Släppt baggen, lamm 2009!

Athenalover

Trådstartare
Ja, Kanske lite tidigt att starta en sådan här tråd.

Nu vill jag höra vilka som har släppt sin bagge hos tackorna:
  • Om du har samma bagge som året innan eller ny?
  • När släppte du baggen?
  • När beräknar du att få lamm?
  • Hur många lamm beräknar du att få, på hur många tackor?
  • Vilken ras har du?

jag börjar då:

Vi har bytt bagge nu, har en första gångs bagge som är född i april detta året. Släppte våran bagge i slutet på oktober. (kommer inte ihåg exakt datum) Beräknar att få lamm i slutet på mars och in i april. Det är 19 tackor som är på betäckning och vi beräknar att det blir ca 38 lamm. 6 stycken av tackorna är första lammningar. Vi har Gotlandsfår!

Så in med information nu så kan vi följa upp sen i lammningstråd 2009! :idea:

Sv: Släppt baggen, lamm 2009!

Ja men visst är det dags för den förberedande lammtråden ..:))

Vi har i år tre baggar på lika många betäckningsgrupper.
En är vår gamla (nåja snart tre år) bagge som får roa sig med "gammeltackorna".
En nyinköpt bagge är ihopsläppt med årets tacklamm födda hos oss och några tackor från året innan.
Ett av våra bagglamm har släppts till en nyinförskaffad betäckningsgrupp.

Totalt alltså tre baggar på 74 tackor. Vi hoppas på att få kring 100 lamm då en förhållandevis stor del av tackorna är förstagångare.

Vi har gutefår.

Vi släppte våra baggar första veckan i november och beräknar lamningsstart i slutet på mars 2009

Tänker man på något särskilt när man väljer bagge, mer än att den helst ska vara av samma ras som tackorna, och hyfsat trevlig att ha att göra med? :)

Oj så många får :o Jag tycker de är mycket med våra 20 får. 100 lamm som hoppar runt sen, gulligt! Kommer bli många med våra ca 38 stycken tycker jag...

Gutefår är så fina! :love: De är väl också ursprungligen ifrån Gotland eller tänker jag helt fel nu?

Tänker man på något särskilt när man väljer bagge, mer än att den helst ska vara av samma ras som tackorna, och hyfsat trevlig att ha att göra med? :)

Ja, vi har ju Gotlandsfår och de klassas som pälsfår. På mönstring och riksbedömningar tittar man mycket på pälsen, färgen och locken. Men även på kroppsbyggnaden, fett, benställning, horn och andra förekommande avvikelser som inte är lämplig för aveln. De som inte är lämpliga inom aveln går till köttproduktion.

När man väljer en bagge och avlar renrasigt, så vill man ha en som passar med tackorna. Så man måste ta ställning till hur tackorna har det poäng mässigt, vad som passar dem i färg och lock.

Kollar hur föregående års avel gick och bättra på det som var sämre hela tiden. Det är lite som när man avlar på hästar man vill ha en så fin och bra avkomma som möjligt. Väljer hingst efter vad som passar stoet. Fast med får känns det lite svårare då man har fler än 1 individ att ta ställning till.

Vi har haft fåren i 5 år nu och har ännu inte fått något super fint lamm. Men det hoppas vi så klart på detta året, då baggen har riktigt fina föräldrar och
passar han med tackorna. Det ska bli spännande och se hur resultatet blir efter denna baggen.

Vi har 4 tackor och en bagge, samtliga finullsfår och födda i mars-april i våras. Baggen och 3 av tackorna mkt välvuxna och fina, en tacka är snäppet under medel--- De har gått ihop sedan oktober och nog har baggen varit mer än intresserad, men vi har ännu inte sett honom åstadkomma en regelrätt betäckning. Å andra sidan ser vi ju dem en mkt mkt liten del av dygnets 24 timmar så det kan ju skett ändå... :o

Vi hoppas väl på iaf 4 lamm, och när det blir, ja det får tiden utvisa! :D

Vi har en ny bagge (eftersom det är vår första :D) som är ihopsatt med tackorna. han släpptes till dem i mitten av november.
lammen kommer väl i mars/april.
´Tror att vi får 4-6 lamm då vi bara har 4 tackor varav 3 födda i år.
Vi har hälsingefår.

ser fram emot lammning!!! :bump::banana:

Ja, Kanske lite tidigt att starta en sådan här tråd.

Nu vill jag höra vilka som har släppt sin bagge hos tackorna:
  • Om du har samma bagge som året innan eller ny?
  • När släppte du baggen?
  • När beräknar du att få lamm?
  • Hur många lamm beräknar du att få, på hur många tackor?
  • Vilken ras har du?

jag börjar då:

Vi har bytt bagge nu, har en första gångs bagge som är född i april detta året. Släppte våran bagge i slutet på oktober. (kommer inte ihåg exakt datum) Beräknar att få lamm i slutet på mars och in i april. Det är 19 tackor som är på betäckning och vi beräknar att det blir ca 38 lamm. 6 stycken av tackorna är första lammningar. Vi har Gotlandsfår!

Så in med information nu så kan vi följa upp sen i lammningstråd 2009! :idea:

Vi har 4 tackor och en bagge, samtliga finullsfår och födda i mars-april i våras. Baggen och 3 av tackorna mkt välvuxna och fina, en tacka är snäppet under medel--- De har gått ihop sedan oktober och nog har baggen varit mer än intresserad, men vi har ännu inte sett honom åstadkomma en regelrätt betäckning. Å andra sidan ser vi ju dem en mkt mkt liten del av dygnets 24 timmar så det kan ju skett ändå... :o

Vi hoppas väl på iaf 4 lamm, och när det blir, ja det får tiden utvisa! :D

Han har med största säkerhet varit på dem ska du se! Jag har då inte sett att våran bagge heller har betäckt någon... Förutom att en tacka som föddes förra året och inte varit betäckt innan hade blod i baken. Gått lite vilt till! :angel:

Vi har en ny bagge (eftersom det är vår första :D) som är ihopsatt med tackorna. han släpptes till dem i mitten av november.
lammen kommer väl i mars/april.
´Tror att vi får 4-6 lamm då vi bara har 4 tackor varav 3 födda i år.
Vi har hälsingefår.

ser fram emot lammning!!! :bump::banana:

Är det första gången du ska få lamm? Det är alltid lika spännande! Hoppas att lammningarna går bra, utan komplikationer. I lammningstider sitter man lite som på nålar...

Är det första gången du ska få lamm? Det är alltid lika spännande! Hoppas att lammningarna går bra, utan komplikationer. I lammningstider sitter man lite som på nålar...

Ja det är första gången. Köpte våra får i somras. Ska bli jättekul!! Längtar redan! I år blir det både lamm, föl & griskultingar! Kommer vara sååå nervös...

Okej! Får är kul att ha faktiskt! Vet folk som säger att får är tröga, dumma men de är absolut fel! En av våra tackor brukar gnälla när betet är slut och efter att de blivit flyttade kommer hon fram och tackar så man får klappa lite!

Våra har en stor balja till mat i en campingvagn, när maten är slut så puttar de ut den genom dörren och står och glor på oss som om : hallå påfyllnad tack.
Måste bara lägga ut en bild på min och mammas gullegris: Totalt bortskämt lam som är mer hund än vår riktiga hund!:crazy::rofl:
24918592.jpg

haha.. de är ju inte dumma heller!! De är väldigt lätta att få tama ja. Vi har en flask tacka som allra helst vill följa med in i sängen, men det får hon inte!

(Svara på mina frågor om du har släppt bagge.)

Hm vi släppte vår bagge för ca 3 veckor sedan och mina föräldrar för ca 2 veckor sedan. Enligt vad jag kan se så har vår varit väldigt aktiv med tackorna, så där kommer nog en del bebisar. Vi har 10 tackor.

Ok, jag hämtade kalendern och här kommer helt rätt fakta:

Vi har en gutebagge, 5 gutetackor och 7 finullstackor. Baggen kom ut till tackorna den 10 november. ( de 7 finull kom ut den 13 nov)

Föräldrarna har 1 blandrasbagge, 4 finullstackor och 5 korsningar.
Deras bagge kom ut den 17 november.

Båda baggarna var snabba när de kom ut så jag tror att det finns risk för att vissa av fåren blev betäckta direkt, andra jagar han fortfarande....
Vill inte tänka på hur många lam det kan bli, Har läst att finull kan få upp till 4-5 lam, shit, vill inte behöva flaska upp någon, är så himla jobbigt.

Okej! men då blir det ganska många lamm ändå! Ja finull kan få upp till 4-5 vad jag också hört.. Det finns ju sådana spanar med nappar på som de kan lära sig dia ifrån.

hej !

Vi lever delvis på våra får o därför har vi lammning NU :)
(bättre betalt inför påsk o midsommar)

Första lammet kom inför lucia, det var en förstagångs tacka som är korsning Texel/Dorset/shropshire som var först ut, en av mina favoritungtackor, man riktigt ser hur hon njuter av att vara mamma
htv008.jpg
[/IMG]
htv011.jpg
[/IMG]

jag totalt 30 tackor som ska lamma nu under dec-jan o 3-4 i börja på april
eftersom hälften är förstagångstackor så räknar jag med ca 45 lamm om allt går bra
prillan

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 419
Senast: Manji
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 504
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 893
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 088
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama