släppa ihop hästarna..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare fonen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 064
F

fonen

hur vanligt är de igentligen att hästarna skadar varandra illa.. alltså inte bara småsår.

vet 3 stycken nu den senaste veckan som släppt ihop hästar och hästarna har blivit helt söndersparkade..stora sår enda in till benet..
och detta är alltså hästar som har gått med andra hela livet och brukar funka väldigt bra med andra.

är de så stor risk o släppa ihop hästar? kan man göra nånting för att undvika sånna här skador?

ska släppa ihop min nu snart som gått ensam hela vintern och nu blev ja jätte nervös..min pålle är ju väldigt ranghög och flyttar inte på sej i första taget..usch..önskar han kunde gå själv nästan året runt men dom e ju hästar och ska få gå i flock..så va har ja för val.
de e bara o hoppas att de går bra..man får nog ha lite tur.

Sv: släppa ihop hästarna..

Jag vet inte hur vanligt det är men en sak är jag övertygad om: det är alldeles för många gårdar som har alldeles för små hagar i förhållande till hur många hästar de har.

Hästar är flockdjur och väldigt revirbundna. Om man ska släppa ihop hästar så måste det finnas gott om plats för den nye att hålla sig undan!

Jag har varit med om att släppa min häst till en ny flock i en enorm sommarhage och där var det inga större problem. Visst blev han jagad men det var så stor plats att han kunde hålla sig undan. Sakta men säkert kom han mer och mer in i flocken.

I ett annat stall bankade de skiten ur honom och det berodde till viss del på att han inte kunde hålla tillräckligt stort avstånd och då blev de andra naturligtvis sura. Enligt deras sätt att se på det så gjorde han ju intrång!

Så gott om plats är mitt tips. Har man inte det får man kanske göra på annat sätt.

Är det inte väääldigt gott om plats så hade jag helt klart låtit hästen gå själv ett tag i en hage sidan om för att de skulle vänja sig.

Senast ändrad av en moderator:

Håller med Ashira. Gott om plats och psykologi. Innan vi släpper ihop hästar brukar vi ställa de som ska släppas tillsammans i boxarna bredvid. Sedan gäller det att vara med och kunna ingripa. Vet att det är svårt med vissa hästar men våra är så gamla så det brukar inte vara några problem. Har någon problem med någon annan kan det hjälpa att bara de får gå tillsammans ett tag.

Jag håller också med om att det är betydligt mindre skaderisk i stora hagar än små. Men under mina år med hästar har jag ändå varit med om tre benbrott i hage, varav två utav dom i stor sommarbeteshage. Så tyvärr är det inte en garanti det heller.

Ett tips är att inte ha bakskor på vid hopsläpp, om det nu är möjligt.

Vi brukar först låta nykomlingen stå i box bredvid de andra åtminstone en natt, och gärna gå i en hage intill de andra ett par dagar. De är nyfikna och nosar på varann men är oftast lugna.
Vid hopsläppet brukar vi främst göra drt i en beteshage så utrymme finns, sen släpper vi in en i taget. Först nykomlingen som får bekanta sig vid miljön en liten stund, och sen tar vi in efter en och ser hur det går. Det är väldigt sällan någon dramatik när vi släpper ihop, utan mest springa omkringoch skrika lite, inte mycket sparkar.

Har aldrig haft några problem med det. Vi brukar släppa i hop den nya hästen tilsammans med den ranghösta hästen i flocken först innan vi släpper den med hela flocken. Gott om urymme är ett måste dock så ingen blir trängd.

Hej!

Har aldrig haft några ihopsläppsproblem med min tjej, inte heller sett några ihopsläppsproblem. Däremot blev ju min tjej halvt söndersparkad efter 2 eller om det var 3 veckor tillsammans med samma hästgäng.. Hon och ett annat sto rök ihop.. Men att kalla det för ihopsläppsproblem känns lite fånigt..

/ Lavinia

Jag har aldrig varit med om att någon har blivit allvarligt skadad.

Men så har jag alltid sett till att ha tillgång till en stoor hage i minst en veckas tid just för tiden vid ihopsläppningen. Jag låter hästarna stå inne tillsammans under natten och sedan släpps dom ihop morgonen efter.

Det har alltid fungerat bra! :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 805
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 916
Senast: Willys
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 695
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
604
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka