slide stop

Sv: slide stop

Så ja, så ja... inte blir arga på varandra;)

Är det inte bara lite kommunikationsproblem? Jag tror att det kanske är så att man har olika referensramar på vad en bra slide stop är. Några kanske är mer inne på högre klasser i typ AQHA/SRHA och därmed tänker slide stop "à la 20 meter" medans andra tävlar sin kära häst i WRAS-klasser och har en helt annan referensram på vad en bra slide stop är.
Tyvärr tror inte att Kenneth ligger i den slide stopps ramen..20 meter, pytts, va glad om vi får se ala 6 meter i AQHA Open klass, SRHA klass..få ryttare fixar de slidarna raka , bakdelen satt i stoppen med frambenen fortfarande i rörelse i hela glidet..de ryttarna kan man räkna på knappt två hander av våra Svenska ryttare..okey de finns o de gillar man att se..
Har bevittnat urusla ritter av så kallade reiningryttare..de kan inte ens rida hästarna i korrekt form, korsgalopperar, fixar inte ens G byten snyggt med raka hästar innan de går över i nya voltspåret. Domarna får nästan kasta sig undan ibland när hästarna kommer strykandes på dem pga okontrollerade ritter..Hästar som gapar med munnen pga av de tar dem hårt i stoppen..gillade förr att se reining..men tyvärr inte längre...fler o fler köper på sig så kallade reiners o kan knappt manövrera en häst..och beger sig ut på tävlingsbanorna när de ännu inte är färdiga för den.. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Tjena, jag håller med dig, visst är det tyvärr lite si och så med ekipagen... Det är mer än en gång man varit orolig för domarnas säkerhet om man säger så...

Och när jag skrev 20 meter så var det mest bara för att belysa ytterligheterna och att man kan ha olika referensramar.

Och vad gäller det här med att rida i rätt form, så är det tyvärr ett mycket vanlig problem, på alla nivåer. Man glömmer lätt bort att själva grundridningen kräver ett ständigt tränande... Mina stallkamrater var till en början ytterst förvånade när de såg mig rida (med tygelkontakt och mycket ben) och undrade lite försynt om man inte skulle ha långa tyglar i western? ;)

Aj , aj, låter som en god ryttare som rider bra "dressyr pass" med sin westernhäst:D
fnissar .. - ja, klart att vi western ryttare rider med låång tygel ständigt..de är ju då bra mkt lättare att få hästen samlad , bärig, stark:angel:

Om man skaffar en travare och vill prova på westernridning så är en god ambition att vilja veta om tex neckrein eller samling i sätet, inte slidestop. Det är som om det första jag vill kunna om jag vill rida dressyr är hur man gör galoppiruetter!! All den dåliga ridning man ser har och göra med att folk påstår att i westernridning kan man använda vilket häst som helst och göra vilka avancerade rörelser som helst, utan en tanke på vilka egenskaper häst och ryttare måste bestitta.

Om man skaffar en travare och vill prova på westernridning så är en god ambition att vilja veta om tex neckrein eller samling i sätet, inte slidestop. Det är som om det första jag vill kunna om jag vill rida dressyr är hur man gör galoppiruetter!! All den dåliga ridning man ser har och göra med att folk påstår att i westernridning kan man använda vilket häst som helst och göra vilka avancerade rörelser som helst, utan en tanke på vilka egenskaper häst och ryttare måste bestitta.

Den dåliga ridningen har inte med hästen att göra utan ryttaren!

Okey, håller med här..men det beror offtast på okunskap i början o kanske lite nyfikenhet..hur man gjör o lär slide stopps.
Minns mig själv för 8 år sedan , jag blev western frälst..hade hela livet varit en ren dressyr nörd, i tonåren när man hade mindre vett , hoppning:eek:
Sålde vackra unga dressyr stoet efter Bernstein (ibland ångrar jag detta)pga av en svår omkull ridning ..alla sa men du prova på western i stället..allt är så mkt lättare att rida, lösare tyglar mm.
Åkte o provred "western" okey här var detta lätt, lösa tyglar, öppna benen dit o dit o hästen gick där dörren var öppen..var inte ens varm efter den timmen på banan. Köpte på mig en totalt ohanterad Paint unghingst med stenhårt cutting huvud, dock super snäll, hanterade den o red in den , började att utbilda den för A.J.
Men nu helt plötsligt satt man o red dressyr igen:devil:
ben, ben, samla, rid, flytta undan, skänkelvik, slutor, bra ge eftergiften nuuuu o låt honom jobba lös en STUND:grin:
Här hade man trott att i western reds man sig alldrig trött, slutade med att Painten såldes efter 2 år då jag längre inte orkade pga mina skador o han blev alldeles för stor för dottern att ta över. Hon har nu en liten snäll Quarter där det fortfarande körs western men med mkt "dressyr" pass i ridningen.
Dock har de inte börjat med piruetter men fixar lätt ökad jogg o trav...men men vi ska alldrig säga alldrig..träning ger färdighet, blink, blink.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle vilja lära min quarter att tölta,hur gör jag då? Eftersom alla moment endast har med träning att göra uppenbarligen så måste det ju gå, eller??!

Brukar din häst tölta i hagen? Min kallblodstravare (som är startas nu, rids lite då och då...) gör finfina slidestops och rollbacks i hagen varje dag! Fast jag har inga planer på att börja göra det under ryttare så länge han startas och rids så lite som han gör, någon slags grund vill vi ha.

Men KAN, det kan han, eftersom det är en rörelse han har naturligt. Sen är frågan hur lämpligt det är att han gör det under ryttare...

Brukar din häst tölta i hagen? Min kallblodstravare (som är startas nu, rids lite då och då...) gör finfina slidestops och rollbacks i hagen varje dag! Fast jag har inga planer på att börja göra det under ryttare så länge han startas och rids så lite som han gör, någon slags grund vill vi ha.

Men KAN, det kan han, eftersom det är en rörelse han har naturligt. Sen är frågan hur lämpligt det är att han gör det under ryttare...

Du har så rätt så. Kolla in din hästs naturligarörelser i hagen . Dessa kan du öva upp under ryttare om du vill. En del hästar har bättre förutsättningar än andra för vissa rörelser. Tyvärr påverkar o inverkar vi för mycket på våra djur vilket hämmar dom .

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 618
Senast: Nepenthe
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
372
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 736
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka