Hambo

Trådstartare
2 ggr under sommaren har jag fått ge min valack ventepullmin + Fabrol sista gången fick han även sulfa .Han bukandades kraftigt
Han blev tillfälligt bättre, men nu börjar han rossla igen .
Jag blöter höet osv .
Eftersom det är en fångis ( 3 år sedan ) så¨vill jag inte ge honom cortison .Vad kan man ge i stället ?
Grundorsaken vet jag inte till 100% vad det är, men misstänker att han blivit " Dammallergiker"

Han blir dålig i magen av hösilage, så det vill jag inte ge med tanke på fången
Hej från Hambo

Sv: Slem

Jag vet inte vad man ska ge men är i samma sits, dvs vi kan inte ge kortison pga fångrisken. Vi har gett fabrol nu utan förbättring och veterinären antydde att vi kanske skulle ställa in oss på att ta bort henne längre fram i höst.
Det är ingen rolig situation så jag ska följa din tråd och hoppas att någon annan vet.

Jag känner iaf en tjej vars häst med "kronisk bronkit" och hade den även kvickdrag? Tja, den vart iaf helt bra med hjälp av en tjej som höll på med örter och homeopati.
Jag har personligen använt en del homeopati på mig själv med mkt bra resultat, så jag skulle testa det innan jag gav upp...
Man kan googla på Eddie Blom, han har en del grejer som kan göra underverk har jag sett, men det kostar... :(

Risken med att börja experimentera med örter är att jag inte vet om han är allergisk mot nån ört och kan förvärra det hela !
Jag har provat med "breth free", men tyckte nästan att han blev sämre !

Hej från Hambo

Skräms inte så där !
Klart det måste finnas nåt annat att ge dom !
Hej från hambo

Läge att göra endoskopi och få det utrett varför hästen blir dålig? Dessutom skönt att få en prognos på hur framtiden ser ut..

Jag ska köra en omgång till med vet.+fabrol .
Jag gjorde en grundlig undersökning för 4 år sedan, då blev han behandlad med cortison, men vågar inte det i dagens läge .
Jag tror att han denna gång blivit dålig för "morgonmataren":devil:
Tagit fel giva av höet .
Hej från Hambo

Hej! Vi har en ponny med kronisk bronkit och kvickdrag. Vet ger honom kortison i sprejform pga fångrisken. Hon säger att då går inte kortisonet ut i kroppen, det har funkat jättebra för oss.

Men tack så hemskt mycket:bump::bump:
Jag har inte tänkt på att det måste finnas nåt sånt !
Spray så klart !
Jag ska genast ringa min vet och disskutera !

Hej från hambo

Förstår inte riktigt vad du menar .
Hästen är full med slem och måste ha slemlösande vilket han får nu
Hej från Hambo

Hej! Jag tog det som att hästen var undersökt annars har den ju inte fått medicinen. Men vår vet sa att det är ovanligt att dom skriver ut kortisonsprej eftersom det är så lång karenstid till tävling. Jag tyckte det var viktigare att ponnyn mår bra.

Ja, men man måste ju komma till botten med varför den får slem i halsen, och om det finns någon effektivare behandligsmetod när man har diagnostiserat hästen.

Hästen behöver naturligtvis behandling mot sina symptom, men sedan är det viktigt att gå till botten med problemet.

Du skriver att ni fick diagnosen för 4 år sedan - mycket kan ha förändrats i luftvägarna sedan dess. En diagnos är en förutsättning för att lyckas med behandlingen - du skriver att du tror att det är "dammallergi" = ni har ingen diagnos.

På beskrivningen har hästen utvecklat kvickdrag, eller är åtminstone mkt nära att göra det. Detta är ett end-stage i lungorna med förstörda alveoler och emfysem. Tillståndet är mkt allvarligt och som någon redan har skrivit kan avlivning till slut vara enda utvägen.

Eftersom symptomen har förvärrats har ni inte lyckats hejda förloppet. RAO och kvickdrag beror ofta på mögelsporer i foder, strö eller stallmiljö. Att blöta höet hjälper inte. Vilka ytterligare miljöåtgärder har ni vidtagit? Började hästen hosta i samband med installning?

I vissa fall krävs kortison, ofta upprepade kurer, för att lägga den allergiska reaktionen. Visst finns risken för fång, men ibland måste man ändå sätta in den behandlingen. Detta är dock upp till din veterinär, inte något du själv kan bestämma (jo, du kan ju vägra förstås).

På vår ponny har man ju i och för sig tagit alla prover man kan ta. Denna ponny har copd(rao), men han är inte dammallergiker utan överkänslig mot pollen. Så nu höst, vinter mår han alldeles utmärkt när han är uppstallad. Vi har verkligen gått till botten med problemet för att få rätt diagnos. Men det här med avlivning fick jag uppfattningen på djursjukhuset att det inte är så vanligt längre pga de nya bättre medicinerna. Vet gjorde lungsköljprov för att fastställa hur stor skadan var på lungorna. Efter det bestämde hon medicin så han var utan medicin fast han mådde dåligt i ca 3 v, bara för att det skulle bli rätt. Så en bra diagnos är ju A och O i sådana här lägen tycker jag.

Suck...
Jag var och undersökte honom ang knäproblem för 4 år sedan
Då var han lite hostig så jag bad dom kika på honom.
Han var slemmig och fick cortisonbehandling .
Nu har han varit lite slemmig under sommaren .
Vet + jag bestämde att han skulle ha slemlösande, han
blev bättre men inte bra, så han fick en omgång till + sulfa .
Nu har jag varit bortrest på skolan och han har blivit slemmig igen .
Troligtvis pga att han fått i sig nån tuss hö som ej varit bra .
Tyvärr har väl kanske inte hästvakten insett problemet och inte kollat/blött höet ordentligt ( Vilket har hjälpt i 4 år ).

Han är redan nu bättre efter 2 dagars behandling

Min fråga var om nån visste nåt alternativt man kunde ge och det har jag fått svar på .

Ni som tror att jag inte undersöker mina hästar och sköter dom behöver inte vara oroliga !
Det gör jag och lämnar härmed denna tråd !

Hambo

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 906
Senast: Buck
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 602
Hästvård Har hört talas om fång men kan inte riktigt förstå vad det är och varför en häst får det.Jag har ägt hästar men aldrig någon som fått...
2
Svar
26
· Visningar
3 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka