Slår i skor

A

AtletShipping

Allts¨å slår i med bakhovarna i framhovarna.
varför gör vissa hästar det?
har en häst här i stallet som alltid gör det i hagen och ibland när man rider, oftast i skritt.
Har hör att det är för de går för fort men hon går normalfort.

Undrar samma sak. Min travare slår jämt i bakhovarna i framhovarna - mest i hagen men även vid ridning(skritt).

Jag använder alltid boots vid ridning. Han skulle säkert behöva det i hagen också.....nån som har det på sin häst? (i hagen alltså)

har en teori som jag inte har några som helst belägg för:

om hästen är framtung, eller av annan anledning inte "hinner undan" men frambenen innan bakbenen kommer, samt har ett bra undertramp bak, så slår den ihop.

finns säkert någon annan bra förklaring. :D

Obalans på olika sätt har jag hört.
Har en häst som smider i traven så fort han blir okoncentrerad eller när han inte är eftergiven t ex...

Säg till din hovslagare att hästen slår ihop så kan han nog korrigera mycket av det. Min häst slår gärna ihop när han är oriden. Sen kan ju hästen vara för lång i tårna.

Kan bero på obalans men min kille slår i sina bakhovar i fram när han är lång i tårna, särskilt när man skrittar eller gör travökningar. Han är kort i ryggen och har därför inte så mycket spelrum under magen ;)

M.

min häst gör det, det beror på att han har ett väldans långt baksteg, så frambenen hinner inte riktigt undan. åtgärden var att sko honom med lite tyngre skor bak, gjort av en duktig hovslagare. nu är inte baksteget riktigt lika långt längre, bara nästan. :)

Men om frambenen inte hinner undan - då måste han ju vara hiskeligt framtung?

Min häst smider när han är lite spänd, i obalans och inte arbetar rätt. Oftast gör han det när han är lite pigg och vi travar ute på exempelvis en grusväg och han inte bär sig för tre öre. Vid arbete har det det numer försvunnit, men det beror ju på att han börjat arbeta på ett annat sätt.

Låter konstigt i mina öron att sätta på tyngre skor bak - då tar du ju inte bort problemet? :confused:

hoppsan skrev visst fel, fram så klart. nope han är inte framtung, konstigt nog, hans baksteg är typ sju mil långt. :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama