Släppa ihop hingst med vallack och sto??

A

Anneli 07

Hej!

Om en vecka ska vi släppa våra hästar på sommarbete, mina två går i en vinterhage och i en annan vinterhage går en halvblodsvallack och en shettishingst på ett år. (det gick inte att kastrera hingsten innan sommaren enligt veterinär som varit ute och tittat)
Nu ska de ut på bete och då undrar jag om man vågar släppa ihop hingsten med stoet?
Stoet är ett Arabiskt fullblod på 18 år.
Någon med förslag, erfarenheter då man känner sig väldigt fundersam och villrådig........

Sv: Släppa ihop hingst med vallack och sto??

Vill du inte ha ett föl lagom till nästa vår så är mitt råd att inte släppa ihop en hingst med ett sto.

Nej, jag vill absolut inte ha något föl, men ägaren till shettisen menar på att det är ingen fara, han når ändå inte upp.....:confused:
Tycker dock han klättrar på vallacken han går tillsammans med

Hon kan lägga sig ner så att han når upp (ja, det har hänt tidigare).:crazy:

Håller med vad de andra sagt. Hingsten och stoet klurar ut hur man ska lösa det problemet. Har en bekant som hade sitt varmblodssto på 170 cm med en shettis hingst, av samma anledning.....hingsten kommer inte upp. Föl blev det, men stoet kastade fölet.

Vi hade ett halvblodssto som blev betäckt av en shettis på knappa 90cm, så chansen att få ett föl är relativt stor

Nej, jag vill absolut inte ha något föl, men ägaren till shettisen menar på att det är ingen fara, han når ändå inte upp.....:confused:
Tycker dock han klättrar på vallacken han går tillsammans med

Dom kan nå, det är inga dumma djur man har att göra med:angel:

Hade en kompis till mig som släppte ihop sitt fullblod sto med en shettis hingst, och när hon skulle komma ut och ta in dom.
Så ligger stoet i en backe och shettisen betäcker:eek::grin:

Så det blev ett en engelskt fullblod/shettis föl för 2 år sedan:eek:

Någon med förslag,

Glöm det,,,,, risken är oxå att hingsten (även om den är liten) kommer slå ihjäl vallacken om den visar intresse för stoet.

Glöm heller inte att just Araber är en av dom smartaste hästraserna.

Sådana här "mixar" på sommarbete bara för att det ska vara så naturligt som möjligt har jag sett alldeles för många skräckexempel på slutresultatet för att ens börja fundera i dom banorna.

Herregud :eek:
Vågar man dela av sommarhagen i två delar? Med elstängsel mellan och distansisolator? :confused:

Släppa hingst med sto: Javisst, om det är föl man vill ha
Släppa hingst med valack: Absolut om bara individerna är vettiga
Släppa hingst med sto OCH valack: Aldrig i livet pga anledningen som coari anger ovan, den ena killen kommer med största sannorlikhet att skada den andre ordentligt eller i bästa fall bara valla den tills den stupar........

Min shettis har i sina tidigare dagar som hingst fått föl med en kallblodstravare har jag fått höra,så visst kan det ju hända.

Mja.. shettisar är väl notoriska rymmare.. jag skulle inte vilja ha en shettishingst på andra sidan stänglset med mitt sto och valack...
Dessutom kan valacken bli spattig av hingstens dofter och prat, så han kan börja jaga stoet och/eller betäcka.

Nej, lämpligast är nog om hingsten hålls väl borta från ston som han ej ska betäcka.

Nu har vi kommit överrens om att inte släppa ihop hästarna :laugh: Vi kommer att dela av sommarhagen i mitten och sätta upp dubbelstängsel med en meters bredd mellan stolparna i hagen, och fyra trådar i rad på båda stängselna, så hoppas vi att det kommer att funka, skulle vi märka att det strular så får shettishingsten flytta tillbaka upp i vinterhagen igen........hoppas nu detta kommer att funka. Vad tror ni??

vill han ut så kommer han ut om du så har tio trådar, det är en shettis vi pratar om, bygg en två meters mur :angel:
Jag skulle inte chansa, kan du inte ha shettisen hos ngn annan? Hur gammal är den?

Jag hade inte släppt ihop sto och föl. Om du inte vill ha föl då förståss.

såg nu att den var ett, kan han inte gå på bete med jämnåriga hingstar istället?
Mkt roligare för honom, kanske finns ngn shettis uppfödare i närheten?

Tyvärr shettisen är ju inte min utan inhyrd i samma stall :mad:
Han fyllde ett år nu i maj.
Inte helt lätt när man inte är själv och kan göra helt som man vill.

Tro mig, de kan demest konstiga akrobatiska ställningar och övningar när de verkligen vill.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Joro253
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 073
Senast: Habina
·
Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
2 150
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka