Sliter hösilage mindre på tänderna?

H

Helan

Är det någon skillnad om hästen äter fuktigt hösilage, torrt fint hö eller torrt grovt hö när det gäller att slita på tänderna (i positiv bemärkelse alltså)?

Sv: Sliter hösilage mindre på tänderna?

Det står en häst i stallet på 33 år; hon kan bara tugga i sig hösilage, eller möjligen mycket fint hö. Rimligen borde hösilage alltså vara mildare för tänderna...

Sv: Sliter hösilage mindre på tänderna?

Jag har hört att om dom får hela balar i hagen så sliter dom tänderna mer om balen är hårt lindad då dom liksom måste ta i för att få loss hö´t.
Men om man ger det utskakad så att säga så har jag ingen aning!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 426
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Fiorano
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 170
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 092
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka