är en stor pojke och får inte hålla i håret och gett honom råttan. Hittills har han accepterat det men fortsättning följer! Nattningen blir nog tuff, milt uttryckt!

Är så himla glad att jag startade den här tråden för nu SKA jag banne mig bryta det här!

Bra jobbat! Hoppas att det går bra för er.
Sådana beteenden är så himla lätta att lära dem, speciellt sånt som känns ok när de är små bebisar och inte så starka. Vad gör man inte liksom för att de ska komma till ro som pyttesmå :)

Hemma hos oss just nu, så lät sambon sonen sitta på bordet en gång när vi tittade på ritningar. Sonen har aldrig varit särskilt klättrig av sig, men gissa om jag får lyfta ner honom sjuttioelva gånger från bordet om dagen nu :cautious:

Barn är som djur. Man måste vara konsekvent och visa vad som är rätt och fel redan från de är små. Precis som du inte skulle låta en valp bita dig i händerna eller en kattunge klösa dig, skulle du aldrig tillåtit honom att lugga och dra i håret från början. Hur ska han förstå att det inte är okej om du inte säger ifrån?

Du måste göra dig hård och vara klar på att det inte är ett acceptabelt beteende. Även om det är svårt. Att ersätta med gosdjur eller docka låter som en bra plan. :)

Vi har en son på snart 2 år som är heeelt galen i hår! När han är trött och gosig och ska sova måste han sticka in händerna i ens hårbotten och gräva in fingrarna i håret, annars kan han inte somna. Och det är asjobbigt! Han håller ju inte direkt händerna stilla utan småsliter i ens hår så man är helt öm i hårbotten på morgonen. Hans händer blir svettiga o h trasslar in sig i håret så när man ska trassla loss sig ryker en redig tuss med varje gång. Så mitt hår är helt jäkla förstört och sönderslitet och värsta toviga härvan varje morgon.

Har testat att hålla honom i handen, försöka få honom att hålla i tröjan istället, hålla sitt eget hår eller att hålla ett lurvigt gosedjur men inget funkar. Han kan verkligen inte somna om han inte får hålla i håret. Nån gång har jag blivit så sabla trött och arg och bara vägrat låta honom ta i mitt hår men han blir helt förtvivlad och är vaken halva natten. Han fattar ju när jag säger att han inte får dra och det gör ont men han säger bara "måste göra så" och gräver in fingrarna igen. Gah... VAD i helsike gör man?? Är det nån som haft samma problem?
Jag gjorde så när jag var liten. Min mamma skaffade sig en peruk. Hon hade den på sig när hon nattade mig, sedan smög hon av den och lämnade mig och peruken. Hon säger att det funkade, själv minns jag inte ☺

Blir det inte bättre så kan du alltid skriva "Ha era besserwissrar! Det funkade inte! :mad:"

:rofl:

Jag tror att han ersatte en känsla som gav trygghet mot en annan. Det kan ju bli så ibland.

Precis! Det är nog precis vad han gjorde, bara att jag liksom inte har fattat det förrän nu.

Bra jobbat! Hoppas att det går bra för er.
Sådana beteenden är så himla lätta att lära dem, speciellt sånt som känns ok när de är små bebisar och inte så starka. Vad gör man inte liksom för att de ska komma till ro som pyttesmå :)

Hemma hos oss just nu, så lät sambon sonen sitta på bordet en gång när vi tittade på ritningar. Sonen har aldrig varit särskilt klättrig av sig, men gissa om jag får lyfta ner honom sjuttioelva gånger från bordet om dagen nu :cautious:

Ja, de lär sig verkligen fort de små liven, på gott och ont! :)

Det har faktiskt gått superbra! Förberedde honom som sagt noga redan några timmar innan vi gick och lade oss med att det inte är okej att hålla mig i håret mer.

Sedan gick vi och lade oss. Han försökte gosa in händerna i håret måååånga gånger (typ tusen miljoner gånger :cool: ) men jag påminde vänligt om och om igen om att han är en stor pojke nu och att man inte får hålla i håret mer och gav honom råttan och då tog han bort handen omedelbart varje gång! :) Ju tröttare han blev desto argare blev han varje gång, men det blev aldrig något jättebråk eller gråt och skrik utan efter ca 3 timmar somnade han! Så det tog rätt lång tid men klart över förväntan.

Han vaknade en gång under natten och drack lite vatten och efter det somnade han bara om, helt utan att ens försöka ta tag i håret! :o:):)

Sen vaknade han framåt småtimmarna och var jättegosig och försökte gräva in händerna i håret igen, men då tog jag bara bort hans hand och påminde ca 30 gånger eller så att man inte får göra så och till slut accepterade han det och lade sig nära mig istället.

Sammanfattningsvis tror jag att det kommer bli en småtuff kväll och natt igen, jag tror inte han heeelt har accepterat det, men den här natten gick över förväntan och jag känner mig skitnöjd! Stora framsteg!!:):)

Barn är som djur. Man måste vara konsekvent och visa vad som är rätt och fel redan från de är små. Precis som du inte skulle låta en valp bita dig i händerna eller en kattunge klösa dig, skulle du aldrig tillåtit honom att lugga och dra i håret från början. Hur ska han förstå att det inte är okej om du inte säger ifrån?

Du måste göra dig hård och vara klar på att det inte är ett acceptabelt beteende. Även om det är svårt. Att ersätta med gosdjur eller docka låter som en bra plan. :)

Ja du har rätt. Jag har sagt ifrån, blivit arg och försökt bryta det på massa olika sätt måååånga gånger, men det som fattas är förstås att jag inte varit konsekvent utan har gett upp när jag är halvt i sömnen och då har vi liksom varit tillbaka på ruta ett igen :meh:

Jag vill tro att jag är rätt bra på att sätta gränser och säga ifrån vid oacceptabelt beteende i vanliga fall, men det här problemet har på något sätt kommit smygande utan att jag riktigt fattat det. När han var "bebis" och jag började jobba och sen slutade amma var det antagligen mest lite smågulligt när han gosade lite med håret och jag hade dåligt samvete för att jag inte var hos honom jämt. Sen har det eskalerat. Sen har många andras reaktion varit typ "Men guuuud va myyyyyyysiiiiigt!!!" när jag berättat om det. Jag är glad att jag startade den här tråden för era svar gav mig en liten ögonöppnare så att jag insåg att det faktiskt är helt galet att jag låtit honom hålla på så och nu känner jag mig beslutsam att bryta det :)

Jag gjorde så när jag var liten. Min mamma skaffade sig en peruk. Hon hade den på sig när hon nattade mig, sedan smög hon av den och lämnade mig och peruken. Hon säger att det funkade, själv minns jag inte ☺

Det låter lite märkligt med peruker men kommer nog testa nåt liknande om vi inte lyckas få bukt med det nu :D

Ja, de lär sig verkligen fort de små liven, på gott och ont! :)

Det har faktiskt gått superbra! Förberedde honom som sagt noga redan några timmar innan vi gick och lade oss med att det inte är okej att hålla mig i håret mer.

Sedan gick vi och lade oss. Han försökte gosa in händerna i håret måååånga gånger (typ tusen miljoner gånger :cool: ) men jag påminde vänligt om och om igen om att han är en stor pojke nu och att man inte får hålla i håret mer och gav honom råttan och då tog han bort handen omedelbart varje gång! :) Ju tröttare han blev desto argare blev han varje gång, men det blev aldrig något jättebråk eller gråt och skrik utan efter ca 3 timmar somnade han! Så det tog rätt lång tid men klart över förväntan.

Han vaknade en gång under natten och drack lite vatten och efter det somnade han bara om, helt utan att ens försöka ta tag i håret! :o:):)

Sen vaknade han framåt småtimmarna och var jättegosig och försökte gräva in händerna i håret igen, men då tog jag bara bort hans hand och påminde ca 30 gånger eller så att man inte får göra så och till slut accepterade han det och lade sig nära mig istället.

Sammanfattningsvis tror jag att det kommer bli en småtuff kväll och natt igen, jag tror inte han heeelt har accepterat det, men den här natten gick över förväntan och jag känner mig skitnöjd! Stora framsteg!!:):)

Yay!! :banana::banana::banana:
Vad härligt! Bra jobbat!

Tack så himla mycket för allt pepp!!!

Mannen kom hem igår (han har varit bortrest ett par dagar) och vi snackade ihop oss så att han var helt med på strategin! Nattningen gick ok, det tog rätt lång tid igen och han provade många gånger att ta tag först i mitt hår och sen pappas. Vi lyckades dock natta honom till slut. Sen vaknade han på natten och bara skulle hålla i mitt hår!! Var helt jäkla slut för jag fick tjata och ta bort hans hand hur jäkla många gånger som helst! Höll på att bli galen, men till slut gav han faktiskt med sig och somnade om - utan nävarna i mitt hår! Gah hoppas vi har kommit förbi det värsta nu för jag är trött, förkyld och måååste få sova nu.....

Tänkte uppdatera lite och det har varit några tuffa nattningar/nätter men känns som det värsta faktiskt är över, för nu försöker han lite mer sällan ta tag i håret och han börjar liiite lättare kunna somna om på natten utan håret! Nattningarna tar tid, men han börjar acceptera att han inte får hålla håret och tar ibland själv bort handen när han glömmer bort sig :)

Känns asbra och vad underbart att vakna på morgonen med icke-rufsigt hår!! Behöver knappt kamma mig numera, hehe! Ska boka tid hos frissan och klippa bort det slitna så kommer det nog se rätt okej ut :)

Tänkte uppdatera lite och det har varit några tuffa nattningar/nätter men känns som det värsta faktiskt är över, för nu försöker han lite mer sällan ta tag i håret och han börjar liiite lättare kunna somna om på natten utan håret! Nattningarna tar tid, men han börjar acceptera att han inte får hålla håret och tar ibland själv bort handen när han glömmer bort sig :)

Känns asbra och vad underbart att vakna på morgonen med icke-rufsigt hår!! Behöver knappt kamma mig numera, hehe! Ska boka tid hos frissan och klippa bort det slitna så kommer det nog se rätt okej ut :)

Vad härligt! Klart att du får fira med ett besök hos frissan och samtidigt få ytterligare en anledning till att fortsätta kämpa, han får ju inte sabba din nya frisyr :D

Gah... det är fortfarande rätt kämpigt både med nattningar och ev uppvak på nätterna och ibland blir han både jättearg och ledsen när han inte får hålla i håret. Men vi kämpar på! Det känns ändå bra att vi har satt ner foten och bestämt att han inte får göra så och någon vacker dag ska han väl ändå ge sig.... :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 897
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 711
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar