Slippa få in andras katter

Madick

Trådstartare
Hej alla kattmänniskor.

Nu senaste veckan har det plötsligt dykt upp en massa katter runtikring på min tomt som jag inte sett tidigare. En av dem var och lurpassade på marsvinen som gick ute, förra året fick de vara ifred hela sommaren utan kattproblem. När vi började göra oss i ordning för kvällen hördes konstiga ljud från vardagsrummet som visade sig vara en katt (som jamade väldigt underligt) som vi råkat låsa in eftersom hon var under vardagsrumsbordet när jag stängde altandörren.

Jag måste kunna få ha min tomt ifred och ha altandörren öppen utan att riskera att få in andras katter (som jag är jätteallergisk mot) men HUR?
 
Sv: Slippa få in andras katter

Tyvärr så har du inget lagligt stöd på den här punkten. Miljödomstolen har fastställt att katter får gå lösa och att var och en får freda sin egendom själv. Så om du inte kan få tag i kattens ägare och få denne att ha bättre koll på katten är det tyvärr så att du måste skydda dig själv tex. genom att sätta upp nätdörr om du vill vädra och liknande.:meh:
 
Sv: Slippa få in andras katter

Lurpassa på dom med vattenslangen gör vi. Sprutmunstycke på, när vi väl kommit åt en katt har den inte kommit tillbaks igen.

Samma sak har vi sagt till grannarna att göra om våra hundar kommer till dom, väldigt effektivt särskilt om djuren inte ser den som sprutar vattnet.
 
Sv: Slippa få in andras katter

Sprutat vatten har jag gjort när jag var ute, men den luringen verkade inte bry sig så övermycket om det, sprang bara utom räckhåll. Tänkte om det finns nån växt man kan placera ut som gör att de inte vill komma in, något man kan strö runt tomten eller nåt. Den gulliga svarta såg jag igen igår vandrandes utanför staketet, ser ut att max vara ett halvår gammal.
 
Sv: Slippa få in andras katter

Nu har jag iaf hittat var en av dem hör hemma, en granne en gata bort som vi känner litegrann. Undrar bara varför de har katt, den verkar ju aldrig gå hem? Igår smet den in när dottern öppnade ytterdörren en snabbis (när hon stod i den) och drog ner i källaren. Som tur var är den ju kelig och lättfångad, spinner så fort någon rör den, då var klockan 21.30 och grannen mittemot säger att han sett den hela dan hos mig.

Kanske får bära iväg med den till där den hör hemma så den lär sig hitta hem :-)
 
Sv: Slippa få in andras katter

Vår granne har 9 katter. De är alla härliga, och var gärna hos oss innan vi skaffade egna.
Men, en av dem gav sig inte, utan hon flyttade in på vår altan förra sommaren. Verkade inte gå hem alls. Vi testade att skrämma bort henne, bära hem henne, ignorera henne osv. Våra katter var rädda för henne och hon åt upp deras mat när hon tog sig in =/
Hon var dock helt underbar mot människor, skulle upp i knät och mysa hela tiden!

Förr oss tog det slut en dag när jag märkte att jag haft dörren öppen halva dan utan att se till henne. Just då kom svärfar ner och berättade att han hittat henne på vägen. Sedan dess saknar jag min lilla plågoande varje dag! :'(
 
Sv: Slippa få in andras katter

Det slog mig igår att jag har ju råkat låsa in henne hemma, det var på kvällen så jag hörde ju när hon började jama och kände sig ensam, att om hon smiter in utan att jag märker det, låser och åker bort en eller ett par veckor. Vems ansvar är det dels om katten dör (pga brist på mat och vatten) dels skadan som uppstår på mitt hus (troligen)? Så jag ringde polisen och frågade och svaret var direkt "Det är djurägens ansvar att hålla uppsikt över sitt djur". Om jag nu inte stänger in katten medvetet, men varför skulle jag det liksom.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
287
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 308
Senast: Asko
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 268
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp