FÅNG?????Vad är det?

Sv: FÅNG?????Vad är det?

Jag har en fånghäst som fick ett anfall med väldigt lite rotation. Boxvila massa veckor (mycket jobb, tack och lov bodde jag hemma och hade stallet utanför dörren). Jag åkte till klinikhovis var 5:e-7:e vecka på veterinär och hovis order och fick visserligen hovslageriet på försäkring men 7 mil enkel väg med bil och släp är inte heller gratis. Nya röntgenplåtar med jämna mellanrum för att hovisarna vill se hur det ser ut och att det går åt rätt håll, undersökning av veterinär etc.

Efter detta har hon gått på bete och klarat sig ifrån anfall men trots det hade jag inte köpt en ny eller försökt sälja en häst som haft fång. Det är som någon skrev en ständig oro. Har du dessutom inte så tjock plånbok skulle jag definitivt inte råda dig att köpa en ny häst oavsett problem med tanke på att det inte bara är fång de kan dra på sig. Kan det inte vara ett bättre alternativ att leta foderhäst? Eller medryttarhäst?

Om du plockar fram den endast vid bra väder får du nog skaffa en annan häst eller dela den med ngn.

Hade en sdn hästägare för länge sedan o som kom i finskor ( till en lerig stallbacke) för att titta på när vi tävlade o blev sura om de missade den ungerfärliga starttiden. De lämnade sedan bort hästen utan att säga till mig, till en FT-ryttare som ringde mig o undrade varför den hade så svårt för 3 kombinationer. Ägaren hade uppgett att den gick Msv Hoppning, när den gått msv dressyr o endast tävlat en enda 110hoppning.
De kom ngn enstaka fin vårdag o red- oannonserade.
Folk:crazy:

Jag hade aldrig köpt en fånghäst om jag stod vid valet och nu hade pengar till att köpa en ny häst.
Jag har en med fång hemma nu, han är 23 med kraftig förskjutning på hovbenet..
Dock sa veterinären, efter röntgen att han såg så pass fräsch ut att vi ska avvakta och se om det går tillbaka.
Fång innebär att du som ägare ständigt måste ha otrolig koll på din häst, du måste veta vilken kvalitet det är på fodret,
och veta när det är för kraftigt eller funkar bra. Du måste också vara beredd på att dåligt väder (som årets blötskitväder) kan trigga fram fången, även fast fodergivan är bra...
Att hela tiden gå och fundera över detta är fruktansvärt jobbigt och veta att det när som helst skulle kunna komma tillbaka, när det en gång visat tecken på fång är det inte långt borta.

Gör dig själv en tjänst och köp inte en häst som redan visat tecken/ haft fång. Du kan aldrig heller lita på ägaren som säger att den bara visat tecket på... Isåfall skulle det nog göra sig bäst att göra en grundlig veterinärkoll på hovarna innan.

Med den typen av hästhållning som du kommer att ha ska du inte ha en häst som visast tendenser till fång. Absolut inte. Se dig om efter någon annan.

Ägaren är sur på mig för hon säger att bara hästen utfodras med tex en näve musli eller kraffts riders 3 ggr per dag + 8 kg hösilage och har munkorg i hagen på betet så skall det inte finnas någon oro för hon har aldrig haft problem med detta.

Men jag kan ej lägga pengar på en fång häst om det skulle kosta och vad händer då?Skall den avlivas då?det vill jag ej ha på mitt samvete.

Du har redan fått många bra svar.
Det verkar som om du redan har insett att det kräver en hel del tid, arbete och pengar för att ha en häst som har haft ett fånganfall. Det är klart att man kan strunta i allt som har med foder och motion att göra och hästen kanske överlever ändå - utan nya fånganfall. VEM VET?? Det är kanske så att hästen du beskriver det kan klara sig med lite kraftfoder, ridning och munkorg i hagen. Jättebra i så fall, speciellt om det är den vård den får. Men tänk om det inte räcker. Tänk om den får ett hö/ensilage med för mkt socker, om den går på ett bete som av ngn anledning innehåller växter med hög socker/fruktanhalt. Tänk om den får ett återfall. Alla återfall kostar massor av pengar i form av veterinärvård, medicin och extra foder.

Detta med fång är inte lätt. Det finns inga svar, bara teorier som man kan följa om man har satt sig in i hur det fungerar. Men man kan idag aldrig vara säker på att hästen inte får ett återfall.

Jag har en ponny hemma som för fyra år sedan hade ett allvarligt fånganfall. Hon mår bra idag, fodras med lusern, hö och urvattnad betfor. Hon går ute i en stor gräshage med munkorg så länge det finns gräs dvs fortfarande. Jag är alltid orolig och beredd på ett nytt anfall. Om den dagen kommer och hon får ett lika allvarligt anfall som det hon hade 2008 så kommer jag definitivt att överväga om jag ska utsätta henne för ännu en rehabilitering.

Fång är en ganska fascinerande sjukdom att studera för den som är intresserad av fysiologi (vilket jag är) men det ska vara på avstånd. Jag anser att det är en fruktansvärd sjukdom och jag skulle aldrig någonsin få för mig att köpa en fånghäst.

Ska man vara ärlig mot dig så ska inte du skaffa en häst som haft "fångkänningar"! Vad jag förstår så har den inte utvecklat fång, ännu. Men med den hästhållningen du kan erbjuda är det olämpligt, tyvärr. Känns hårt att säga så men....
En häst som är i "riskzonen" ska motioneras regelbundet, hålla koll på vikt, ha koll på hovar. Man bör ha kunskap om hästens sjukdomar, visst kan man läsa sig till mycket men....man måste vara uppmärksam också.
Du har haft flera hästar men vet inte vad fång är, det borde varje hästägare ha vetskap om. Men, jag har mött flera som sagt när jag berättat om min som fick ett fånganfall, "det har jag ingen aning om vad/hur det är". Jag såg snabbt att det var något fel på min och förstod nog inte heller direkt att det var fång. Tack vare att jag agerade snabbt mår han idag bra, gick på bete i somras, har i stort sett fri tillgång på hösilage, får lite lågkalori kraftfoder+lite bra tillskott som ska vara bra för fånghästar. Samt måste motioneras + utevistelse 12 timmar just nu.

Det finns massor att läsa om fång, gör det;)

Med känslig ekonomi känns det ju dumt att köpa på sig defekt vara. Kännedom om problem redan från början är ju verkligen att be om problem, särskilt med grund kunskap om åkomman och en inte helt optimal hästhållning för förutsättningarna.

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 602
Foder & Strö Så jag behöver lite hjälp. tror inte jag haft en arbetande häst på bete på typ 11 år och då var jag så liten att jag inte inns hur jag...
Svar
16
· Visningar
1 432
Senast: legolaspiggelin
·
M
Foder & Strö Har ett halvblod på 5 år, svårfödd och tappar lätt hullet, väger ca 620 kg. I går när hovslagaren var här konstaterade han blödningar i...
Svar
7
· Visningar
1 161
Senast: Martina_o_jag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka