Sliter hästen i munnen?

B

Bettan_G

Ibland när jag rider så känns det som om jag sliter hästen i munnen även fast jag inte har korta tyglar. Armbågen ska ju gå som en rak linje till bettet ( om jag kommer ihåg rätt :)) men ibland när jag rider på ridskolan så säger dom: -"korta upp tyglarna!" Och när jag gör det och samtidigt gör så att det går en linje från armbågen till bettet så känns det VÄLDIGT MKT att jag sliter den i munnen, har ni nåt tips? Jag sitter ju inte med händerna vid höfterna om ni tror det. Snälla ge tips :)

Snälla
Svara
Snabbt

Sv: Sliter hästen i munnen?

Jag rider också på ridskola och jag är så trött på när ridläraren tjatar; korta tyglarna! jag gillar att rida med lite längre tyglar, bygga upp en mjuk kontakt, arbeta mer med andra hjälper. Ridning sker ju liksom inte bara i tyglarna!
Om du känner att du tappar kontakten, ja du ska du korta.
Men känner du att du har bra kontakt med hästens mun (stadigt utan att dra), så korta dem inte!
Bara för att läraren vill se nån himla linje från armbåge till bettet. GÖR DET SOM KÄNNS BRA, INTE DET SOM NÅN SÄGER ÅT DIG ELLER SER BRA UT.

Ja, håller helt med! Det är så jobbigt för jag ( precis som dig) vill också ha lite länge tyglar men ändå kontakt med munnen, varje gång hon kollar på mig s¨å säger hon att jag ska korta upp tyglarna! Och då känns det som om jag sliter hästen i munnen. Vet itne riktigt hur jag ska göra :confused:

du får kanske öva mer på balansen..inte hålla balansen i tyglarna..

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller absolut inte balansen i tyglarna, Jag red utan stigbyglar i ett halvår i sträck, och sen harjag ALDRIG ramlat av (jag vet jag är jätte "oerfaren" ) för jag hinner alltid ta tag i t.ex. manen när hästen t.ex. börjar skena. Men det är såå svårt att göra vad instruktörerna säger ibland..

jag red barbacka ett år..hade bra balans men glappande tyglar oftast.
sen när jag kortade tyglarna, så de blev en bra linje armbåge/bett så kändes de förjävligt just för att de kändes som ja hade hela hästen i handen...men sen tränade jag balans..massor av balans..och nu kan ja ha korta tyglar med bra mjuk jämn kontakt med munnen.

sen när ja nu har bra balans och inte har den i tyglarna så har ja ingenting i handen.

de va en som longerade mig, så ja enbart kunde koncentrera mej på sitsen.
sen höll jag händerna precis som om ja hade tyglar i handen, och tränade igångsättningar och avsaktingar med bara sätet.
så nu kan ja sitta bra och ha bra kontakt med hästens mun..utan att behöva koncentrera mej på hur ja har tyglarna..de kommer automatiskt.

de har funkat jättebra för mig..

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider också på ridskola och jag är så trött på när ridläraren tjatar; korta tyglarna! jag gillar att rida med lite längre tyglar, bygga upp en mjuk kontakt, arbeta mer med andra hjälper. Ridning sker ju liksom inte bara i tyglarna!
Om du känner att du tappar kontakten, ja du ska du korta.
Men känner du att du har bra kontakt med hästens mun (stadigt utan att dra), så korta dem inte!
Bara för att läraren vill se nån himla linje från armbåge till bettet. GÖR DET SOM KÄNNS BRA, INTE DET SOM NÅN SÄGER ÅT DIG ELLER SER BRA UT.

Knapplån.

Reagerar lite på det där med att man inte ska göra som ridläraren säger, utan göra det som känns bäst. Är det inte väldigt dumt att rida på ridskola då?:crazy:
Lika bra att köpa egen häst och rida som man själv vill. Det ridläraren säger ska man lyssna på, annars får man byta ridskola eller som sagt, skaffa egen häst.

Okej, jag ska pröva det :D Men jag har varit med om att det är olika på alla hästar.. t.ex. om man lutar sig lite bakåt så går det saktare och vice versa, och om man lutar sig framåt så går det snabbare och vice versa.. :P

Om du inte har förtroende för din ridlärare så byt. Det är inte till någon nytta vare sig för dig, för ridläraren eller för hästarna om du inte törs eller vill följa instruktioner.

Rent generellt rider många med för korta tyglar. Hur det är i ditt fall kan nog ingen här svara på. ;)

Jag har fått höra väldigt många gånger att jag har för långa tyglar och att jag behöver korta dom. Och det har faktiskt fungerat bättre sedan jag kortat mina tyglar, kontakten med hästen blir stadigare, den slipper "småryck" i munnen. Jag har dock fortfarande svårt att avgöra när tygeln är lagomt kortad, men nu har jag iofs haft riduppehåll i 1,5 år, så det är väl inte så konstigt att man har minnesförlust.

För korta tyglar är väl kanske inte att rekommendera, men det jag hört ang för långa/glappande tyglar är att OM man kommer i obalans så kan "rycket" i hästens mun bli skarpare om tyglarna glappar än om man redan har en stadig kontakt med munnen. Nu vet jag förstås inte om det är sant iofs, men ändå

Du måste ha korta tyglar eftersom det annars blir omöjligt för dig att känna hästens bakben. När du blir skickligare kan du rida på lös tygel.

En annan anledning är också att om du rider med för långa tyglar så faller hästen isär, blir för lång och hamnar på bogarna = kotledsinflammation i fram på posten.

Jag kände många gånger likadant när jag red på ridskola. Jag vill också helst ha en lättare kontakt än vad som verkar brukligt bland ridlärarna. MEN jag har också insett att det jag tycker är lagom "tryck" i tyglarna ofta inte är det - med för lång tygel blir det lätt att tygeln glappar och rör sig med hästens steg och det är varken skönt i hästens mun eller bra för kommunikationen. Tygelns rörelser fortplantar sig ner till bettet och skapar ett "brus" som gör att hästen får svårt att urskilja dina signaler, och det i sin tur leder till att tygeltagen måste bli kraftigare för att uppfattas av hästen. Då är det bättre med en stadigare kontakt, även om den är lite "hårdare" än vad man själv är bekväm med.

Jag tycker du ska säja till ridläraren hur du känner det och fråga om det är rätt som du gör, för det känns fel.
Egentligen ska ju handen inte vara stum och hålla hårt i tyglarna vid en viss längd utan man ska ha en mjuk kontakt med hästens mun och hela tiden ge efter för att checka om hästen blir kvar i form även när man släpper kontakten med munnen.
Problemet ligger oftast inte i att tygeln är för kort när man känner att man drar hästen i munnen utan att drivningen är för liten, du behöver antagligen starkare ben och ett mera drivande säte då kommer automatiskt hästen att bli lättare fram och slitandet i tygeln slutar. Hästen använer tygeln att balansera sig på sas om den får chansen. Jämför om du tar tag i en kompis tröja och hon lutar sig framåt, vad händer om du släpper, jo, antingen måste hon springa iväg framåt eller faller hon pladask, samma för hästen om du håller stumt med tygeln, då lutar den sig mot den och blir framtung. Om du hela tiden släpper lite och tar igen och driver så lär den sig att balansera sig själv, för att göra det måste den ha mer tyngd på bakdelen och det får du genom drivning framåt inte genom att använda tygeln, den ska bara finnas där som hjälp för hästen att finna balans.
Jag tror din ridlärare kan förklara visa för dej hur man gör bättre än jag (även om jag blivit liiiite bättre på att förklara nu sedan min dotter fått agera testpilot för mina nybörjarfasoner inom undervisningsbranchen:angel:)

Kontrollera med din ridlärare om hon verkligen menar att du ska korta tygeln eller om det handlar om att sträcka upp tygeln för att få en kontakt med munnen på hästen.

Har du kontakt med munnen genom en sträckt tygel blir det mindre slitande/glappande som känns i munnen på hästen.

Tyglarna ska ju vara sträckta så att man har kontakt med hästens mun. De får inte glappa, det är då det blir ryck i munnen på hästen. Hur mycket man sedan har i handen beror på hästens och din egen utbildningsnivå och hur bra ni kommunicerar.
Vad gäller ridlärarens kommentar så är det svårt att veta vad hon menar utan att ha sett dig rida. Om du inte förstår eller håller med så fråga. En bra ridlärare kan förklara. De känner också ofta ridskolehästarna. Kanske du ridit någon som är känslig för glapp och behöver mer stöd än andra?
VÅGA FRÅGA!

Ska man kunna rida hästen i en bra korrekt form, vilket man oftast inte gör på ridskolehästar, så behöver man ofta korta tyglarna rätt mycket, och ha väldigt bra kontakt med hästen i munnen, utan att det ska bli "slitigt och ryckigt". Man ska vara så flexibel och mjuk i handen, så att man kan hålla i tyglarna (utan att de är långa) och få hästen att arbeta på ett bra sätt. självklart ska man driva hästen också, och inte bara fokusera på tyglarna, och bettets inverkan! svårt att förklara genom ord! :( Lycka till! :) //Ellinor

Jag undrar om det inte är så att ridskolehästar många gånger rids på ett sätt som gör att de kräver mycket kraft från ryttarens hand. Jag har ridit på ridskola några år och fått lära mig att ta ett rejält tag i tyglarna, naturligtvis hela tiden med halvhalter och eftergifter (lite svårt att förklara). Hemma har jag ridit min egen häst ganska mycket på långa tyglar eftersom hon inte är så gammal. När jag nu har börjat träna mer med min egen häst för en annan instruktör tycker hon ibland att jag tar för mycket i tyglarna. Nu är ju min häst ej så utbildad men när jag även har ridit en annan häst som då ej gått mycket på ridlektioner var det likadant med den. Den gick betydligt bättre om jag ej tog så hårt i tyglarna. Jag vet att man hela tiden ska ha ett stöd i tyglarna osv men jag tror att det lätt blir annorlunda på ridskolehästar.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 546
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
562
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 703
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar