L

lovely-celeste

Hejsan!
Jag upptäckte idag att min häst har fått hosta, och när den hostar kommer de upp slem. Finns de nått man kan göra åt de? Ska man låta veterinären komma eller? :confused:

mvh lovely-celeste

Sv: Slemhosta

lovely-celeste skrev:
Hejsan!
Jag upptäckte idag att min häst har fått hosta, och när den hostar kommer de upp slem. Finns de nått man kan göra åt de? Ska man låta veterinären komma eller? :confused:

mvh lovely-celeste
Det veterinären brukar göra om de kommer ut, är att lyssna på honom och kolla hur mkt slem/snor de kommer upp....

Men de brukar inte sätta in ngt, så vida de inte har fått feber....:smirk:

Har själv en förskyld häst hemma,( 2 veckor nu) visserligen ingen hosta men lite snorig, önska att man kunde ge dem ngt, :confused: hon ska ju förhoppningsvis tävlas om två veckor....någon som har ngt bra tips?:crazy:

trasdokka skrev:
du kan ju alltid prova alger först ...

:o Jag har gett min alger en vecka nu, carageen....jag tro absolut att hon hade varit värre annars:) .....men jag vill att hon bli helt frisk nu...:crazy: :smirk:

Jag skulle åka in med hästen till klinik så att de kan undersöka den ordentligt.

Min häst hade samma symtom förra våren, när jag pratade med distriktsvet. så sa han bara att jag skulle avvakta, vilket jag gjorde. När det inte gav med sig åkte jag in till klinik och då hade det utvecklats till kronisk bronkit. Så man bör vara uppmärksam..

är det vanlig förkylningshosta kan man ge lite riven pepparrot, det fungerar som hostdämpande. annars har jag för mig att man kan ge bisolvon.

Det går en del "förkylningar" nu. Jag tycker att du ska ta tempen på din häst. Har den mycket feber, elelr feber flera dagar i rad, elelr om det tar lång tid för hostan att gå över, så är det läge för veterinär. Är den feberfri kan det räcka att låta den ta det lugnt tills hostan har gått över. Låt hästen gå ut i hagen.

hm kan vara en förkylning men det låter som proplemet hasten i stallet jag har min i.
han är 27 år gammal och har överproduktion av slem segt nästan bubblande slem hostar och rinner stora geggor ur näsan men för övrigt frisk han lider inte av detta har haft det i många herransns år
RING DIN VET för säkerhets skull

tack för svaren :bow: Han har ingen feber...än iallafall. Men det har börjat rinna lite ur hans näsa, så jag ska ringa vet. och kolla med dom.

//Lovely-celeste

tar ju alltid tid tyvärr innan symptomen försvinner... de ska bli värre innan dom blir bättre pållarna. De måste ju få upp allt slem som de har i sig ... min pålle hostade så d lät som om hela maginnehållet skulle följa med upp .. tog ca 2 månader och sen dess har vi inte haft några problem alls! Han är idag helt symptomfri och äter då 1 dl "torralger" om dagen ...

min häst har variy hostig nu i två veckor ingen feber bra aptit ja ger henne varmt vatten på morgon och kvälls fodret sen få hon en apelsin om dagen nu har hon blivit bättre:rofl:

*kl*
Nu har mitt sto fått jättejobbig hosta och tjockt snor som rinner från bägge näsborrar! Desutom hade hon 39 i feber. Jag ska ta tempen igen ikväll för säkerhets skull. Hur stor är risken att hon har fått kvarka?
När febern är borta kan man inte ens skritta henne då eller måste hon vila helt?

när min pålle hostade slem och var snorig gav jag honom vitlök och koncentrerad citronsaft.... han blev bättre inom 10dagar.

citronen är slemlösande samt innehåller c-vitaminer ;)

är det citronsaften du frågar om, så köpte jag koncentrerad citronsaft på flaska i mataffären och gav 1½dl/dag i krafftfodret, samt skurna vitlöksklyftor 2-3st i 5 dagar, med ett par dagars uppehåll och sen 5dagar igen ;)
vitlöken har jag uppehåll med pga att en del hästar kan få magsår av vitlök, så man får vara försiktig med den

Louise skrev:
*kl*
Nu har mitt sto fått jättejobbig hosta och tjockt snor som rinner från bägge näsborrar! Desutom hade hon 39 i feber. Jag ska ta tempen igen ikväll för säkerhets skull. Hur stor är risken att hon har fått kvarka?
När febern är borta kan man inte ens skritta henne då eller måste hon vila helt?

Ring veterinären!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 774
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 777
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Murray
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V