Släpförsäkring!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare missan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 3 099
M

missan

Har precis köpt nytt släp, och enligt säljaren finns numer en försäkring som täcker även invändiga skador som hästen gjort! (alltså inte bara den som folksam förut hade, som täcker om brandkår måste skära loss hästen vid olycka etc)

Nån som vet mer /vilket bolag?

Tycker det låter nästan för bra för att vara sant.... :angel:

missan

Sv: Släpförsäkring!

Jag tycker mig ha läst att detta varit på tapeten för inte så länge sedan, och att någon här på buke hade koll på att det inte var så?

Hmm.. lägger tråden som favorit, skulle ju tecka en sån försäkring direkt om den fanns...

Damen från folksam ringde just upp mig (jag hade bett henne kolla upp vad som gäller) och sa att "ja, har du helförsäkring täcks även invändiga skador"!

Låter ju superbra om det stämmer, hon skulle skicka alla villkor så jag kan lusläsa dem!

Nu har jag fått hem broschyren och ordagrant står det:

"Vår vagnskadeförsäkring omfattar även skador som hästen vållat. Det betyder att du kan få ersättning om din häst får panik i transporten, fastnar över bommen och räddningstjänsten måste skära upp transporten. Kanske måste både nytt tak och mellanvägg till för att återställa transporten i sitt ursprungliga skick."

En tolkningsfråga alltså... läser man bara första meningen och ser resten som ett exempel på olyckstillfälle låter ju saken klar =de ersätter alla skador hästen vållat.

Hur skulle ni tolka det?

Enligt kvinnan i telefon ersätts ALLA skador på ett helförsäkrat släp, oavsett om hästen, man själv eller annat fordon orsakat dem. Ska skicka ett mail också så jag har svaret skriftligt!

"Vår vagnskadeförsäkring omfattar även skador som hästen vållat. Det betyder att du kan få ersättning om din häst får panik i transporten, fastnar över bommen och räddningstjänsten måste skära upp transporten.

När jag pratade med Folksam sa de också först typ så, men när jag pressade dem med exempel som att hästen sparkar sönder rampen... då backade de...

Beskrivningen ovan står det inget om ett exempel, där står att om räddningstjänsten måste förstöra transporten pga något som hästen vållat så ersätts det.
Men meningen "vår vagnskadeförsäkring omfattar även skador som hästen vållat." Tycker jag gör att de måste ta alla skador som hästen vållat....
Skulle vilja ha det där utbenat...

Vad jag har hört av andra och av en del försäkringsbolag så ersätter de inte skador som hästen orsakat, men som det sagts så är det lite luddigt om vad som gäller, man har svårt att få riktiga svar.

Enligt Folksams tidigare förklaring ersätter de skadorna RÄDDNINGSVERKET orsakar vid en olycka.

Står det verkligen RÄDDNINGSVERKET? Det är en central myndighet finns i Karlstad. Utfärdrar i och för sig föreskrifter m m kopplat till olyckor, brandskydd m m, men jag har mycket svårt att tänka mig att de rycker ut för att rädda hästar i X-köping. Däremot kan den kommunala RÄDDNINGSTJÄNSTEN eller brandförsvaret göra det.

Enligt Folksams tidigare förklaring ersätter de skadorna RÄDDNINGSVERKET orsakar vid en olycka.

Exakt samma förklaring som jag fick. Jag har den försäkringen på mitt släp, jag kollade upp när jag skaffade nytt, och Folksams är som sagt att om räddningstjänsten måste såga upp taket eller på annat sätt förstöra släpet, så ersätts skadorna. Det var lite luddigare om de vid en olycka där räddningstjänsten måste tillkallas täckte de skador hästen orsakat. Ena personen jag pratade med sa att skadorna ersätts om räddningstjänsten behövt kallas till platsen, dvs om släpet välter i diket och blir kaffeved, räddningstjänsten kommer, men får ut hästen utan att göra med skada, så ersätts skadorna ändå. Det skulle jag dock inte känna mig säker på.

Hursom så innebär ju just det med skador som räddningstjänsten orsakat ett skydd som iaf för några år sen inte fanns i någon annan försäkring. Och OM Folksam täcker om släpet blir söndersparkat återstår ju helt enkelt att se, gör de inte det så är det ju som alla andra försäkringar, så jag har ju inget att förlora på att ha Folksam.

Står det verkligen RÄDDNINGSVERKET? Det är en central myndighet finns i Karlstad. Utfärdrar i och för sig föreskrifter m m kopplat till olyckor, brandskydd m m, men jag har mycket svårt att tänka mig att de rycker ut för att rädda hästar i X-köping. Däremot kan den kommunala RÄDDNINGSTJÄNSTEN eller brandförsvaret göra det.

Räddningstjänsten var vad de sa till mig (se tidigare inlägg postat nyss) och jag tror det var det lovisaelonorna menade?

Damen från folksam ringde just upp mig (jag hade bett henne kolla upp vad som gäller) och sa att "ja, har du helförsäkring täcks även invändiga skador"!

Låter ju superbra om det stämmer, hon skulle skicka alla villkor så jag kan lusläsa dem!

Tro inte på det!!! När det väl kommer till kritan så hittar dom alltid en väg ur det! Dessutom måste ( om jag inte missuppfattat det..:angel:) hästen som orsakar skadan oxå vara försäkrad i samma bolag för att det överhuvudtaget ska gå att få ut nån ersättning... :o

Fast det är ju citerat ur deras villkor (Folksams) här i tråden med, och där står det också räddningstjänsten?

Jag har mitt släp i Sveland och enligt dem så erstätts skador hästen gjort, om hästen som orsakar det också står i Sveland! Vet inte om det bara gäller dina egna hästar dock.

Jag har också Sveland på mitt släp, då de ersätter även skador som Sveland-försäkrade hästar har gjort på släpet.
Detta verkar ju vara den bästa häst-transport försäkringen, då jag ändå hade hästen i Sveland. Men det verkar dåligt med info på Svelands hemsida om detta, och jag har inte kollat upp alla detaljer. Försäkringen låg prismässigt ungefär som de andra när jag kollade.

När jag pratade med Folksam sa de också först typ så, men när jag pressade dem med exempel som att hästen sparkar sönder rampen... då backade de...

Beskrivningen ovan står det inget om ett exempel, där står att om räddningstjänsten måste förstöra transporten pga något som hästen vållat så ersätts det.
Men meningen "vår vagnskadeförsäkring omfattar även skador som hästen vållat." Tycker jag gör att de måste ta alla skador som hästen vållat....
Skulle vilja ha det där utbenat...

Har inte läst hela tråden utan haffade bara ett inlägg nu. Jag har Folksams helförsäkring på mitt släp och de sa uttryckligen att den täcker även sparkskador och annat orsakat av hästen..

För att ditt inlägg snarast kändes som det är för att gruffa med lovisaelonora om att hon skrev fel, än att reda ut vad FOLKSAM menar, vilket är helt utrett.

Har inte läst hela tråden utan haffade bara ett inlägg nu. Jag har Folksams helförsäkring på mitt släp och de sa uttryckligen att den täcker även sparkskador och annat orsakat av hästen..

Och de mig sa de inte det. Hmm, man borde kunna begära att få skriftligt på det som du skrev i sådana fall, annars kan det ju bli ganska obehagligt dend agen hästen sparkar sönder släpet exvis, om man räknar med att få ersättning men inte får det?

Har du behövt använd den? Först då vet man ju om dom verkligen står för sitt ord.. :angel: Kanske skulle låtsas att man råkat ut för en "olycka" där hästen fått panik o sparkat sönder delar av transporten o ringa till dom för att se hur seriösa dom är... Stämmer det så lär dom ju slå ut alla andra försäkringar på marknaden! :D
Jag hade begärt det SKRIFTLIGT...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 812
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Försäkringarna blir ju bara dyrare och dyrare....! Själv har jag Agria och enligt senaste försäkringsbrevet kommer självrisken ligga...
Svar
8
· Visningar
1 108
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla... 2
Svar
38
· Visningar
4 236
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Har du en åsna?