Jag ser och såg, även när jag hade katter som kom inrusande när det var toadags, det som något bra att katten är bekväm med att gå på toa inne. Sambon hade en katt när vi träffades som han i sin tur hade tagit över som vägrade gå på låda. Det var vidrigt när han blev sjuk
Jag har haft kattlåda även till de hittekatter jag har tagit hand om som valt att bo i mitt stall just av den anledningen att de om de blir sjuka/skadade och behövde vara instängda iallafall skulle slippa traumat med att inte förstå grejen med att gå på lådan inne utan att de iallafall skulle vara bekväma med det. Och ja, trots att de hade möjlighet att fritt kunna gå ut så användes kattlådan frekvent.
Om en katt lär sig att gå på toa ute har både med ålder och kattens personlighet att göra. Två av mina som pga dåvarande boendets placering, det var ingen lämplig utemiljö för katter, var innekatter tills de var tre år kom alltid inrusande när de behövde gå på toa även när vi hade flyttat och de kunde gå ut. Den ena av dem kunde sina sista år ibland gå ute, något som hon genast kom och stolt berättade att hon hade gjort.
Bor man i ett tättbebyggt område så ser jag det som en enorm fördel om katten gör sina behov inne på låda så att andra iallafall slipper det problemet.
Nuvarande katt som kommer från miserabla förhållanden, mängder med katter instängda i total misär i en lägenhet totalt inavlade, och sedan hamnade hon omhändertagen på katthem, går ut endel på sommaren men gör sina behov ungefär hälften av gångerna på lådan inne. Vintertid är hon nästan aldrig ute alls. Kattlådan står alltid kvar på sin plats vilket jag ser som självklart och jag ser så mycket hellre att jag får plocka ur lådan än att jag missar eventuella sjukdomssymptom för att hon gör sina behov ute. Katter har känsliga urinvägar och att veta att hon har kissat normalt är guld men såklart också att veta att hon är bra i magen. Jag har en (väldigt oansvarig) granne som låter sina katter springa (och föröka sig ohämmat) vind för våg och jag undrar alltid om de ens har någon koll. Högar med diarré ligger lite varstans. Det är tragiskt att se. (Och ja, jag har tagit diskussionen, jag har till och med "hotat" med att kastrera deras katter om de inte tar sitt ansvar men tyvärr händer det inget, varken att de själva tar hand om katterna på ett bättre sätt eller att länsstyrelsen styr upp eländet. Hotet om kastrering blev de dock rädda för och arga på mig för
)
Så, jag tycker ditt mål är ganska orimligt och förstår inte grejen med ditt mål. Varför vill du inte ha låda inne? För mig känns det lite som att inte vilja gå ut och gå med hunden man har skaffat.