slår i sko

M

Mariie

vad ska man göra för att få hästen att sluta"slå i sko" i travökningarna?

Sv: slår i sko

hm..kolla med hovslagaren om du ska korta tån på bakhovarna...eller ev annan justering..

det jag fått höra är att hästen inte bär sig om den slår i skorna?
väldigt vanligt bland obalanserade unghästar.

garanterar inte att det är rätt, utan det är vad som sagts till mig.

Brukar komma allt eftersom att hästen blir mer bärig och balanserad, bygger mer muskler. Min häst "klappade" också sko i början.

Hej!
Det inträffar mest på obalanserade hästar. Brukar lösa sig om man tar ner tempot lite och ramar in hästen.
/Malin

Antingen är det att hovarna är felställda/felverkade eller så är det att hästen är obalanserad... Kanske du som sitter snett??

Lycka till!!

Min häst slår bara skorna när hovarna börjar bli lite långa och det är dags för skoning.. (och endast i skritten)

min slår i skorna i skritten och ibland i traven på böjt spår..det är för att han inte "hinner" upp med fram benen tillräckligt fort. och han har ett stort övertramp!! så det hjälper på honom att ha en mer aktiv gång så han får upp och fram benen bättre!vad som är problemet med din är ju svårt att veta när man inte kan se hästen...

vad säger din tränare??

det jag fått höra är att hästen inte bär sig om den slår i skorna?
väldigt vanligt bland obalanserade unghästar.

garanterar inte att det är rätt, utan det är vad som sagts till mig.

Ja, obalans, av en eller annan anledning, om det är en häst som har svårt med balansen eller en ryttare, det kan ju vara olika. Hästen
bär inte utan kastar fram bakfötterna, för att "hinna med", eller för att ryttaren jagar på.

vad ska man göra för att få hästen att sluta"slå i sko" i travökningarna?

flappsko fram. Min unghäst (4år) klappa också skorna. valpig och väldigt stor gång. det blev mkt bättre med flappskon och lite mer träning.. hade skorna drygt ett år..
nu är han jättefin och går med vanliga skor. (5år nu)

prova med det.. viktigt att hästen inte kommer på bogarna när du ökar, det är vanligt att dom slår i sko när dom hamnar i framvikt och man ökar.. lycka till :)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Ajda
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 876
Senast: Askur2017
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka