Släppa ihop?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare JennyK
  • Startdatum Startdatum
J

JennyK

Mitt sto fölade idag på morgonen och hon och fölis är ute i hagen nu. Hennes vanliga hagkompis (annat sto som är högst i rang) står i en hage bredvid och håller på att dö för att hon inte får vara med dom andra. När kan man släppa ihop dom tro? Hur brukar ni andra som är lite mer vana vid att få föl göra??
Och ska man eller ska man inte ha på strömmen i staketet första dagarna när fölet är i hagen?

Sv: Släppa ihop?

Om du vet att det andra stoet är snäll och lugn mot yngre/andra hästar, så ska det väl inte vara några problem. Pröva släpp i hop dem, Ser du att det inte går som du vill så är det bara att sära på de igen.
I grannstallet så går ett sto med föl tillsammans med sin kompis. Och det har de gjort sedan fölet kom.

Jag har gjort en liten hage ca 15x10 m som har 3 rader eltråd och utanför det så sitter 2 rader med trä. Har alltid elen på för att fölen ska lära sig att passa sig för staketet. Fördelen med att ha trä utanför tråden är att fölet ser staketet bättre i början samt att när en fölis går på tråden för första gången så fortsätter de gärna rakt fram i stället för att backa. I denna hage låter jag stoet gå ensam med sitt föl i en vecka så de verkligen följer sin mamma. Stoet berhöver oftast denna tid för att binda band ordentligt med fölet. Efter en vecka släpper jag ihop dem med andra ston. Ifall det är ett sto som inte har eget föl så brukar jag vara xtra noga med att kolla så inte det ensamma stoet försöker sno fölet. Är det ston med egna föl så brukar det vara lugnare.

jag har också en speciell hage för de när de är riktigt små med två varv trä + två varv el, elen på så de lär sig att respektera den innan man släpper dem på bara el. Har sett föl som står och biter på eltrådarna där man inte har elen på, kan gå illa om de försöker samma sak när sen elen är på.. Brukar låta dem gå själva tills jag ser att de har full koll på benen och följer mamma.

Jag släppte ihop valacken med mitt sto ca sex timmar efter fölning när fölet börjat klara sina egna ben och stoet återhämtat sig lite från fölningen.
Han har tidigare varit högst i rang men nu fick han på moppo när han försökte hälsa på fölet, så jag kände mig lugn. Det tog någon dag innan han fick nosa på fölet ens! Nu är de som en liten flock med stoet högst i rang och fölet är snart sex dagar gammalt.

Jag har inte ström på eftersom jag inte har ström på vinterhagen övht. Lite dumt, det vet jag. Men jag tror det kommer att gå bra ändå.

Ha på ström direkt, då lär dom sig på en gång att man ska hålla sig undan stängslet om dom går på det.

maja.maja skrev:
Pröva släpp i hop dem, Ser du att det inte går som du vill så är det bara att sära på de igen.

Kanske inte så bara, då kanske fölet redan är ihjälsparkat, med flit eller av misstag....

Jag släpper aldrig ihop föl med andra ston förrän försäkringarna är helt klara för det första, för det andra vill jag att fölet ska ha lärt sig de grundläggande reglerna i hästspråk, det går utmärkt att träna med staket emellan hästarna!
Jag har inte på elen från början, men fölen följer ofta med mammorna snällt och lär sig naturligt att staketet klättrar man inte på för det finns ingen anledning.
Sedan tycker jag att det är onödigt att göra fölen så rädda som dom blir när dom får stötar, och man får ett helvete med att få dom in och ut genom grinden. ganska så onödig lektion.

Kul att se att alla gör så olika och att det ändå går bra. Grattis till ditt föl, hoppas det går bra även i fortsättningen!
Lejonelle

JennyK skrev:
Mitt sto fölade idag på morgonen och hon och fölis är ute i hagen nu. Hennes vanliga hagkompis (annat sto som är högst i rang) står i en hage bredvid och håller på att dö för att hon inte får vara med dom andra. När kan man släppa ihop dom tro? Hur brukar ni andra som är lite mer vana vid att få föl göra??
Och ska man eller ska man inte ha på strömmen i staketet första dagarna när fölet är i hagen?
Jag släpper ihop sto + föl med resten av flocken (blandade åldrar från gammelsto till unghästar) när fölis är minst 14 dagar gammal.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Tack allihop för alla olika svar! Nu har stoet gått för sig själv med fölungen i två dagar, men i eftermiddags så släppte jag hennes vanliga kompis ännu närmare så att det bara var eltrådarna som skiljde dom. Fölis undrade förstås vem den andra "tanten" var och ville gå fram till staketet och titta, men då blev det liv i Linnéa! Hon sparkade på staketet mot den andra hästen. Tur det var ström på och att jag stod bredvid och kunde ryta åt henne. Sen lugnade hon ner sig.
Men jag fick iallafall se att hon inte är så mesig som jag var rädd för att hon kanske kunde vara eftersom den andra är högre i rang - men nej, hon försvarar sin lille med näbbar och klor. Bara det inte blir alltför mycket slagsmål när jag väl släpper ihop dom så att nån blir skadad. Tror iallafall att jag ska låta dom gå såhär några dagar till så att mor och son får lära känna varandra ordentligt först.

Det ska du nog vänta med att prova igen på ett tag, jag vet föl som fått benen avsparkade av sina beskyddande mödrar.
Sto och föl som inte fölat i flocket behöver ca 10 dgr själva innan de släpps ut bland de andra.
Stoet behöver lära sitt föl saker och har hon inte fölat i sin flock sak du nog vänta.
Vi släpper bara ut våra små föl korta stunder så dom inte lägger sig ned i hagen. Det är väldigt lätt att få lunginflammation. 20 min första gången stona behöver hämta sig och vara ensamma med sina föl, det är ett tufft jobb att fostra ett föl bland andra nyfikna ston o valacker,

Rodde skrev:
Vi släpper bara ut våra små föl korta stunder så dom inte lägger sig ned i hagen. Det är väldigt lätt att få lunginflammation.
Så här i mitten på maj, med soligt väder dag efter dag? Våra går ute dygnet runt, även de som är nyfödda.

Vi är också försiktiga med att ha fölen ute längre stunder. De dagar det är varmt och soligt går de ute i två längre pass om ca 3-4 timmar med en "innevila" mellan. Dagar då det är kallt och mulet vill jag inte ha dem liggandes ute, så då blir det flera, men kortare utepass.
Vi har haft ett föl som fick lunginflammation en gång och det vill jag inte vara med om igen. Det var ett ponnyföl, som man tror ska vara mer tåligt. Hon var inte ute så mycket, men det var för kallt i marken så hon blev först snorig och hostig och sedan blev det penicillinkur mot lunginflammation med penicillinchock som grädde på moset.

Fast jag har svårt att tro att en lunginflammation enbart beror på detta. Kombinerat med dålig/ingen råmjölk, möjligen, och sen den största anledningen till det mesta: otur...
Tycker det är synd att hålla 10.000 fölungar inne soliga vårdagar för att några råkar få förkylningar av okänd anledning. ;)
Håller inte heller mina barn hemma från skolan, bara för att det finns risk att de får med sig nån baskelusk hem. :D

Nej, det var säkert andra orsaker, men inte brist på råmjölk iallafall. 1991 var en fruktansvärt regning och kall vår och fölungen blev först snorig och hostig och då kan det lätt bildas mer baciller. Jag tror att det var den ständigt fuktiga luften som gjorde att infektionen fick fäste.
Vi är nog lite larviga, men fölen får vara ute mycket ändå, det är vi som får arbeta lite mer med ut- och insläpp i det oändliga.
Säger hon som skickade ett rejält snorigt människobarn till skolan imorse... :o

Senast ändrad:

Hmm undrar hur vildhästarna klarade sig....Fölen måste ju ha varit sjuka hela tiden... :devil: Vilken tur vi har nu som kan ta hand om våra hästar så bra och stänga in dom i ett varmt och mysigt stall ;)

Nej så fungerar det inte, föds ett föl ute har det en större styrka än ett föl som föds inne, det har gjorts en studie om det, det spelar ingen roll om man släpper ut fölet direkt den blir inte lika härdad som den som föds ute.
Man kan inte heller jämnföra hästarna som är vilda, det är nog en större andel som dör av dem samt blev dom flesta säkert inte lika gamla. Vi har ju också vant hästen vid bekväm bostad precis som vi själva, jämför oss med de länder som är mer primitiva och utan vård där dör också en större andel barn.
Jag har från flera stora uppfödare alltid fått rådet att vara mycket försiktig med de små fölen.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 033
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V