Slår med huvudet öm i mankammen?

Fia79

Trådstartare
En av mina unghästar(islandshäst) som reds in för ca 1år sedan visar irritation när jag klämmer över mankammen ca 1 hands bredd bakom manken.
upptäckte detta först nyligen men har märkt att han slår upp huvudet irriterat när man sätter foten i stigbygeln och är svår att sitta upp på ibland.
Han kan även bocka i ridningen men det verkar inte bero på smärta då han bara gör det när andra hästar är i närheten och han blir uppspelt?!

Vad kan detta vara?

Jag masserade honom över hela mankammen efter ridturen och då slog han inte upp huvudet(när sadeln inte låg på) han verkade gilla det men verkade samtidigt vara öm/misstänksam.

Sadeln klämmer ingenstans och är en mjuk bomlös.
Han har hela tiden haft lite "sadeltvång" och man fick spänna gjorden väldigt sakta och i omgångar och det får man fortfarande göra.

När man spänner reagerar han med att vända huvudet emot och försöka gå runt när han tycker det är obehagligt.

Någon som varit med om detta eller tror sig ha en aning om vad det kan vara för något? eller vad man bör göra.

Tack på förhand!

Sv: Slår med huvudet öm i mankammen?

Jag skulle gissa att han har gått omkull alternativt rullat sig mot något hårt och skadat sig. Jag hade åkt till klinik och röntgat för att kunna utesluta skelettskador i första hand innan någon annan åtgärd sätts in.

http://www.tahorseware.se/pub_images/original/anatomtih_7739.gif

Det är området framför manken(på mankammen) ovanför den där "kroken" som skelettet går i.
Det är ju inget skelett nedanför/ där han har ont menar jag hur kan det då vara skelettskador i så fall?
Han har bara ont på ett 10 gånger 10cm området när man grabbar tag om mankammen uppifrån.

Han har varken ont på manken där skelettet är eller längs hela ryggraden och inte heller från nacken och ner till onda området trots att jag palperat rätt hårt.

Detta måste han ha haft länge för eftersom jag märkt att han ryckt till med huvudet vid uppsittning redan från början när han reds in.

Verkar så konstigt, borde det inte ha läkt av sig själv om han bara ramlat?
och då borde väl manken tagit i marken före hals delen(som är mjuk).

Senast ändrad:

Kontakta veterinär, här kan du bara få meningslösa spekulationer.

Vad är det för bomlös sadel? Går ryggraden HELT fri hela vägen under sadeln? Även när du sitter på?

Jag hade ändå kontaktat klinik. Det är ju omöjligt att veta vad det är på ett forum såhär. Kastningarna kan vara headshaking syndrom och även det bör undersökas av veterinär.

Du skrev bakom manken, men menar framför??? Inte där sadeln ligger?? Min häst var väldigt öm precis framför manken/sadeln. Han hade kliat sig så mycket precis där så det ömmade nåt förskräckligt. Syntes inget men veterinären rakade honom och hittade massor av små sår. Är det en eksemhäst??

Senast ändrad:

Tror inte att det är headshaking syndrome eftersom han bara kastar upp huvudet när man trycker på den ömma punkten eller sätter foten i stigbygeln/hoppar upp.

Eftersom hästen tydligt visar obehag när du sitter upp så sluta att göra detta tills du gjort en ordentlig utredning förslagsvis på klinik. Det är inte otroligt att det gör ont när du rider heller. Bara för att sadlen är bomlös innebär det inte med automatik att dem passar, med tanke på reaktionen så kan det att ha att göra med stigläderfästemas konstruktion. Det kansek trycker illa så fort du tar stöd t.ex.

Nej det är ingen eksemhäst och jag kan inte hitta några sår han känns spänd i hals musklerna.

Eftersom hästen tydligt visar obehag när du sitter upp så sluta att göra detta tills du gjort en ordentlig utredning förslagsvis på klinik. Det är inte otroligt att det gör ont när du rider heller. Bara för att sadlen är bomlös innebär det inte med automatik att dem passar, med tanke på reaktionen så kan det att ha att göra med stigläderfästemas konstruktion. Det kansek trycker illa så fort du tar stöd t.ex.

Jag ringde veterinären idag och de rekomenderade att jag skulle ta ut någon form av kiropraktor.
Men vad för typ ska man ta ut finns så många olika slags namn, equterapeft?kiropratkor?massör?

Hon tyckte jag skulle ta någon som ev kan knäcka till en låsning.

Jag frågade om klinik men hon tyckte att jag först skulle låta någon annan kolla honom.
Hon sa själv att klinik är väldigt dyrt och troligen kan de inte göra mer än köra uteslutningsmetoden och eftersom det sitter i halsens muskler där det inte finns några ben så kan det vara någon typ av nerv skada eller liknande och det finns en då inget man kan göra åt det(på klinik).

Jag blev förvånad att en veterinär rekomenderar "alternativ medicin" i första hand men hon sa själv att de får inte rekomendera några personer.
Men jag tyckte hon verkade väldigt bra som var ärlig med vilket alternativ som var smartast med tanke på "skadan".

Om det inte blir bra med massör/kiropraktor så får man utreda det vidare.

Dum som jag var så frågade jag inte om jag fick rida eller inte.
Men det är bara när man sitter upp som han reagerar inte när jag sitter på hans rygg.

Han går väldigt bra i alla gångarter ingen passtakt eller liknande så han spänner sig inte i själva ridningen, har heller inga problem med att gå i form eller böja halsen åt sidorna konstigt nog.
Det är just bara ovanpå mankammen det är något problem för honom.

Jag vet inte om bockningarna kan ha något med detta att göra så han bara bockar när andra hästar är in närheten och han blir busig aldrig när jag rider själv.
hade han haft ont och bockat pga det skulle han väl gjort det när jag rider själv med?

Jag ska nog longera honom och rida försiktigt(utifrån vad han "säger" till mig) tills jag fått tag på en seriöst person, hur vet man vilka man kan lita på?

Han har ju haft detta problem sen jag red in honom men jag har inte fattat att han hade ont i mankammen bara trott att han hade svårt att vänja sig vid sadeln då han haft lite problem med sadelgjorden och inte gillar när man spänner den heller.

troligen har han fått detta när han gick på hingstbete och de bråkade och han kanske knäckte till något som sen gett honom spänningar även om det nu är några år sedan.

Eller vad tror ni om detta?

angående sadeln så har jag mycket svårt att tro att det handlar om den men samtidigt förstår jag inte varför han reagerar starkare när den ligger på.
Kanske rycker det till just vid uppsittning i hans mankam och han förknippar det obehaget med sadeln och att man sätter i foten i stigbygeln.

sadeln är en torsion som används till distans och den är av bra kvalite och det tycker inte från stiglädren.
Jag har fler hästar varav en är mycket känslig för olika sadlar och han går jättebra med denna typ av sadeln så hade det varit något fel på den så hade den andra hästen sagt ifrån med.

Hittils har unghästen reagerat likadant på alla sadlar han testat.

Puttar lite på tråden.

Har inte tagit ut någon ännu men har så länge masserat honom själv.
Jag masserar efter varje ridtur hela halsen och från att ha haft stenhårda muskler så är de nu avslappnade och nästintilll helt mjuka.
Jag kommer fortsätta att massera varje gång han tränas ett tag till.

Kan det ha varit så enkelt?

Han känns lugnare och mer tillfreds både med sadling, uppsittning och ridningen.

Går han med något insektstäcke som ger punkttryck där? Reagerar han likadant när du hoppar upp och rider barbacka. Torsion är bra sadlar och fördelar vikten jämnt så det tror jag inte påverkar. Jag skulle fortsätta massera som du och jobbat hästen i lång och låg form.

Jag brukar ta ut eqiterapeut 2ggr/år bara för att kolla läget, hör runt bland hästfolk så får du säkert någon rekommendation.

Kan det vara pälssättning/fällning på g?

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Utrustning Jag rider sedan ett år tillbaka i en Sensation Hybrid som fungerar utmärkt i skritt, trav och tölt. Men eftersom min häst gärna slår...
2
Svar
25
· Visningar
5 939
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 049
Senast: Fibusen
·
Dressyr Lägger det här inlägget på dressyr då jag vilja lite synpunkter från tävlings/träningsryttare även om det nog har lite med hästvård att...
2
Svar
22
· Visningar
5 088
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!