Slappna av i käkarna...?

Cattis_E

Trådstartare
Hej!

Jag funderar lite kring min fjordingkille. Nu ska vi se om jag lyckas förklara.

Han har tendenser att för stark men fungerar för det mesta bra. Just nu arbetar vi på att få formen stadig vilket är lättare sagt än gjort. Det känns ju som det går så sakta även om mäniskor i vår närhet vittnar om annat;).
Ibland blir han väldigt stark och biter tag, då gäller det att liksom lirka loss bettet med så mjuka rörelser som mäjligt (om han då försöker dra samtidigt får man såklart ta i lite mera). För det mesta tuggar han dock på bettet och skummar fint. Tyvärr så tycker jag ändå att det finns en viss spänning i hans käkar liksom i mina överarmar. Jag jobbar mycket med att ge och ta och inte bli hängande men lyckas ändå vara spänd. Naturligtvis inte alltid, det finns stunder då han går underbart vackert:love:. Jag upplever att detta problem följer med även vid bettbyten, möjligen att det (tyvärr?) är mindre på stångbett

Så nu undrar jag, har ni några speciella tricks och övningar som ni gör med era hästar för att få dem att slappna av just i ganascher och käke? Ja, jag rider för tränare regelbundet och vi jobbar med detta då också, jag tänkte bara att ni kanske hade något vi inte tänkt på:).

Jag känner till två övningar som hjälper lite, den första är att göra halt, invänta eftergift och sedan sakta ställa från sida till sida medan jag står still.
Den andra gör man från marken innan jag sitter upp och den innebär att sakta röra bettet i små små lugna rörelser i ett slags cirkelmönster.

Har ni fler övningar eller tankemönster?

Sv: Slappna av i käkarna...?

För mig är det självklart: Du måste slappna av för att hästen ska kunna göra det.
problemet kanske kan bli bättre med träning, men blir du aldrig avslappnad i armar så kommer hästen aldrig bli det.

För att slappna av i armarna så kan du försöka rida med lite mer buren hand, sitt skönt och tänk att du ska "slappna av i armbågarna!" -då brukar resten utav armen också slappna av.

Visst har du rätt.. Samtidigt som jag undrar om du förstod riktigt hur jag menade;). Antar att det måste ses eller beskrivas bättre.
Ridern med buren hand gör jag, och jag är inte så säker på att jag är spänd i armbågen.. Men överarmen blir gärna lite låst och spänd..

Är det någon annan som har erfarenhet av det problemet och hittat något tips ni vill dela med er av?

Jag menade inte att du var spänd i armbågen, utan att du ska tänka på att du ska slappna av i armbågen, -alltså fokusera på armbågen när du rider. För gör du det så följer resten utav armen med.. som ex. du var spänd i överarmarna, men fokuserar du på armbågen så blir också överarmarna, ja hela armen avslappnad.

Det ända jag kan tänka mig är att (jag har nämligen en tant som också har tendens att bli stark) att göra en bra skrittarbete men massor av volter, skenkelvikningar, öppnor, slutor och serpentiner :)
Sedan vara mjuk och fin i handen i traven och låta hästen tänka framåt men ändå kunna samla då man får en naturlig framåtbjudning (rätt lätt på våra pigga hästar haha) men ändå;)

En sak till jag köpte ett Dyon the differece träns till min, och det funkade mkt bra! hon blev väldigt mjukare :D Kanske något som tycktes vara obehagligt bakom öronen osv. Men det funkade på tanten, men funkar inte på min yngre.. Men lycka till! :)

Visst har du rätt.. Samtidigt som jag undrar om du förstod riktigt hur jag menade;). Antar att det måste ses eller beskrivas bättre.
Ridern med buren hand gör jag, och jag är inte så säker på att jag är spänd i armbågen.. Men överarmen blir gärna lite låst och spänd..
Är det någon annan som har erfarenhet av det problemet och hittat något tips ni vill dela med er av?

Där har du ju problemet till varför din häst inte slappnar av fullt ut.

Jag är en till naturen extremt spänd person, i typ alla lägen kan jag tänka "slappna av" och så sjunker hela kroppen ihop, tex när jag ligger i sängen och ska sova. Av den anledningen så måste jag ju tänka på det hela tiden och speciellt när jag rider. Det är som ett mantra hela tiden och varje gång jag slappnar av så slappnar hästen av - dvs det är JAG och inget annat som sätter negativ spänning i honom.

Jag har själv lätt för att dra upp axlarna, spec den ena, och tänker alltid på att sträcka upp mig så bröstbenet strävar framåt-uppåt, att släppa ner och vara mjuk i axlar/överkropp, släppa ner armbågarna, hålla upp och fram handen och vara riktigt riktigt lealös i underarmen och bara ha lätt kontakt med munnen och en följsam hand. Och som sagt, varje gång jag upprepar proceduren (en himla massa gånger per ridtur, typ vartannat steg om han är riktigt på g och vill lägga sig på bettet) så slappnar min häst av mera - riktigt viktigt för mig att tänka på!

Så mitt tips är att själv känna efter var i kroppen du spänner dig, hur du ska tänka för att få rätt avslappning och sedan ta med det upp på hästryggen och succesivt även föra in det i ridningen (dvs kunna rida och slappna av samtidigt, inte behöva bara åka häst och tänka på avslappningen om du förstår :)).

Tack för tips! Det var en bra beskrivning av det jag jobbar på. Jag ahr nog inte haft så bra fokus på lealös underarm (eller i vart fall inte medvetet tänkt på just det utan mer på axlar och bröstben). Mycket att hålla reda på!

Det är det verkligen :) Jag brukar tänka att armen ska vara precis så lealös att den bara bär upp tygelns vikt och håller en så lätt kontakt som möjligt utan att glapp, det fungerar för mig.

Liknande trådar

Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 862
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama