Slår upp lätt i pass

Lokkur

Trådstartare
Hej!

Ja som ni förstår på rubriken, att min häst slår ganska lätt upp i galopp från pass,
eller både jag och nej. Ibland håller han sig jätte fint och länge.

Men ja undrar om ni har några tips om hur ni gör när ni känner att hästen är på väg att slå upp?

För tar jag i honom för mycket så slår han upp även då. Och på något sätt måste jag ju korigera att han inte slår upp.

Så frågan är ju hur jag får honom att inte "rusa" för fort i passen, för som sagt slår ju alla hästar upp när deras gräns kommer. Men börjar jag bromsa han, slår han upp. Har även provat och lirka lite lätt.

hoppas att någon har något knep=)

sandra

Sv: Slår upp lätt i pass

Träna BARA passläggningar.
När läggningarna sitter så är det "bara" att göra en ny läggning när du känner att han är påväg att slå upp, då kommer hästen räta upp sig och fortsätta i pass.

Träna inte långa sträckor pass och inte heller för ofta, hellre träna tempoväxlingar och styrka i dom andra gångarterna.

Träna BARA passläggningar.
När läggningarna sitter så är det "bara" att göra en ny läggning när du känner att han är påväg att slå upp, då kommer hästen räta upp sig och fortsätta i pass.

Träna inte långa sträckor pass och inte heller för ofta, hellre träna tempoväxlingar och styrka i dom andra gångarterna.

Okej tack för svar.:)

Ska börja att bara träna läggningen. Men han har aldrig haft problem emd läggningen, det har han jätte lätt för.

När han väl ligger i passen så håller han sig minst 200-300 m
Så länge de inte går för jäkla fort. Då håller han sig 100.

har börjat tävla i speedpass, därför försöker jag nu få honom att "lära" sig att springa fortare och fortfarnade hålla sig.
Men även om speedpassen är på 100m vill jag ju göra honom stark att kunna hålla sig 200m i samma fart.

Senast ändrad:

Slår han upp som i att rolla över i galopp, eller förkortar (styttar) han sig (blir ofta korsgalopp) ?

Slår han upp som i att rolla över i galopp, eller förkortar (styttar) han sig (blir ofta korsgalopp) ?

Han gör faktiskt både och=/ men mest att han rollar över i galopp. korsgaloppen har för det mesta försvunnit.

Då är han helt "enkelt" inte klar för att klara av ett högre tempo ännu.
Träna tempo i dom andra gångarterna så kommer tempot i passen som ett brev på posten ..

Eller så är han ojämn bakifrån när tempot ökas ytterligare, och det kan som sagt också bero på en orkes förlust men lika gärna pga ryttaren.

Är det ryttarens balans som skapar den ojämnheten då eller hur menar du ?

jag tror boj menar att det kan vara antingen eller... Ju mindre ojämn hästen är, desto mer tempo/kraft krävs det ju för att det ska synas. Men det är ju inte helt ovanligt att en häst blir ojämnt stark pga ojämn ryttare heller... ;)

Precis så menar jag, som ryttare kan man själv vara ojämn. Kanske inte alla som tänker på det.

Jo de kan ja förstå. att det kan vara så.

Men jag tror att han ännu inte är riktigt stark för de snabba.

Men det är väl bara att träna på.

Har haft min häst i 4 år, men inte börjat med speed pass förän nu.

Så jag tror det inte är jag:P Men självklart kan det vara ryttaren också.

Då är han helt "enkelt" inte klar för att klara av ett högre tempo ännu.
Träna tempo i dom andra gångarterna så kommer tempot i passen som ett brev på posten ..

Okej ja tack=)
Började med lite högre tempo i dom andra gångarterna för några månader sedan. Eller ja ökad tölt har han haft ett tag, men ökad trav är fortfarnade lite jobbigt för honom.
Men jag ska prova detta.

tack

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 516
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 534
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?