Släppa i sommarhage

KonikNemo

Trådstartare
hej alla glada hästmänniskor.
Vi har en c-ponny och en islandshäst som vi nu ska släppa i sommarhage.
Undrar nu, eftersom det är första sommaren som vi har dom hemma, hur vi ska göra. Är livrädd för fång och kolik.
Hagen är en gammal åker som vi har delat på 3 hagar. Bonden har tidigare skördat hö på åkrarna.
kommer att flytta dom mellan hagarna i sommar.

Ska vi ha dom där några timmar till en börja med?
Det finns torrt gräs i hagen nu och det kommer nytt under det torra.

Ge oss alla tips vi kan få. :bow:

Sv: Släppa i sommarhage

vi brukar "vänja in" vid bete under några veckor innan vi släpper på. antingen får dom gå en stund (typ en timme första dagarna) i gräshagen till att börja med (utökar succesivt) eller så börjar vi beta vid hand och/eller repa gräs och ge.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
880
Senast: Lucifer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 906
Senast: Twihard
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 247
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka