Jag släppte en valack i somras tillsammans med tre ston, varav han träffat ett sommaren innan, och en valack, även den fd beteskompis. Första natten hade jag fruktansvärd ångest och var tvungen att göra besök i hagen då och då. Inte blev jag lugnare av det. Flocken jagade min stackare fram och tillbaka i hagen. Han är vanligtvis mycket hög i rang, men muckar ogärna. Han höll sig på avstånd så gott det gick. Dagen efter ringde jag en "expertvän". Hon bad mig hålla huvudet kallt och påpekade att en "sund" flockledare skyddar inte bara sin flock utan även nykomlingen från aggressiva hälsningscermonier. Hon, eller han, kommer alltså rusande till undsättning så fort en flockmedlem försöker visa sitt intresse. Naturligtvis följer resten av flocken med vilket kan se ut som om de gör gemensam sak i att jaga bort den nye. Det lugnar sig snart, sa hon. Och det gjorde det.
Annars brukar vi normalt göra så här: ställ hästarna, om de som i ditt fall är två, som ska släppas ihop i boxarna eller spiltorna bredvid varandra en natt. Preparera vid behov hagen med mat. Led hästarna tillsammans ett varv i hagen för att visa den nya var staketet går. Låt dem växla med att gå först så att de hinner kika på varandra. Ibland står vi kvar och håller i dem tills de börjat äta innan vi släpper dem lösa en bit, men inte alltför långt, ifrån varandra. Vi avlägsnar oss och håller tummarna. Vi har havrebunkar och en långpisk eller något annat skrämmande/distraherande med ifall vi måste avbryta (har hänt vid ett tillfälle).
Det vore kul att höra vad ni andra har för rutiner, det är ju alltid lite ängsligt!