B
**BORTTAGEN**
I mitt stall gjorde vi i våras träckprov med resultat mellan 0 och 2000 ägg/g. Sedan bestämde vi avmaskningsmedel och datum som avmaskningarna skulle ske under sommaren. Dom flesta har varit duktiga och avmaskat som bestämt, men det är några komplikationer som har dykt upp. Vad får nedanstående problem för följder och hur löser ni dom problemen i andra stall:
1) Folk är bortresta och avmaskar några dagar för tidigt eller för sent.
2) Flera hästar har varit borta under sommaren och gått med andra hästar, dom kommer sedan tillbaka. Borde extra avmaskning ha gjorts innan återkomsten?
3) Betet tar slut och hästar flyttas till vinterhagar utan hänsyn tagen till om de har avmaskats. Vad får det för konsekvenser?
Jag har givetvis en uppfattning om hur det borde ha skötts, men då jag inte är någon maskexpert vore det positivt att få del av andras synpunkter och erfarenheter.
Tack på förhand för all hjälp!!
Lena
1) Folk är bortresta och avmaskar några dagar för tidigt eller för sent.
2) Flera hästar har varit borta under sommaren och gått med andra hästar, dom kommer sedan tillbaka. Borde extra avmaskning ha gjorts innan återkomsten?
3) Betet tar slut och hästar flyttas till vinterhagar utan hänsyn tagen till om de har avmaskats. Vad får det för konsekvenser?
Jag har givetvis en uppfattning om hur det borde ha skötts, men då jag inte är någon maskexpert vore det positivt att få del av andras synpunkter och erfarenheter.
Tack på förhand för all hjälp!!
Lena