Slipers, oanvändbart runt djur?

S

Spider84

Har läst lite om slipers som jag tänkte ha som kant runt paddocken, men det varnas för att de är behandlade med kreosot och ska därför inte användas när boningshus, barn eller djur.
Gäller det alla slipers, eller finns det andra att hitta?
Var i så fall och hur dyra är de?

Sv: Slipers, oanvändbart runt djur?

Kreosot från träkol är en lätt gulaktig, transparent vätska som utvinns genom destillation av kreosotolja, det vill säga trätjära, en svart oljelik produkt som erhålls vid kolning av bokträ. Kreosot innehåller bland annat guajakol, fenoler, kresoler och kreosoler.

Kreosot från trätjära används inom läkemedelsindustrin, främst i östra Asien (Japan, Kina, Taiwan, Sydkorea). Det tillverkades och såldes vid Perstorp AB i Perstorp 1903-2006. Kreosot används idag i väldigt stor utsträckning för inpregnering av el- och telestolpar.

Kreosot från stenkolstjära har under lång tid använts för impregnering av framför allt slipers och trästaket, och har av SJ dumpats i sjöar och vattendrag över hela Sverige under mer än 100 år. Denna kreosot utvinns ur den stenkolstjära som uppstår som restprodukt vid koksning av stenkol.

Kreosot från trätjära är, i motsats till kreosot från stenkolstjära, inte direkt påvisat cancerogen.

Men den kan ju vara obehaglig ändå..............mycket som var ofarligt förr vet vi ju är farligt nu (DDT exvis)

Med andra ord så borde det inte påverka någon negativt om det används som botten runt en paddock och man ser till att inga hästar är och gnager på dom?

Jag har såna runt alla mina grusade vinterrasthagar och jag kan meddela att ingen häst nånsin gnagt på dem, smakar antagligen urk.

Slipers får man inte använda hur som helst. Slipers omfattas av vissa regler.

För att få användas av privatpersoner måste virket vara impregnerat före den 18 oktober 1976.

Trä impregnerat med kreosot får inte användas på lekplatser eller i leksaker, och inte heller till sådana konstruktioner där det finns risk att virket ofta kommer i kontakt med huden. Det är inte heller tillåtet att använda virket till odlingsbehållare.

De här reglerna gäller inte för virke som satts på
plats före den 30 juni 2003.

Slipers får inte användas hur som helst. Tror tom man måste ha tillstånd av miljö o hälsa. Hör med dom, så får du rätt besked på en gång

De ska jag ända prata med så då får jag väl passa på att fråga. Annars får det bli telefonstolpar istället.

Men finns det inte nytillverkade slipers utan det farliga ämnet?

Kreosot från trätjära är, i motsats till kreosot från stenkolstjära, inte direkt påvisat cancerogen.

Beror det inte på vart den är utvunnen?

Alltså om det är från trätjära eller stenkolstjära?

Fast telefonstolpar är ju likadant som slipers. Impregnerad med kreosot. Dom får man heller inte bruka hur som helst.

Äh skit också. Då sket sig den planen. Nåja då vet jag det i alla fall.

Insaxat från odla.nu:

Hur pass farligt är gamla slipers. Vad anser du? Bör vi ta bort slipers ur vår trädgård?

Hej!
Har gamla slipers som kantstöd runt rabatten. Vi har smultron växer där. Hur pass farligt är gamla slipers och kan giftet tas upp av smultronen.

Har tre barn som gärna går och mumsar på trädgårdens allt gott. Vad anser du? Bör vi ta bort slipers ur vår trädgård?

mvh Kerstin

Begagnade järnvägsslipers används ofta som dekorativa avgränsningar i trädgårdar. Järnvägsslipers är impregnerade med kreosot och omfattas av särskilda regler för användningen.

Kreosot fixeras inte i det behandlade virket utan kan finnas tillgängligt på ytan, särskilt när det är så varmt att virket "svettas".

Det är därför mycket olämpligt att t.ex. kanta ett trädgårdsland med sådant virke i anslutning till bostäder, djurstall eller platser där barn vistas.

Precis den jag har läst också.
Men det säger inte så mycket om en paddock där hästarna aldrig får vara lösa... Eller ja det tycker säkert miljö, men det lär jag ju får reda på.

Mmmm......du måste absolut skriva vad du fick för svar.Nyfiken.

När jag var liten så målades staketet till ridskolans paddock med kreosot. Där var alla barn och hängde och klängde... Men hästarna gnagde inte sönder det i alla fall :smirk:

Slipers och telefonstolpar är nog svåra att få tag på nu. Jag försökte tigga till mig/köpa för ett tag sen när de skulle byta några stolpar i närheten, men de var tvungna att skicka in dem till nån speciell anläggning för destruktion eftersom de klassades som miljöfarligt avfall...

Jag har sett en hel del till salu på bl*cket till exempel.
Ska kolla sidan du länkade! :bow:

När vi köpte vårt hus så hade de kantat rabatter, nergången till källaren etc. med gamla slipers. När det var varmt stank det från alla dessa slipers så vi tog bort dem och körde dem på tippen. Där fick man lägga de på ett speciellt ställe för de skulle antagligen tas om hand på ett speciellt sätt. Skickade in vattenprov för att kolla att inga gifter runnit ner i brunnen men allt var ok.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 379
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix