Humelibumlan

Trådstartare
Rent hypotetiskt.:D

Vad händer om någon häst i stallet blir skadad pga. av att någon annan häst ägare i stallet slarvat?
I mitt hyres kontrakt står det (fritt citerat) att jag har full ansvar för min häst förutom om stallägaren slarvat grovt.
Men vad händer om en annan hyrestagare slarvar?
Ett ex: En tjej i stallet tar in min häst, men tycker den är så snäll att den kan gå lös in i stallet, hästen blir skrämd och skenar in i en harv på gården och blir allvarligt skadad...
Rent slarv alltså..
Vad säger lagen? Försäkringsbolaget osv?

Sv: Slarv?

Det känns som att det inte kommer räknas som 'slarvarens' fel för att 'olyckor händer ju' :crazy:
Själv skulle jag bli måttligt irriterad om ngn skulle göra ngt liknande (ditt exempel) och jag tycker att det personen som slarvat ska ersätta! Men det är såklart skillnad på olycka och olycka.
Har man en skitjobbig häst som man kräver att andra ska ta in som kanske hoppar på en,stegrar osv och man skulle tappa denna så känns det som om det är ägarens fel att hästen är ouppfostrad samt att man låter andra hantera en sådan häst

Oaktsam hantering = ansvar. I det här fallet borde det vara den som släppt in hästen som får stå för skadorna, dvs dennes hemförsäkring ersätter vad hästens försäkring inte täcker.

Ring försäkringsbolaget och fråga, de vet även vad lagen anser. ;)

Sådant är ju jättesvårt att bedöma! Vad är grov oaktsamhet och vad är slarv?
För mig är det ju självklart, men för en totalt hästovan domstol är det nog en helt annan sak!

Dock så finns det ju fall där tex tränare fått betala skadestånd för sk grov oaktsamhet.
En travtränare tog emot hästar för träning. En hästägare lämnade dit sin häst för träning med orden att h*n inte ville den skulle gå med andra hästar i hagen.
Tränaren släppte ändå ihop hästen med andra hästar. Hästen blev sparkad, ägaren stämde tränaren för grov oaktsamhet.
Hästägaren fick rätt. Inte pga att hästen släppts med andra hästar mot ägarens vilja, utan för att hagen varit alldeles för liten för så många hästar h*n släppt ihop.
Vill minnas att hagen var runt 20x40 och att han klämde in tiotalet hästar där.

Jag har också haft uppstallat med orden att uppstallningsvärden är skyldig vid "grov oaktsamhet".
En gång släppte en anställd ihop en häst med två andra. Trots att ägarna till samtliga hästar sagt att det inte fick ske, det var omöjligt att den sammansättningen av hästar skulle fungera.
Häst A = dominant, ranghög häst, valack. Häst B = valack jättekär i häst C = brunstig märr. Häst B och C hade stått i boxarna bredvid varandra och delat hage i "100 år".
Häst A släpps in, häst A blir sparkad. Uppstallningsvärden betalade de veterinärkostnaderna.
Men hur det gått i domstol om det gått så långt, det vet jag ju inte?

svår fråga. Hoppas ändå att "slarvaren" inte är ersättningsskyldig. Jag menar olyckor händer och vem ska bevisa att jag slarvade. Jag kanske "tappade" hästen för den slängde sig bakåt och sprang ut och fastnade i harven. Då måste vi ha ett vittne som såg att jag redan "tappat" hästen när den slängde sig in i harven. osv osv

lillamyggan skrev:
svår fråga. Hoppas ändå att "slarvaren" inte är ersättningsskyldig. Jag menar olyckor händer och vem ska bevisa att jag slarvade. Jag kanske "tappade" hästen för den slängde sig bakåt och sprang ut och fastnade i harven. Då måste vi ha ett vittne som såg att jag redan "tappat" hästen när den slängde sig in i harven. osv osv
Du menar alltså på fullaste allvar att du ska kunna slarva hur mycket som helst med andras hästar och det ska typ vara ok? :eek:

Men egentligen så är det väl upp till varje stall att bedömma olika saker.
Som tillexempel i vårat stall så står det regler för hur man ska hantera hästarna och den oskrivna reglen är att on någon häst skadar sig när någon hanterar den så ska den betala. om de inte är någon allvarlig olycka som en bil är inräknad för då är det ju en helt annan sak..
fast det beror på.. de är jättesvårt att veta lixom...
Men på det typ exemplet som du tog så är den som tog in hästen och tyckte att detta var okej är skyldig eftersom hästen över huvudtaget inte har någonting att göra lös i stallet. de är dårligt hästvett.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 577
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 836
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar