Slipa trapp - slipmus? lackfräs?

LinnK

Trådstartare
Vi håller på och budgetrenoverar vår källare lite,
vi har målat det ljust o fint o nu kommer det till att fräsha upp trappen.

Trappen verkar helt immun mot vår slipmus,
några grova slippapper och några timmar senare så har lacken knappt mattats. :cool:

Nu såg vi att man kunde hyra en lackfräs/trappfräs,
är det nåt att satsa på tror ni?

Stegen är rejält nötta och behöver slipas för att kunna betsas,
sidodelarna ska bli vita.

Så, någon som använt en trappfräs och vet om det är värt hyra en?
Andra tips för att fixa till trappen?

Sv: Slipa trapp - slipmus? lackfräs?

Mitt tips är att låta ngn annan göra det;) Det ska vara något av det segaste man kan syssla med...

Men annars hade jag definitivt lånat en trappfräs, väl investerade pengar.

Är det tjockt med lack kvar på eller inte? Det är ju lacket som segar ur slippappret. Vi körde vår trappa med den man kör kanterna till parkettgolvet med. Det fungerade ok men inte till kanterna. BAra stegen.

Trappfräs lät som ett mkt bra alternativ :)

Ja det ÄR nog det segaste man kan hålla på med. :D
Det är roligare att se målarfärg torka, typ. :p

Men trappen började bli så ful o sliten
(den är nog iaf inte gjort nåt åt på 40 år) så det började vara nödvändigt.
Och när vi liks skulle måla om från mörkbrunt till ljust och byta el + belysning i källaren så kändes det som att det låg rätt i tiden att slipa, måla och betsa trappen så man slipper den nötta furustilen :)

Det är alltså en furutrapp som troligen är lackad i flera tjocka lager med båtlack (för det sitter så in i berget) förutom på mitten av stegen där det är bortnött och så är den kantstött på sina ställen.
(den får fortsätta vara nött, vi har inte råd/ork byta hela stegen just nu)

Vi körde några timmar på två trappsteg med slipmus och grövsta pappret samt målarskrapa, men det syntes knappt att lacken mattats av ens :cool:

Så imorse åkte vi iväg å hyrde en trappfräs och tjooho vad det går
(men satans dammigt blir det) :banana:
Nu börjar vi se ljuset i tunneln efter att ha varit igång med den hela dagen med den, och imorgon är det nog bara lite kvar sen kan man gå på och finlira med slipmusen. :)
Givetvis är det lite vinklar o småhörn som vi får peta o pilla med morakniv å dylikt för att få bort lackrester också.

Riktigt smidigt med den här trappfräsen! :bow:

Ska se om jag kan lägga ut före/efter bild sen :)

Mitt tips är att låta ngn annan göra det;) Det ska vara något av det segaste man kan syssla med...

Men annars hade jag definitivt lånat en trappfräs, väl investerade pengar.

Vi har inte riktigt råd att låta någon annan göra det, annars hade jag lätt tagit hantverkare! :)

Avundas dig inte, trappor som är så knökiga med vinklar hit och dit. Vi har också en trapp som är lackad, men med "vanligt" lack någon gång på 50-talet skulle jag tippa på. Den börjar se helskabbig ut nu och jag vill ha den trären, men tror det får vänta ett tag. Har nog med projekt just nu.

Men det vore jättekul med bilder på din trappa.

att slipa en trapp tar inte särskillt lång tid, om man har vettiga maskiner.

vi har en ek-trapp och det tog en förmiddag ungefär att slipa ner den och lacka, som inte blivit renoverad sedan 69 då huset byggdes.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka