Slemlösande huskur efterlyses

E

exina

Min häst har astma, och därav ganska så mycket slem i halsen konstant.
Vid lite ansträngning (1 min galopp) börjar hon snörvla och låter som att hon är genomförkyld.

Kollar helt enkelt om det finns någon som vet en bra huskur som verkar slemlösande.

Sv: Slemlösande huskur efterlyses

Beror det på slemmet eller på bronkokontriktionen? Det avgör vilken typ av medicinering din häst behöver. Står hon på några riktiga mediciner?

Det är slemmet som orsakar andningen. Vid ansträngning så rinner det vitt snor ur näsborrarna på henne, det är det som gör att hon låter genomförkyld.
nej, hon står inte under medicinering, då hon förutom vid ansträngning inte är snorig. :)

Här är en huskur jag använde på min hosthäst, tyckte den verkade fungera:

1,5 liter vatten
40 g Anis
30 g Timjan
25 g Lakrisrot
Äppelcidervinäger
Låt vatten och anis sjuda i ca 10 min under lock, häll i timjan och lakrisrot. På med locket och låt allt stå i minst 12 timmar. Sila bort allt och pressa ut vätskan eftersom det är vätskan du ska använda. Kolla varje dag innan du använder avkoket så att den inte har börjat jäsa.

Ge till stor häst, ca 700 kg.

2 dl/dag avkoket och 1-1½ dl/dag äppelcidervinäger.
................

Jag hade personligen inte i nån lakrisrot eftersom jag inte visste var man kunde få tag på det, så jag gjorde avkoket på endast anis och timjan.
Om man vill få tag på dessa kryddor utan att ruinera sig så rekommenderar jag kryddavdelningen på ÖB där man kan köpa 100-gramspåsar till väldigt bra pris!

Det är slemmet som orsakar andningen. Vid ansträngning så rinner det vitt snor ur näsborrarna på henne, det är det som gör att hon låter genomförkyld.
nej, hon står inte under medicinering, då hon förutom vid ansträngning inte är snorig. :)

Fast ofta så visar sig symptomen endast vid ansträngning. Min kuse hade det så, hostade lite vid körning inget mer. Han blev bra efter en kur slemlösande medicin (10 dagar) och miljöåtgärder. Så länge man håller miljön så bra som möjligt så är han bra och har tävlat trav i flera år. En annan häst vi hade för många år sen blev endast snorig vid ansträngning och kraftigt prestationsnedsatt, efter något år började han blöda i lungorna.

det lät inte så kul :(
nejmen, hon har varit såhär ända sedan hon fick diagnosen astma för nästan 2 år sedan, så det känns väldigt troligt att det är det som gör att det bildas slem.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 239
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 790
Senast: Ninnurur
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
738
Senast: Squie
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 395
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025