slapp i hullet

A

Austarla

Min tjocke haflinger är liksom slapp i hullet. Han tränas ca 20 min om dagen och går nu på 9 kg hösilage (smb rp ca 52/kg foder, 7,65 MJ/kg foder) + mineraler och några nävar havre + fri tillgång på halm. (han går på lösdrift) Är det helt normalt att feta hästar ser slappa och omusklade ut eller är det något med fodret som är fel? :confused: Mycket tacksam för hjälp!!:bow:

Sv: slapp i hullet

Ursäkta men du säger att han är fet och fett är ju slappt, ingen styrsel på fett precis ;-)
Menar inte att vara elak men du säger ju det själv om hullet, så....
Blir han smalare så kanske musklerna börjar synas.

Jag håller med de andra som svarat, det är väll inte konstigt om han är 'slapp' om du skriver att han är fet? Motionera mera! ;) .

Min tjocke haflinger är liksom slapp i hullet. Han tränas ca 20 min om dagen och går nu på 9 kg hösilage (smb rp ca 52/kg foder, 7,65 MJ/kg foder) + mineraler och några nävar havre + fri tillgång på halm. (han går på lösdrift) Är det helt normalt att feta hästar ser slappa och omusklade ut eller är det något med fodret som är fel? :confused: Mycket tacksam för hjälp!!:bow:

Om din häst äter runt 5 kg halm/dygn utöver sina kg hösilage så blir kvoten så pass skev att det troligen är orsaken till fetman. Kvoten blir för låg. Lägg till ett proteinmedel lämpligast soja med lite betfor för blandingens skull så kommer din häst gå ner i vikt och få bort dallret.

Vad menas med "slapp"? :confused:
Dricker hästen ordentligt?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka