slide stop

S

snuttis_linsan

Hur lär man hästen slidestop? Har en fd. travnordis och är själv lite westernintresserad :d skulle vara kul att veta.

Sv: slide stop

Slidestops tränas bäst på hästar som är byggda för det. Quarter, paint osv. Travarnordisar är duktiga på att trava. Att träna slidestops på en travare är som att träna tölt på en quarter.

Jag tycker att det är fel att säga att bara quarter och paint kan tränas till slidestop, för med rätt träning kan många andra raser även utföra en riktigt stilig slidestop.

Därimot tycker jag inte att du ska tänka på att göra någon slidestop med din häst i nuläget, det kan ta lång tid med träning innan hästen är redo i kroppen och huvudet för att utföra en slidestop. Det kan göra mer skada än nytta. Ta istället kontakt med en westerntränare och lär dig alla hjälper från grunden.

Westernridning är roligt! :bow:

Vadå byggda för det? Då kan man ju lika gärna sluta rida western med andra hästar än quarter! :cool:

Jag var bara nyfiken, håller på med nh :) har väl tänkt gå nån kurs i framtiden men det är nog några år bort :angel:

ja men gud! Klart att de kan! Som den som skrev innan mig! Sök upp en tränare som kan hjälpa dig att lägga en bra grund!!!

Vadå byggda för det? Då kan man ju lika gärna sluta rida western med andra hästar än quarter! :cool:

Jag var bara nyfiken, håller på med nh :) har väl tänkt gå nån kurs i framtiden men det är nog några år bort :angel:

Hejsan !
Ju för du börjar rida kurser desto bättre :)
Vi har ju flera tillfällen i skellefteå :banana:

Att träna slidestop ligger rätt långt fram i utbildningen. Det är mycket som måste klaffa innan kommit fram till det. Ett absolut grundkrav är att hästen går i rätt form med vikt förflyttade till bakdelen. Hästen måste också vara rakriktad.

Sen är det också som Kenneth säger, att vissa hästar är býggda för det. Inte ens alla Quarter och Paint är byggda för det. De reiningavlade hästarna har en annan anatomi med ett mer sluttande kors (som gör att de lättare kan "sätta sig" i en slidestop) än t.ex. de högbenta Hunterhästarna.

Andra raser kan ibland - med stor möda - läras någorlunda bra slidestop. Frågan är om det är så bra för hästarna, eftersom de inte är byggda för det. Slidestops är en krävande rörelse för hästen och tränas med stor måttlighet. Det bör också bara utföras på rätt underlag. Just att få tag på rätt underlag är ett stort problem, få ridhus här i Sverige har tillräckligt bra underlag för att man ska kunna utföra slidestops. Så det är alltså svårt att träna detta också...

Grenen Reining, där slidestop förekommer är bara en gren av många inom westernridning och räknas som "den högsta dressyrsklassen". Så det är kanske inte de momenten man bör börja med.
Kolla t.ex. in Trail, som många tycker är en jätterolig gren.

Western ridning är inte bara slide stop. Slide stop ingår i grenen reining som bara är en pyttedel av allting som är western.

Jag vill nog påstå att det skulle vara näst intill omöjligt att lära din häst tex piaff och passage - innebär det också att det inte är någon ide för dig att hålla på med dressyr? Eller hoppning, om du inte kan hoppa 1,60?
Dessa övningar är liksom slidestop, endast förunnat några få, HÖGT utbildade hästar att klara av - som dessutom har de grundläggande förutsättningarna för det, dvs kroppsbyggnad och huvud. Långt ifrån alla halvblod kan göra piaff eller hoppa 1,60. Likaså är det långt ifrån alla quartrar som kan göra slidestop.

OM detta är en övning du absolut vill prova på, är nog det bästa att du gör det på en annan häst - det är inte rättvist att ställa orimliga krav på din egen. MEN som Sidekick sa - det finns ju mängder med andra moment i western som du och din häst kan ägna er åt och även tävla i ;)

Att träna slidestop ligger rätt långt fram i utbildningen. Det är mycket som måste klaffa innan kommit fram till det. Ett absolut grundkrav är att hästen går i rätt form med vikt förflyttade till bakdelen. Hästen måste också vara rakriktad.

Sen är det också som Kenneth säger, att vissa hästar är býggda för det. Inte ens alla Quarter och Paint är byggda för det. De reiningavlade hästarna har en annan anatomi med ett mer sluttande kors (som gör att de lättare kan "sätta sig" i en slidestop) än t.ex. de högbenta Hunterhästarna.

Andra raser kan ibland - med stor möda - läras någorlunda bra slidestop. Frågan är om det är så bra för hästarna, eftersom de inte är byggda för det. Slidestops är en krävande rörelse för hästen och tränas med stor måttlighet. Det bör också bara utföras på rätt underlag. Just att få tag på rätt underlag är ett stort problem, få ridhus här i Sverige har tillräckligt bra underlag för att man ska kunna utföra slidestops. Så det är alltså svårt att träna detta också...

Grenen Reining, där slidestop förekommer är bara en gren av många inom westernridning och räknas som "den högsta dressyrsklassen". Så det är kanske inte de momenten man bör börja med.
Kolla t.ex. in Trail, som många tycker är en jätterolig gren.

Utmärkt och klokt svar :bow::bow:

Jag vill nog påstå att det skulle vara näst intill omöjligt att lära din häst tex piaff och passage - innebär det också att det inte är någon ide för dig att hålla på med dressyr? Eller hoppning, om du inte kan hoppa 1,60?
Dessa övningar är liksom slidestop, endast förunnat några få, HÖGT utbildade hästar att klara av - som dessutom har de grundläggande förutsättningarna för det, dvs kroppsbyggnad och huvud. Långt ifrån alla halvblod kan göra piaff eller hoppa 1,60. Likaså är det långt ifrån alla quartrar som kan göra slidestop.

OM detta är en övning du absolut vill prova på, är nog det bästa att du gör det på en annan häst - det är inte rättvist att ställa orimliga krav på din egen. MEN som Sidekick sa - det finns ju mängder med andra moment i western som du och din häst kan ägna er åt och även tävla i ;)

Också ett bra svar. Kloka paralleller med olika hästrasers olika förmågor.:bow::bow:

Slidestops tränas bäst på hästar som är byggda för det. Quarter, paint osv. Travarnordisar är duktiga på att trava. Att träna slidestops på en travare är som att träna tölt på en quarter.
Det där får nog stå för din räkning Kenneth ! Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av kallblodstravare men tränar man dom så slidar dom .

Det där får nog stå för din räkning Kenneth ! Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av kallblodstravare men tränar man dom så slidar dom .

Har jag förstått de lite rätt så är de mkt viktigt att hästen bär sig rätt och har rumpen ordentligt under sig. De är inte BARA quatrar som kan göra dom bästa slidstopsen. Vi är så insnöade här i sverigen.:rofl:

Hur lär man hästen slidestop? Har en fd. travnordis och är själv lite westernintresserad :d skulle vara kul att veta.

Slidestop ligger en bit fram i westernhästens utbildningsfas.
Men de flesta kan kana..0,5 - 2 meter med rätt slide skor, rätt underlag, rätt träning. Se till att börja träna din häst för en reining tränare så kanar ni i framtiden:)
Har själv sett hästar av andra raser än Quarters kana med bakdelen väl under sig (Haflingers, Travare, ponnys, Araber, Nordsvensk)..studsas det i stoppen ligger de på bogarna o har inte baken med sig. Detta såg jag även under helgens Aprill Show..Quarters som inte hade någon stor stopp kapasitet i sig..studsade, bakdelen efter sig..en del skyllde på underlaget:cool:
sen kommer det in 2 !!! ryttare av alla studsbollar..väl framridna med bakdelen under sig o bäriga..stoppar rakt o slidar 3 meter utan problem:rofl: där försvann det dåliga underlaget:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle vilja lära min quarter att tölta,hur gör jag då? Eftersom alla moment endast har med träning att göra uppenbarligen så måste det ju gå, eller??!

så här är de!!!
Att göra slide stop är en naturlig rörelse från början.. Vilket aldrig tölt kan bli för en ras som inte har den gångarten. Vad gör hästar när de ska stanna för en fara???????????????? Typ ett stup??? Jo dom gör samma rörelse. Sen är det med träning och uppbyggnad som man kan göra det till en "bärig" stop med ryttare.

så här är de!!!
Att göra slide stop är en naturlig rörelse från början.. Vilket aldrig tölt kan bli för en ras som inte har den gångarten. Vad gör hästar när de ska stanna för en fara???????????????? Typ ett stup??? Jo dom gör samma rörelse. Sen är det med träning och uppbyggnad som man kan göra det till en "bärig" stop med ryttare.

........:bow:...........

Jag skulle vilja lära min quarter att tölta,hur gör jag då? Eftersom alla moment endast har med träning att göra uppenbarligen så måste det ju gå, eller??!
Knäppstare:angel:
orkar inte ens ge mig in i tölt prat:angel:
Tränar du, går du ute på tävlingar? om ja, plocka bort dina solglasögon så du ser meeer:angel: fler raser slidestoppar också...

Senast ändrad av en moderator:

Det där var inte direkt någon bra parallel att dra.
Det finns många andra raser som kan göra riktigt bra slidestops, det behöver inte vara just quarter.
Det jag kan hålla med om är att den "andra" rasen behöver ha förutsättningar för det exteriört för att göra dom riktigt bra.

Haflinger är en ras som kan göra riktigt bra slidestops men dom har också en bakkärra som kan klara av det exteriört ;)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 618
Senast: Nepenthe
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
372
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 736
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv