Slår efter skänkeln

NoExit

Trådstartare
Den treåring jag håller på att rida in slår efter skänkeln, blir arg när jag håller om för hårt, några bra tips som inte är för hårda önskas.

Sv: Slår efter skänkeln

Varför hålla om hårt???? Passa på att vänja hästen vid så lätta hjälper som möjligt. Det finns ingen anledning att sitta och hålla om hårt med skänkeln. Tacka hästen som säger ifrån!

Det gjorde min pålla oxå, hon var dock 17 år...Jag tyckte det var bra för då lärde man sig att inte klamra sig fast med skänklen och varför ska man hålla om den hårt?
Va glad för att pållen säger ifrån, den hjälper dig att inte hålla om för hårt. finns ingen mening med det att göra det... :confused:

Ja men hårt och hårt, det är ju kanske fel ord, men man måste ju kunna hålla om , på stor volt kan jag ej ge ytterhjälper så som det är nödvändigt !!! Han reagerar ju bara jag håller normalt med underskänkeln ju :-/

Men om han reaggerar normalt med tryck från underskänkeln - varför gå på med hårdare hjälper då? Jag förstår inte riktigt problemet..

Säger som de andra. Passa på att rida med sitsen istället och rid med så små hjälper som möjligt...

Ja men va fåniga ni är! :angel:
Man måste väl åtminstone kunna använda skänkeln eller? Som jag förstår det så kan hon inte ens hålla den mot sidan på hästen knappt utan att den slår...

Jag har inget svar utan har en häst som jag inte ens kommit upp på än och han tycker att det är äckligt att jag ens trycker mig mot hans sida för att inte tala om hur äckligt det är när jag lägger armen över ryggen och ner på andra sidan och klämmer till lite. Jag kan ju se framför mig hur det kommer att bli när mina ben ska hänga på var sida och kanske snudda i lite ibland, jag kommer väl att flyga av eller nåt :crazy:
Vad gör man för att vänja hästen vid skänkeln samt att få hästen att se skänkeln som nåt bra inte nåt man ska sparka mot :confused:
/ M

JA jag menar ju när jag ska hålla om NORMALT med skänkeln inte att han reagerar Normalt...... Lägg er tråden, ni vill tydligen bara märka ord och hitta fel. :( Jag vet mkt väl hur man rider och hur sätet och alla hjälper fungerar.. Lägg ner....

Nej vi lägger inte ner, utan vi ber några andra, hyggliga, pratglada människor att svara istället :bump:
Snälla, jag vet att ni finns, ni kan väl svara :bow:
Har "suttit" in många hästar men ingen som reagerar så mot skänkel... // M

Om du skriver HÅRT men menar låta skänkeln ligga intill så måste du väl förstå att du får fel svar?!

När man rider in en häst så vill man ha den så känslig som möjligt för hjälperna MEN först måste man se till att den inte är rädd för dem eller tycker att de är obehagliga. Så först desensibilisera och sen sensibilisera på ett kontrollerat sätt så att du får den reaktion DU önskar.

Själv gör jag detta från marken med hästar som reagerar fel på skänkeln. Häng något på sidorna om sadeln, i början räcker det med stigbyglarna men sen kan du hänga dit något som är lite tyngre, men mjukt, något som påminner om ett ben. Fyll en säck med gamla kläder eller filtar eller liknande. Longera hästen med dessa hängande längs sidorna och ta hand om den reaktion som kommer genom att be den fortsätta på volten tills att den slappnar av och konstaterar att vad den än gör så ligger "benen" kvar. När den slappnar av avbryter du och berömmer.

När du rider så ANVÄND dina skänklar trots att du vet att du kommer att få en kass reaktion. Bry dig inte om den reaktionen så länge som hästen gör rätt i övrigt, tex går framåt. Träna detta genom massor av igångsättningar. Till slut så lär sig hästen vilken den önskade reaktionen är genom att varje gång den gör rätt så berömmer du. Och du - var mycket noga med din timing, dvs släpp skänkeln när hästen har svarat rätt!

Hoppas detta är till någon hjälp. Det sämsta du kan göra är att bli arg och klämma åt ännu hårdare.

/Camilla

Tack...., jag ska låte n kompis sitta på vid longering och tämkörning som fungerar mkt bra nu, hon skall inget göra bara sitta och åka med, hon får leka sandsäck med sina ben :-)

Jag har ridit in min unghäst (nu 6 år) nästan bara med sitsen, använder skänkeln mycket försiktigt och sparsamt. När en kompis (som jobbat på ett stall med tävlingshopphästar och ridit dom och är en duktig ryttare) red honom och gav för hårda galopphjälper så fick hon rejäla bockssprång till svar!

Var du glad att din häst är känslig. Du fick bra tips av Camilla H hur få bort sparkandet. Försök sedan utnyttja hans känslighet till att rida med så små hjälper du bara kan :) !

Detta handlar inte om känslighet utan ett försök att komma undan, händer när vi passerar grinden ut eller när jag skall svänga åt ett håll han inte vill gå åt, surar han kan han lägga öronen bak bara på smackning !!!!

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: tuaphua
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 064
Senast: Tora
·
Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 407
Senast: TinyWiny
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama