"slapp" svans...

E

Estella

Min unghäst ( -03:a ) som visar symtomer på ataxi.
Har fännu inte fått fastställt en diagnos.:(
Men han skal in till kliniken igen nästa vecka:banana:
- och då hoppas jag på att de kan fastställa vad som är fel.

Idag upptäckte jag att hans svans är alldeles "slapp", dvs. man kan lyfta svansroten uppåt och åt sidan osv utan att han det minsta "kämpar emot"...
- Är det normalt? :confused:
( har aldrig förr upplevt detta hos någon häst, de flesta hästar jag har haft med att göra, har "kämpat" lite och försökt att pressa ner svansen in mot kroppen.. )

Men han kan röra på svansen dvs. lyfta den uppåt då han skall göda osv..

Sv: "slapp" svans...

Nej, det är inte normalt att det inte finns lite 'motstånd', även om det kan variera från häst till häst (dvs vissa kniiiiiper, andra är det bara ett 'milt' motståend). Men det ska inte vara 'lealöst'.

Tack för ditt svar.

Undra om detta med denna "slappa" svans(rot) kan ha något samband med de "slinger/wobbler" symtomer han utvisar:confused:

Tack för ditt svar.

Undra om detta med denna "slappa" svans(rot) kan ha något samband med de "slinger/wobbler" symtomer han utvisar:confused:

Jag är ingen expert alls, men rent spontant så skulle jag tro att det hänger ihop ja. Men som sagt, det är bara TRO. Men hästar som drabbas av muskelförlamningar t ex kan få just sådan slapp svansrot, i kombination med vinglig bakdel.

Min häst hade precis så och det var ett av de symtom som gjorde att veterinären slöt sig till ataxi.

Nu har jag faktiskt inte "dragit" henne i svansen på väldigt länge, så jag vet inte om hon har kvar det.

Majola: Ok, men får jag fråga vilka andra symtomer din häst hade/har?

Det med att din häst fick konstaterat ataxi, är det detsamma som wobbler/slinger?
Vilka typer av undersökningar gjordes på din häst?

Hur har din häst det idag och hur länge sedan är det att den fick konstaterat ataxi?

Nej, jag tror inte att man kan säga att min häst hade wobbler/slinger. Det var hos henne inte så akut och dramatiskt utan kom smygande efter ett sannolikt fall i hagen.

Hon blev halt på våren som fyraåring, behandlades och undersöktes massor med gånger under ungefär ett år, utan att man egentligen hittade någonting.Till slut lyckades vi släcka alla ledinflammationer i alla fall.

Jag flyttade, satte igång henne - och samma visa igen. Konsulterade ny veterinär, som såg det som jag beskrivit nedan (veterinärerna i Sverige hade inte märkt det, trots att jag upprepade påpekat att hon var konstigt stel osv.). Han sprutade henne i knäna med müller-wohlfahrt och sa att jag skulle sätta igång henne, men sa samtidigt att det skulle bli väldigt svårt att rädda henne. De flesta sådana hästar blir sämre och sämre med tiden och till slut är det direkt farligt att rida dem. Detta var på våren som femåring.

Symtom: Atonisk svans. Reagerade inte på nålstick över kruppan, vinglade lätt, ffa i nedförsbacke. "Neg" i bakknäna. Taktfel (vilket ju är det ataktisk betyder). Extremt dålig ridbarhet.

Jag tog hjälp av en beridare och med mycket blod, svett och tårar har vi nått betydligt längre än jag (eller han) någonsin vågat hoppas på. Ungefär 3-4 månader senare såg veterinären henne igen och ramlade bokstavligen nästan omkull av chock. Han sa att han aldrig hade vågat tro att hon skulle utvecklas så och kunde bara häpna och gratulera. Hon gick förra året (som sexåring) 1,10 hoppning med placering och är egentligen startklar 1,20 (men jag är det inte!).

I höstas upptäckte vi artros i ena knäet och det är inte helt otroligt att det hänger samman med hennes ojämna belastning. Hon behandlades och är sedna dess åter i full träning (går relativt hårt) och är ohalt.

Hon kommer aldrig att bli ett under av ridbarhet och en lätt rörelsestörning kommer alltid att finnas kvar. Men utomstående ser den knappast, hon blir inte utblåst på tävling och hon tycks inte ha ont av den. Det är ingen hälta. Ofta har ataxi-problem sin grund i en skada i halskotpelaren. Nu är halsen ungefär den enda kroppsdel på min häst som inte röntgats, men hennes fysioterapeut har konstaterat problem i halsen. Detta ger förstås svårigheter i ridningen - med lösgjordhet, genomsläpplighet, eftergift etc. (Därtill kommer förstås att hon inte har jordens lättaste personlighet samt en exteriör som visserligen inte är katastrofal men inte heller helt gynnsam (t ex kort, stark överlinje, flacka käkben osv).

Men hon fungerar i ridningen, och om man är noga med skötsel och förebyggande vård så kan hon med säkerhet fungera som tävlingshäst. Jag har i samråd med min veterinär t ex beslutat att spruta chondroitin intramuskulärt i förebygande syfte och det kommer jag antagligen att göra kanske två gånger om året. Hon får även ett homeopatiskt medel som en professor som min beridare känner har rekommenderat speciellt för ataxi-hästar. Hon är sju år i år.

Det är i ingen lätt uppgift men det kan gå. Jag håller tummarna för dig och din häst.

Tack för ditt svar.

Jag svarar på det här...

Har hästen varit slapp i svansen innan? En del hästar är väldigt slappa i svansen, jag har haft en som det verkade som om svansen satt löst på men henne var det inte något fel på.

Däremot har jag varit på en föreläsning där jag fick reda på att annars är slapp svans ett tecken på nervskador, vilket även slinger är så visst måste det kunna ha ett samband.

Ghost: Nej, tycker inte att jag har upplevt svansen vara så "slapp" förut. För då ville jag helt säkert ha reagerat..

ja, min tanke är också att det tyvärr kanske har något samband med de symtomer han i förvägen visar, dvs ataxi m.m och att det kanske har något att göra med det centrala nervsystemet..

De har tagit röntgen på halskotpelarna, som visade en snäv kotkanal.
Men de kunde inte med säkerhet bekräfta slinger/wobbler.

Så därför skall han till återbesök och vidare utredning nu i nästa vecka..

Majola: ok, tack för ditt svar. :bump: :bow:

Härligt att höra att du inte har gett upp hoppet...

Prata med veterinären om det här med svansen också, det är bra att kunna beskriva så mycket man kan.

Jag har följt dig och din häst sedan du skrev om det första gången...

Liknande trådar

Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 410
Senast: Doccan
·
A
Hästhantering Känner att det börjat gå över gränsen nu med en unghäst i stallet. Kan kalla den för X. X är drygt 4½ år gammal, var inga problem med...
Svar
14
· Visningar
2 470
Senast: Whoever
·
Övr. Katt Har inte "vågat" skriva innan för att jag varit rädd för att det ska vara dålig diagnos på kisse. :( Iaf, börjar från början...
Svar
11
· Visningar
7 632
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen