slide stop

Sv: slide stop

Jag kan inte annat än att hålla med hon som rekommenderade dig att börja rida kurser och för instruktör redan nu, det är i början man behöver hjälp som bäst!

Ta kontakt med någon som är aktiv inom westernridningen i närheten och hör efter vilka träningstillfällen som finns, om inte annat brukar det vara nyttigt att bara fara och titta utan häst, och det kostar sällan något :)

Jag skulle vilja lära min quarter att tölta,hur gör jag då? Eftersom alla moment endast har med träning att göra uppenbarligen så måste det ju gå, eller??!
Du ska testa ett varmblod i stället, för många av dom har förmåga att tölta. När du fått lite mer erfarenhet Kenneth, så kommer du att upptäcka att t o m ett kallblod kan slida, min gör det varja dag innanför grinden i hagen när han kommer störtande när jag visslat på honom. :angel: Jag trodde du var expert bara på sadlar, Kenneth?! :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle vilja lära min quarter att tölta,hur gör jag då? Eftersom alla moment endast har med träning att göra uppenbarligen så måste det ju gå, eller??!

Lägg av! Ledsen att göra dig besviken men jag har jobbat med islandshästar i många år och tyvärr är de så att ALLA hästar som kan gå i passgång (vilket många hästar gör i nerförsbacke tex) kan oxå lära sig tölta. Jag vet flera travare som kan tölta och även andra raser hetsar jag min quarter tillräckligt så kan han oxå tölta.Hmm nått att tänka på till RHC!
Jag ska be BILL lägga in en riktig slide stop på en CRIOLLO så ska du och många andra insnöde quarterfolk få se att de är fler raser som kan göra RIKTIGA slidestop.:bow:

Senast ändrad:

Du ska testa ett varmblod i stället, för många av dom har förmåga att tölta. När du fått lite mer erfarenhet Kenneth, så kommer du att upptäcka att t o m ett kallblod kan slida, min gör det varja dag innanför grinden i hagen när han kommer störtande när jag visslat på honom. :angel: Jag trodde du var expert bara på sadlar, Kenneth?! :rofl:

OBS!!!!!!!! icke att förglömma.... nordisar töltar på myr :laugh:

Jag undrar om folk här vet vad en slide stop är? Jag undrar om inte vissa förväxlar en slipestop med en snabb stop vilket inte är samma sak.

Min förra chef (reining och cuttingryttare) provade på pytteslidar och pyttespinnar på min FJORDING. Roligt :rofl:

Jag vill nog påstå att det skulle vara näst intill omöjligt att lära din häst tex piaff och passage

Fast jag har en kallblodstravare med enorma anlag för passage, piaff, piruetter m.m. :laugh: Hon har extremt lätt för att sätta rumpan under sig! Så döm aldrig hästen efter rasen ;)
Däremot har min pålle lite andra delar i pusslet som än så länge inte riktigt funkar, men det jobbar vi på :laugh:

Visst håller jag med om att olika hästar är avlade för olika saker och ska man satsa HÖGT inom western är det antagligen en quarter, paint eller liknande man skaffar. Men har man en trevlig kallblodstravare och är westernintresserad så är det ju klart som tusan att man kan rida och tävla western på den :laugh: o lyckas bra med det dessutom!

Hej!
Var försiktig med att lära din häst det utan tränare! Det gjorde jag, och min travare fick spänningar och låsningar i hela rumpen! Som nåon skrev, använd dej av en tränare som kan lära dej från grunden.
Travare har ofta redan låsningar som du kan göra värre. Fick ta ut en kiropraktor häromdan för att låsa upp henne!
Så snälla! Var försiktig med din vän.

Fast jag har en kallblodstravare med enorma anlag för passage, piaff, piruetter m.m. :laugh: Hon har extremt lätt för att sätta rumpan under sig! Så döm aldrig hästen efter rasen ;)
Däremot har min pålle lite andra delar i pusslet som än så länge inte riktigt funkar, men det jobbar vi på :laugh:

Visst håller jag med om att olika hästar är avlade för olika saker och ska man satsa HÖGT inom western är det antagligen en quarter, paint eller liknande man skaffar. Men har man en trevlig kallblodstravare och är westernintresserad så är det ju klart som tusan att man kan rida och tävla western på den :laugh: o lyckas bra med det dessutom!

Självklar ska du rida western med din häst, och med rätt inställning och träning kommer ni klara er jättebra :banana:
Som jag skrev tidigare så hänger det på huvud och kropp, om ni ska lyckas med de mål du sätter upp. Vissa hästar är mer benägna att klara vissa saker, medans andra är duktiga på något annat. Det gäller att hitta vad just din häst är bra på. Visst kan det vara så att han fixar slidestop med en målmedveten träning, men som någon annan nämde så är det även en rörelse som sliter mycket på kroppen, framförallt bakben och rygg.

Själv har jag en treåring som gärna sätter sig på baken och kanar redan, men jag är inte helt lycklig över det, då jag vill att han ska hålla i många år framöver. Detta är något som jag aldrig har tränat med honom, utan han gör det automatiskt när han är i rätt form och balans. Är han däremot lite off, så blir det är "skuttstopp" på frambenen istället, och det är inget skönt för matte då det är tvärnit som gäller för min häst när han hör whoa - och ja, jag har varit på väg av några gånger faktiskt :o
Så jag kommer inte med vilje träna slidestop än på länge med honom (om ens någonsin), just för att han inte ska ta slut i kroppen. Och kanske ska fler tänka lite mer så, för att få hästar som inte blir söndertränade på något som de kanske inte är byggda för att klara av.
MEN återigen - western är mycket mer än slidestop, spinn och rollbacks :idea:

ps: själv började jag på en varmblodstravare, och även om vi inte var det duktigaste ekipaget på banan, så jäklar om det inte var jag som lärde mig mest på clinics och tävlingar på just honom!! Att impa på bla Bob Mayhew och P.L på ett varmblod är det nog inte många som klarat av!!! Fast på den tiden var vi ju inte så många som sysslade med western, så det säger väl inte så mycket :)

Senast ändrad:

jättebra sagt, har själv haft en kallblodstravare och det gick alldeles utmärkt att träna western med henne. var kanske inte den ultimata westernhäste, men har man bestämt sig så går allt. Lycka tillmed era hästar.

MEN återigen - western är mycket mer än slidestop, spinn och rollbacks :idea:

Håller med! :bow: o framför allt gäller det ju att bygga upp en stabil grund från början, rollbacks o spinn är ju liksom inte direkt det man börjar med att lära hästen utan det kommer sen när man är en rejäl bit på vägen!

Nej men du vill du tölta ska du inte ha en vanlig Quarter köp dig en Appaloosa , vissa Appaloosas har 4 gångarter! :idea:
och med en appaloosa kan du även göra perfekta sliding stops ;)

men kan även hålla med om att det är inte alla hästar som kan få fram snygga stop - inte äns wsternraserna.
tycker du ska börja träna för tränare och det finns massor massor med roliga grenar i western! :bow:

Jag vet flera travare som kan tölta och även andra raser hetsar jag min quarter tillräckligt så kan han oxå tölta.

Det är bara islandshästar som töltar i den bemärkelsen. Men när andra hästraser gör precis samma rörelser heter det att dom passar.
Det är va jag har hört iaf.

Jag har lärt min travare att passa. Rätt behagligt faktiskt.

Jag undrar om folk här vet vad en slide stop är? Jag undrar om inte vissa förväxlar en slipestop med en snabb stop vilket inte är samma sak.

Och du med dina kommentarer framstår mer och mer som en idiot.

Att förutsätta att andra är mer eller mindre dumma i huvudet, inget vet och inget kan borgar ju knappast för att någon framledes kommer att respektera dig eller dina åsikter.

Så ja, så ja... inte blir arga på varandra;)

Är det inte bara lite kommunikationsproblem? Jag tror att det kanske är så att man har olika referensramar på vad en bra slide stop är. Några kanske är mer inne på högre klasser i typ AQHA/SRHA och därmed tänker slide stop "à la 20 meter" medans andra tävlar sin kära häst i WRAS-klasser och har en helt annan referensram på vad en bra slide stop är.

Nej jag är inte arg på någon.

Men istället för att racka ner på folk så bör man göra som tex du själv.
Dvs försöker skriva upplysande och generöst dela med sig av sina kunskaper.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 618
Senast: Nepenthe
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
372
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 736
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka