Sliter en hov mer

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare alban98
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 008
A

alban98

Någon som vet eller har något förslag om vad jag ska göra med en häst som sliter vänster bak mer än den högra. Den högra är normal men den vänstra sliter han ner såpass att strålen är i jämnhöjd med sulan.
Han ser inte nåt direkt sned ut heller i korset, men kanske lite lite.

Funderade på att sko han med en tunn sula... ?

Förslag?:confused:

Sv: Sliter en hov mer

Sko var min första tanke, kanske även med sula.
Rådgör med hovslagare om vilken sorts skoning sätt som är bäst.

Jag skulle väl kolla upp hästens kropp i första hand. Att sko hjälper väl själva hoven, men orsaken till den felaktiga slitningen kvarstår ju.

Någon som vet eller har något förslag om vad jag ska göra med en häst som sliter vänster bak mer än den högra. Den högra är normal men den vänstra sliter han ner såpass att strålen är i jämnhöjd med sulan.
Han ser inte nåt direkt sned ut heller i korset, men kanske lite lite.

Funderade på att sko han med en tunn sula... ?

Förslag?:confused:

Börja med att förstå att den mest belastade hoven alltid utsätts för det största slitaget. :idea:

Okej tack så mycket allihopa :)
- Coari, de har ja inte tänkt på faktiskt. Men nu när du säger de så :)

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 240
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 645
Senast: bellala
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 996
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Badrumsrenovering - pris?
  • Svensk politik nr 3